ליטל ריצ'רד: מותה של אגדת הרוקנ'רול

/5

נפרדים מריצ'רד הקטן, הפסנתרן, הכוכב הגדול של הרוקנ'רול. ריצ'רד שנפטר בגיל 87. היה אחד המייסדים הבולטים והאדריכלים של הרוקנ'רול, ונחשף בסגנונו הראוותני ובגישתו החופשית למוסיקה. תקליטוניו (מהירות 45 סיבובים) הגיעו לישראל בסוף שנות המישים והציגו לראונה את המהפכה המוסיקלית – בהם להיט הפריצה הגדול שלו "‘Tutti Frutti" משנת 1956, ובהמשך הלהיטים 'Long Tall Sally', 'Lucille' ו- 'Good Golly Miss Molly'. אלבום הבכורה שלו ‘Here’s Little Richard’ נחשב לאורים ותומים של הרוקנ'רול.
ריצ'רד הקטן השפיע לאין ערוך על עולם המוזיקה – והעניק השראה לביטלס, הרולינג סטונס, דייוויד בואי, אלטון ג'ון ועוד אינספור אמני רוק.
בשמו המקורי ריצ'רד ויין פנימן, יליד 1932, מייקון, ג'ורג'יה, אחד משנים עשר אחים ואחיות. הוא גדל על מוסיקת דת (גוספל) אך גורש מכמה כנסיות כאשר צעק את מזמורי הקדושה. בגיל 15 סולק מביתו על רקע נטייתו המינית. ב-1952 נרצח אביו של פנימן, מטיף אדבנטיסטי.
כשחזר לעיר הולדתו, מייקון, הוא שר בלוז במועדון ה"טיק טוק" המקומי מדי ערב, ועבד כשוטף כלים בקפיטריה במהלך היום. ריצ'רד הושפע במיוחד מאומני גוספל שחורים משנות ה-30 וה-40, המוזיקה שלו התאפיינה בבלוז  קופצני, שהיווה את הבסיס לרוקנ'רול. בהקלטות המוקדמות שלו בשנות החמישים  ערבב של מוזיקת בוגי ווגי, רית'ם אנד בלוז רווי במוזיקת גוספל עם קצב מודגש, כשהוא שר בצעקה וכמעט ללא נשימה את מילות השירים.
הקלטותיו הראשונות עשה בחברת RCA ב-1952 נכשלו מסחרית. ערב אחד בשנת 1955, כשעדיין שימש מוכר משקאות בהופעות, השמיע לזמר לויד פרייס את "טוטי פרוטי". פרייס הציע לו לשלוח את השיר  לחברת Specialty Records.  בעל החברה, ארט רופ,  לא התלהב. ריצ'ארד המשיך לשלוח לו מכתבים, ולבסוף הסכים לאפשר לו להקליט 9 משיריו בניו-אורלינס. "טוטי פרוטי" הוקלט כסינגל והפך ללהיט הגדול הראשון של ריצ'רד. החברה זימנה אותו כדי להודיע לו על ההצלחה ושלחה אותו להוליווד להקליט סינגלים נוספים.
מי שדורג בעשיריה הראשונה ברשימת 100 האמנים הגדולים של מגזין הרולינג סטון,  פרש במפתיע מעסקי המוזיקה ב-1957 בזמן שהיה בסיבוב הופעות באוסטרליה. הוא הפך ל"נוצרי שנולד מחדש" והוכשר ככומר אדוונטיסטי של כנסיית ה"יום השביעי". ב-1962 חזר להופיע בהדרגה. ב-1977 פרש שוב לטובת האוונגליזם. ב-1986 חזר לקדמת הבמה והוציא אלבום המשלב את מוסיקה עם מסרים דתיים. באותה שנה נבחר  להיכל התהילה של הרוק אנד רול.

וידיאו: Long Tall Sally & Tutti Frutti

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן