שער2

ישראל גוריון בן 80

סימן שאתה צעיר

פסטיבל ג'אז ת"א המשכן לאומנויות הבמה
4/5

צרפו יום הולדת 80 לישראל גוריון לפסטיבל הג'אז בת"א. למה ג'אז? מה לשירי ארץ ישראל של הדודאים ולג'אז? נדמה לי, שגם לישראל גוריון אין תשובה. אסף אמדורסקי, עמיתו ל"שרים דודאים", בכל זאת התמודד עם השאלה, ופה ושם, במהלך המופע, טפטף אלמנטים ג'אזיים.
לפי הקהל שנכח באירוע בצהרי שישי בבניין האופרה, הכל היה עובר בשלום גם בלי כמה עיבודים לכלי נשיפה. הם בעיקר רצו לשיר, ואם הייתה זו מנגינה עממית רוסית ("אבינועם בחור כארז"), רעם הבית בשירת גברים בנוסח מקהלת הצבא האדום.
לא הוגן לפתוח מאמר על מסיבת יום הולדת 80 לישראל גוריון בביקורת. זה אירוע שצריך להיות נטול ביקורת. אז קודם כל – האתר הזה, ואני באופן אישי, מצטרפים לברכות וגם מחלקים מחמאות אותנטיות: אחרי מופע ההצדעה הזה, הייתי מבקש לבדוק את תעודת הזהות של ישראל. בגיל 80 – אין דברים כאלה. האיש במלוא צעירותו. החיוכים, הפרצופים, השירה, הריקודים. הקפיצה שהוא הרביץ כשיהודית רביץ עלתה לבמה עם נרות עוגת יום הולדת.
קיצור הפרקים הקודמים: אסף אמדורסקי ממלא את מקומו של אביו, בני, ב"שרים דודאים" החל מ-2009, מרחק 15 שנה אחרי מותו. כמוסיקאי מודרני המחובר לאלקטרוניקה, לרוק עכשווי, הוא לא תכנן להוציא ישן מפני חדש, אבל אין ספק, כי ניסה וגם הצליח להעניק מגע רענן לשירים, שמהווים מקור להתרפקות נוסטלגית. אסף אמדורסקי חבר לישראל גוריון בפשטות יפה, והחיבור קלח דווקא משום שהשניים עשו את המופע בחיוך, בהומור ובלי יומרות.
במופע החגיגי שמענו בפעם הראשונה ניסיון להוסיף לשירים תוספת ג'אזית, למשל ב"דרך הטבק", משהו שיישאר, נדמה לי, בגדר ניסיון. לא שאני נגד אקספרימנטים. המוסיקה של הדודאים אינה קורצת לג'אז בלשון המעטה, והעיבוד שעשה יובל כהן (פתיח של למעלה משתי דקות) לא ממש שכנע, שיש לכך הצדקה. לעומת זאת, העיבודים הרוק –פאנקיים ל"דבקה רפיח" ול"מה למדת היום בגן" –הפיחו בשירים רוח רעננה. כנ"ל הרגאיי ל"ליל בא אל המדבר". גם פתיח הקונטרבס ל"שדמתי" של אבי בורוכוב – מיוחד ומעניין.
מחוות: ראינו את צמד "הפרברים" יוסי חורי את אורי הרפז בפעם האחרונה על במה, מרוחקים זה מזה בצורה מופגנת יחד עם "החברים של בני". מתי כספי סיפק בדיחה לא רעה כשהצטרף ל"מחרוזת דודאים" ויהודית רביץ הפיחה משב רוח חם בשלושה שירים. כשישראל גוריון שר לקראת סיום את "בוטנים" של ז'ק ברל עם אותו חיוך של לפני חמישים  שנה, הבנת שהגיל ממש לא קובע.

נגנים: רון אלמוג – תופים, אברי בורוכוב – קונטרבס, מתי גוריון – גיטרה אקוסטית

שירים: החליל, שיירת הרוכבים, בשדות בית לחם, שערם הארוך, נערה,  טיול לילי,  אבינועם,  מארש הדייגים,  שדמתי,  ליל בא אל המדבר, כיבוי אורות,  שי עם החברים של בני,  תלבשי לבן עם החברים של בני,  מחרוזת גשר הירקון עם החברים של בני,  ויחזקם,  מחרוזת דודאים עם מתי כספי, לכיש לכישה עם מתי כספי, במסילה לבאר שבע, דרך הטבק – עם יובל כהן,  שבוע האחווה עם אלונה טוראל, העולם בשחור לבן,  עם אלונה טוראל, שיר התן עם יהודית רביץ, שמור לך חלום קטן עם יהודית רביץ, דבקה רפיח עם יהודית רביץ, הדרן: הללויה, בוטנים, מה למדת בגן היום

צילום: מרגלית חרסונסקי

וידיאו: בוטנים

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן