לאן נעלמה שרון ליפשיץ?

לאן נעלמה שרון ליפשיץ?

זה לא רק "גידי"

4/5

לאן נעלמה שרון ליפשיץ? שם טוב לסרט. השבוע הקדישו בערוץ 12 כתבה שלמה על שיר  אחד – "גידי". תחקרו מי עומד מאחורי השם. רכילות על אמנים תמיד מכרה טוב יותר מאשר אומנותם. לא אמרו מילה על האלבום שבו נכלל השיר.
אני מאזין ל"קולנוע" האלבום, ונדמה לי שליפשיץ חסרה. אביב גפן העלה אותה מן האוב  ב-2011 בשיר "נוסטלגיה", ומבחינה זו של התרפקות על העבר – ליפשיץ ממש תמצתה  מהות, אחרי שנדמה היה כי צללה אל תהום השכחה. התברר כי לא פשוט היה להשיג את הזמרת. אחרי שנים של שתיקה, נענתה ליפשיץ לחיזוריו של גפן. כך ממש נכתב בקומוניקט שנשלח עם השיר. . גם לכתבה של ערוץ 12 היא לא נאותה להצטלם, והכתב הסתפק בשיחת טלפון.
ליפשיץ, בתה של עורכת הרדיו עפרה סמואל, התגלתה בשנת 1982 כשהופיעה לצידם של אהוד מנור, חנן יובל ומילי מירן במופע "ימי בנימינה". היא הוציאה 3 אלבומים – "קולנוע" ב-1985, "שתי בובות על חוט" ב-1988 ו"קו האושר" ב-1993. 
אני חוזר  ל"קולנוע" שיצא ב-1985. ממה להתחיל? מהקול הזה הקודר-מסתורי נושא התחינה שמצליח לשדר צפונות ותחושות שבאות מבפנים.
מהלחנים הקסומים שכתבה: "קשה בלעדיך" – סלואו שמעביר את תחושת סוף היחסים בינו ובינה כמו שלא שמעתי כמעט משום זמרת. ו"גידי", שזה הפן האחר של ליפשיץ שנעזרה בטקסטים המצוינים של דן תורן. כאן זה הפן הפחות מלודרמטי, קליל, ריחופי, הטון המתקתק-קסום שכאילו מתחנן בפני גידי שלא יסע. שיחבק אותה עוד פעם.
והנה נכנס גם הצליל העצבני של ירוסלב בסקסופון ג'אז- פאנקי. והטה-טה-טה-טי-טי שלה בפלצט הנהדר הזה ששזור לכל אורך הדיסק. וגם זה ג'אז.  הליריקה מגיעה בשני שירים של פסנתר – "גל נשבר". כמה שהיא כאן אחרת. יותר ובכיוון הארגובי וילנסקי. את המילים כתבה רחל שפירא. מזכיר משהו את המוסיקה של יעל גרמן. ועוד שיר מהסוג הזה – אם כי פחות מורכב מוסיקלית – "אתה בא אלי". הנבגדת שרה על הגבר שבא אליה אבל נמצא אצל אחרת. ליפשיץ נוגה-דרמטית אבל בלי התפרצויות היסטריות. והמנגינה הזו היא אחת היפות שלה. עובדת קלידי לא פחות דרמטית של ירון בכר שעשה את כל ההפקה המוסיקלית.

ולעוד שני היילייטים: "קולנוע" של דן תורן. שיר חביב על פחדים (בקולנוע) מושר בקצב יפהפה, בעיבוד קולח לקלידים וכלי הקשה. במעבר נהדר. הסאונד, ההפקה. רוקנ'רול? אחלה רוקנ'רול.
והשיר הטוב לטעמי בדיסק – "טוט" (דן תורן) על דמותו של השחקן מהסרט "המלביש". קטע מעובד בצליל אווירה אלקטרוניים. מנגינה קסומה, שירה גבוהה מאוד, נוגעת בספירות עליונות. הקטע בהמשך הוא הפסקול שממשיך ומסיים את החוויה הזו – "טוט חלומות". אני אוסף שירים לאי בודד. זה עוד אחד. (דגימת סאונד למטה)
אז לאן נעלמה ליפשיץ?  מישהו יכול לספר לי?

שרון ליפשיץ פייסבוק

וידיאו: "גידי"

וידיאו: "קשה בלעדיך"

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

2 תגובות

  1. אני מת על הדיסק הזה.
    לא שמעתי אף אלבום אחר שלה לצערי.
    אבל האלבום הזה – חוזר אליו כל הזמן…
    דברים מתפוגגים וחולפים.
    היא השאירה לנו מורשת נפלאה. הקול שלה כל כך מעולה ונעים לאוזן.

  2. אני הראשון שמגיב? חשבתי שיהיו עשרות תגובות, אחלה פוסט, אהבתי את הניתוח, שרון הביאה כאן משהו אחר, נבחנתי ללהקה , (די צבאית) עם השיר גידי, עם כל ה טיריטיריטי, טריטיריטירטי, אגב, התקבלתי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן