יונתן רזאל סך הכל צילום-מרגלית-חרסונסקי (1)

יונתן רזאל סך הכל

"סך הכל רציתי להבין קצת יותר כדי להבין קצת פחות"

התו השמיני
4/5

אפתח בציון עובדה: אין אני קרוב אצל התפילה. אני חילוני גמור.  אבל אני אוהב חזנות משובחת. לדוד שלי קראו לייב גלאנץ, והדיסקים שלו הם בעיני פסגת אמנות החזנות, למעשה – פסגת אמנות השירה. חזנים מעטים הצליחו לרגש אותי כמו לייב'לה. ואני ממשיך לחפש חידושים וריגושים אצל יוצרים שעוסקים ועסוקים בחומרים האלה, כי גם באמונה הנאיבית יש משהו שמחלחל.
יונתן רזאל מגיע מהמקום הזה של שירה יהודית בלי מרכאות. הוא אינו חזן בל קאנטו, הוא איש מאמין שמנסה לצבוע את המקורות – בדרכו שלו, טון רך, מינורי, נוגה, פסנתר שמאלתר יפה, ניואנס מלודי.  רזאל לוקח מהתפילה, מתהילים, מהמסכתות, גם יוצר בעצמו – אבל בלי להתייפייף.
ב"ואני תפילתי" שפתוח את הדיסק כתב רזאל שיר עפ"י תהילים, והוא שר: "ושוב אני עומד פה עירום לפניך/ האם אתה איתי?"
זה אחד השירים היותר מעניינים בדיסק. רזאל שר  "זה אני אלקים שיצרתי אותך.. האם אתה שומע קולי". משפטי התהייה האלה הם שמחברים אותי בשיר הזה לרזאל, כי אני חסיד של תפילות שמגיעות מתוך מצוקה אמיתית, ומבחינתי מצוקה אמיתית – היא חוסר הידיעה. כולנו ממשיכים לעמוד עירומים מול משהו שאנחנו לא יודעים עליו כמעט דבר. גם אהוד בנאי באחד השירים האחרונים שלו, מבקש "דבר אלי". בדיסק החדש רזאל שר  "את פניך" – "את פניך אלקי אבקש". הסתרת הפנים מסמלת לא מצוקה גשמית, אלא בעיקר רוחנית.

המנגינות של רזאל תמימות, יפות, מינוריות, אין בהם משהו בומבסטי. הבחור בעזרתו האדיבה של המפיק המוסיקלי אביתר בנאי, מנסה לתרגם רחשי לב בהתחברות הזו עם המקורות, וחבל שהוא לא הלך על עוד טקסטים מקוריים כמו "סך הכל" שהוא יצירה בודדת בדיסק שאינך צמודה למקורות, וזה רזאל מיוחד וחדשני גם מוסיקלית שאומר: "סך הכל רציתי להבין קצת יותר כדי להבין קצת פחות" – וזה בעיני תמצית האמונה האנושית האותנטית.

יונתן רזאל סך הכל

כמה אנושי מצליח רזאל להיות כאן באותו טון מינורי מלודי צבוע באפרוריות. הבנאדם מבקש קצת מגע אלהי במנגינת לב צנועה ויפה. הטון רגוע-נוגה בשירה, הלחן המוצלח וההרמוניות הקוליות בהשראת העיבוד של אביתר בנאי, מעניקים לשיר יופי ייחודי, מאפיל על השירים האחרים בדיסק וביניהם "אדון הסליחות" (פיוט מהסליחות) בעיבוד אווירה יפה, "ציון" – טקסט שנשמע לי די סתמי בימים אלה (שמציון תצא אהבה), "כל העולם כולו" (עפ"י ר' נחמן מברסלב) באסוסיאציה חופשית בטון אינטימי ובסולם מינורי – אבל ממחזר במקום לחדש.

אילו לרזאל היו עוד ארבעה חמישה שירים ברמת "סך הכל", אפשר היה לדבר על דיסק מהפכני במוסיקה היהודית-ישראלית. ולסיום עוד צל"ש – על העיבוד המיוחד לבס של "אם אין אני לי"  בנגינת נאור כרמי המסיים את הדיסק.

יונתן רזאל – "סך הכל" ההופעה

יונתן רזאל פייסבוק

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

4 תגובות

  1. בהחלט ממכר.
    הייתי גם בהופעה שלו עם הבאסיסט המעולה והמתופף המקסים – זו הייתה אחת ההופעות הכי מרגשות שהייתי בהן מימיי. הכנות שלו וחוסר הציניות, שכל כך נדיר היום למצוא אצל אומנים יוצרים צעירים (בעיקר חילונים), ההכוונות וההתמסרות שלו למוסיקה ולמילים… פשוט מדהים. הדמעות לא הפסיקו לזלוג…
    אגב, כשאני באמת רוצה להרגיש את השבת נכנסת, ולהיכנס אליה פנימה בשלווה, הדיסק הזה הוא הדבר המושלם.

  2. אני חייב לציין כי ליונתן יש ז'אנר כל כך מיוחד בשיריו אשר ממכר אותך עדי כדי כך שאינך פוסק מלשומעו.
    המוסיקה שלו כאילו מלטפת, נוגעת לא נוגעת, עוטפת אותך בשלווה ואהבה.
    על והצלח יונתן.

  3. יש בדיסק ארבעה שירים לא פחות מנפלאים: סך הכל, ואני תפילתי, ציון ואילו פינו… וגם כל השאר יפים מאוד ומרתקים מבחינה מוזיקלית – כך ש"סך הכל" מדובר בדיסק נדיר ומשובח.

  4. רזאל הוא אומן בעל איכויות נדירות של כתיבה, נגינה ושירה. הדיסק הגיע אלי בטעות, ולאחר האזנה ראשונה לא הבנתי מה שמעתי, אבל הבנתי שיש כאן משהו מופלא. לאחר עוד יומיים של התמכרות לריפיט הפנמתי את העובדה שלמרות שלא התרגלנו לראות כישרון רב כ"כ חבוי תחת כיפה, הגיעה הסנונית שעבורה ראוי שנתרגל מחדש. שיהיה ליונתן בהצלחה ותודה רבה על היצירה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן