0Y0A5115

האקורדיוניסט שמצדיע לנינו רוטה ולפליני

האקורדיוניסט האיטלקי

פסטיבל יפו ג'אז
/5

גם כאשר אתה מקדיש פסטיבל ג'אז לנושא (מוסיקה מסרטים), אתה חושב על עוד אטרקציה, שמשתתפיו יזכרו לך כעבור כמה שנים. עמיקם קימלמן, המנהל של פסטיבל ג'אז יפו עשה "תרגיל" של חשיבה מחוץ לקופסה: הוא בחר זוגות מהמשתתפים ל"דואו ספיישל",  של נגנים שחחלקם הכירו כמה שעות לפני המפגש , דואטים כמעט ספונטניים שהולידו כמה רגעי ג'אז יפים מהסוג של פעם אחת בחיים.
מה מחפשים בדואטים? את הערך המוסף היצירתי שנרקם במפגש. קיבלנו רגעים כאלה התחיל במפגש קצר  ויפהפה בין הגיטריסט הברזילאי לופא סנטיאגו ובין חלילן הג'אז הישראלי מתן קליין. השניים למדו  בבוסטון, וב-1998 הופיעו יחד בברזיל. הם לופא וקליין ניגנו את  היצירה Marom ("הצבע החום") בפורטוגזית במקצב ולס.

לופא סנטיאגו ומתן קליין


בהמשך שמענו דואט קצבי חד פעמי מורכב  של סימונה זנכיני מאיטליה באקורדיאון עם נגן הטרומבון השוויצרי רנה מוסל. כאן נוצרה אינטרקציה ייחודית.
כנ"ל – בין סלין בונצ'ינה מצרפת בסקסופון בריטון ובין גרנט סטיוארט מקנדה בסקסופון טנור  – A Night In Tunisia של דיזי גילספי.

סלין בונצ'ינה וגרנט סטיוארט

עוד אחד ומיוחד – של החצוצרן הרמני קלאוס רייכסטאלר והסקסופוניסט הפינלנדי הצעיר ג'סה וילומה בדואט יצירתי מלא נשמה (ראו וידיאו). הרגעים האלה הבלתי חוזרים בין נגן מיומן, ראשמ  מחלקה בבית ספר למוסיקה במינכן  ועתיר שעות נגינה ובין מוסיקאי צעיר הנראה כסטודנט – הם מה שעושים את הג'אז אומנות ייחודית.

קלאוס רייסטאלר וג'סה וילומה

מוסיקה לסרטים: השאלה המהותית כשניגשים לנגן יצירות מתוך סרטם בסגנון ג'אז היא – עד כמה המוסיקאי-מעבד משאיר את רוח המקור ועד כמה הוא מפליג למרחקים? האם הוא מחפש מורכבות ותיחכום או פשטות ג'אזית שתשמור על קווי המתאר של המוסיקה הסינמטית.
את השניים הנ"ל (פשטות ומורכבות) הצליל להשיג סימונה זנקיני  אחד מנגני האקורדיאון המקוריים והמעניינים ביותר סצינת המוזיקה הבינלאומית בפרשנות שלו למוסיקה של נינו רוטה שהלחין לסרטיו של פדריקו פליני ומעט של מלחין האיטלקי אניו מוריקונה.  נגינתו והמוזיקה של זנקיני חובקים מגוון סגנונות הנעים בין מוזיקה קלאסית, דרך מוזיקה אלקטרונית, אקספרימנטלית, עכשווית וכמובן ג'אז, מבלי שהוא זונח את המוזיקה המסורתית, הקלאסית והג'אז. העיבודים שעשה למוסיקה הזו העשירו אותה וגן השאירו אותו בתחושה של הצלילים הנפלאים שלליוו את סרטיו הקלאסיים של גאון הקולנוע כ – "לה סטרדה", "אמרקורד", "סטיריקון". נגינתו באקורדיון – שילוב נדיר של טכניקה ורגש. סייעו להפוך את הקונטרט להצדעה חמה למלחיני הקולנוע האטלקי – הגיטריסט לופה סנטיאגו מברזיל, אהוד אטון (ישראל) בתצוגת נגינת בס מהטובות ששמעתי לא רק בפססטיבל הזה, רמי שולר בנגינה עשירה בויפרפון ושי זלמן בתופים.

סימונה זנקיני במחווה לנינו רוטה ופליני

לעומת זאת – הפרשנות שהעניקו  הסקסופוניסט גרנט סטיוארט (מנטור ומנהל מוסיקלי) מקנדה ונגנים צעירים מפינלנד, בלגיה שוויץ וישראל למוסיקה של אניו מוריקונה בתוכנית "סינמה פרדיסו" נטשה כמעט את המגרש המקורי ועברה למגרש הג'אז המודרניץ מדובר ב'הדור הבא" של מוזיקאי הג'אז. כולם לומדים בפקולטות הג'אז של האוניברסיטאות המובילות בארצותיהם ונבחרו ליצג אותן על ידי ראשי הפקולטות שלהם, לאור מצוינותם ואמירתם המוסיקלית הייחודית. בפרשנות של החבורה נשבו רוחות שהפכו  את המחווה למלחין הנודע לקונצרט ג'אז שיותר נשען על המקור ופחות מצדיע לו לעומק הווייתו.
סלין בונאצ'ינה, נגנית הבריטון סקסופון מצרפת שמה דגש על חטיבת ההקשה במחווה ("מטריות שרבורג") למלחין הצרפתי מישל לגרן, אשר נפטר בפברואר. לגרן שחילק את זמנו בין פאריז להוליווד,  חיבר למעלה מ-200 פרטיטורות לסרטי קולנוע וטלוויזיה ולמחזות זמר ורשם שלושה פרסי אוסקר.  איריס פורטוגלי (תופים, שירה) וגלעד דוברצקי (כלי הקשה) הניעו את נגינתה של הסקסופוניסטית. בונסינה הדגישה בפרשנות שלה למוסיקה של לגרן את המקצבים האפרו-לטינים. נגינתה של סלין מצוינת – מתאפיינת בצליל אנרגטי, בטכניקה וירטואוזית ובשילוב דינאמי בין ג'אז מסורתי לג'אז עכשווי, אבל העיבודים הקצביים לא העניקו למוסיקה של לגרן לא סחפו אותי. היתה לי תחושה של ניסיון לעשות משהו עם החומרים המקוריים, שלא הוליד יצירה ג'אזית מקורית.

סלין בונאצ'ינה – "מטריות שרבורג" במחווה למישל לגרן

המחווה של הפסנתרנית האמריקנית/ אוסטרית דינה דרוז Dena Derose להנרי מנציני ולג'וני מנדל, שני מלחינים מהגדולים והדגולים בקולנוע התבססה על שלושה טרומבוניסטים. רנה מוסול משוויץ, עידן וליש ועודד מאיר מישראל. הרעיון כשלעצמו מיוחד, אבל היתה תחושה של חוסר התעלות וליטוש באוריינטציה של הרכב מגובש.

דינה דרוז המחווה להנרי מנציני ולג'וני מנדל

צילום מרגלית חרסונסקי

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן