לי סטרץ פרי 1936-2021הסתלקותה של אגדת הרגאיי והדאב האקסצנטרית

לי סטרץ פרי 1936-2021: הסתלקותה של אגדת הרגאיי והדאב האקסצנטרית

"לכל מי שעושה מוזיקת דאב חייב להיות לב", הסביר פעם. "הלב שלך הולך בופ בופ, בופ-בופ; זה קצב התוף. המוח מתקתק, מתקתק; זה הבס. המוח שלך הוא הבס שלך והלב שלך הוא התוף שלך. אז וודא שליבך אינו פגום כי מה שאתה שולח חוזר אל ליבך."

/5

"לעולם לא תוכל לשים את האצבע על לי סטרץ' פרי – הוא סלבדור דאלי של המוזיקה", אמר קית' ריצ'רדס מהרולינג סטונס ב -2010.
המפיק פיל ספקטור אמר על הזמר-יוצר הג'מייקני: "הוא תעלומה. העולם הוא הכלי שלו. אתה רק צריך להקשיב. יותר ממפיק, הוא יודע לעורר את נפשו של האמן. יש לו מתנה לא רק לשמוע צלילים שמגיעים משום מקום, אלא גם לתרגם את הצלילים האלה לנגנים. סקראץ' הוא שאמאן" ("היודע", "בעל ידע", כוהן שבטי היוצר קשר ומהווה חיבור בין הטבעי לעל טבעי והמרפא בעזרת כוחות על-טבעיים).
פרי, שמת כעת בגיל 85 (אם כי פעם סיפר למראיין שהוא בן 75,000 שנה והגיע מכוכב הלכת סיריוס), שיתף פעולה והפיק מוסיקה עם אמנים כבוב מארלי והוויילרס, הביסטי בויז, הקלאש וג'ורג 'קלינטון.
לי 'סטרץ" פרי נולד בשם ריינפורד יוג' פרי בשנת 1936. הקריירה שלו נמשכה שבעה עשורים, והשפיעה על אופנות, פאנקיסטים, ועד סקינהדס (מגולחי הראש) . רוק, רגאיי, דאנס וההיפ הופ האפריקני.
על הבמה ומחוצה לה אפשר היה למצוא אותו לבוש מכף רגל ועד ראש בתכשיטים וקישוטים. הוא עשוי היה לענוד כתר, או כיסוי אינדיאני. לפעמים שערו היה צבוע בצבע הדגל הג'מייקני, בעלים ירוקים, לפעמים אפילו מכוסה אצות.
"אבי עבד בכביש, אמי בשדות", סיפר ב -1984 על ילדותו בקנדל שבג'מייקה. "היינו עניים מאוד. הלכתי לבית הספר … לא למדתי כלום. כל מה שלמדתי בא מהטבע …"
אבל לא לקח זמן רב עד שריינפורד הצעיר הגיע לבירת ג'מייקה, קינגסטון, שם התמחה בסטודיו האגדי Studio One וחבר לבעלים והמפיק קלמנט קוקסון דוד. הלהיט הראשון שלו, 'People Funny Boy' – הראשון שלו בבריטניה – 'Return Of Django' המעולה (1969) .
פרי הקרין רוחניות עמוקה. הוא טען פעם שהוא חי בתוך התנ"ך. "הסוד לחיים ארוכים ומאושרים הוא אמונה באלוהים", אמר פעם "אני מאמין באלוהים. אני מאמין בחיים. אני מאמין בשמיעה. אני מאמין בריח. אני מאמין בטעימות. אני מאמין בכתיבה. אני מאמין בשירה. . אני מאמין בגינה שלי. אני מאמין ברגשות הטובים שלי. ואל תאכלו בשר. אָמֵן."
על התרומה שלו למוזיקה הסקא, והרוקסטדי הרגאיי והדאב, פרי טען שהיא (המוסיקה) לא ממש היתה שלו "המוזיקה שלי", אמר, "היא כוח רוחני מהשילוש הקדוש."
הבוח הזה לא תמך בו לנצח.  ב -1979הצית את אולפני Black Ark שהיו בבעלותו אחרי שחש כי "רוחות רעות" מסתובבות בתוכו, אשתו הראשונה עזבה אותו. משם לא חזר. שנים רבות מאוחר יותר, ב – 2015, הסטודיו שלו בביתו החדש בשוויץ נשרף. הפעם זו הייתה תאונה. "שכחתי לכבות נר. אשתי (השניה) כועסת עלי."

"לכל מי שעושה מוזיקת דאב חייב להיות לב", הסביר פעם. "הלב שלך הולך בופ בופ, בופ-בופ; זה קצב התוף. המוח מתקתק, מתקתק; זה הבס. המוח שלך הוא הבס שלך והלב שלך הוא התוף שלך. אז וודא שליבך אינו פגום כי מה שאתה שולח חוזר אל ליבך."

Lee Scratch Perry & Subatomic Sound System – Full Performance

Lee "Scratch" Perry – Enlightened

רגאיי: הזרעים, השורשים וכל השאר

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

תגובה אחת

  1. לי 'סקרץ' פרי, סקרץ' כמו שריטה
    בחיית זומזום חרסונסקי האיש היה המפיק של בוב מארלי קצת כבוד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן