ירדנה-ארזי-2 צילום-מרגלית-חרסונסקי

לעודד יצירה ישראלית רק בשביל התמלוגים?

בעקבות יוזמת ירדנה

יול 2020
/5

הזמרת ירדנה ארזי עומדת מאחורי יוזמה לקדם הטבות לתחנות רדיו וערוצי טלויזיה כדי שישדרו יותר תכנים ישראלים. המטרה: הוספת תכנים ישראלים לשידורים תגדיל את התמלוגים המשולמים לאמנים, יוצרים ולנגנים בימים שהם משובתים כתוצאה מתמשכת של משבר הקורונה.  אל הפנייה הצטרפו כ-200 מוזיקאים ואמני הבמה בישראל, ביניהם לפי מה שדווח גם אמנים מהשורה הראשונה – שלום חנוך, חוה אלברשטיין, אביהו מדינה, שלמה ארצי, אהוד בנאי.
במהות היוזמה – הגדלת שידורי מוסיקה ישראלית על חשבון מוסיקה בינלאומית מסוגים שונים, כדי שחלק הארי של התמלוגים ישאר בידי האמנים המקומיים. מדובר בכ-50% מסכום התמלוגים השנתי שמועבר  ע"י אקו"ם וארגוני זכויות יוצרים אחרים לאמנים מהעולם, שיצירותיהם מושמעות  בתחנות הרדיו ובברשתות הטלוויזיה המקומיות. התוצאה: הגבלת שידורי מוסיקה שאינה ישראלית מרוק, פופ ישנים וחדשים, בלוז ועד ג'אז. לא מדובר ברשת ג' המשדרת 100% מוסיקה ישראלית, אלא בשאר התחנות – כולל גלגל"צ, 88.
המגמה הזו מעקרת ללא ספק את הרב-תרבותיות של כל חברה נאורה, שמתחשבת בטעמיהם של כל המאזינים, ואינה מכתיבה קו שידורים לפי מגמות לא אומנותיות. 88 היא תחנה שייצגה את הרב תרבותיות הזו ותמכה בפלורליזם, באיזונים בין חדש לישן, בין מוסיקה ישראלית למוסיקה מחו"ל, בין ז'אנרים שונים. העלאת אחוז השידורים של מוסיקה ישראלית מעל 50 יפר את האיזונים ותמנע מהמאזינים להאזין למוסיקה כאוות נפשם. רב תרבותיות היא נשמת אפה של תרבות שאינה כופה עצמה משיקולים שאינם אומנותיים ופלורליסטיים. האם עלי להעדיף את שלמה ארצי על פני פינק פלויד רק משום שהוא ישראלי?
אלא שהפעם השיקולים אינם אומנותיים, אלא כלכליים – לשפר את מצב התמלוגים של אמני ישראל. המגמה הזו היא סכנה אמיתית לאמנות באשר היא. למצבם הכלכלי של האמנים צריכה לדאוג המדינה בימים קשים אלה. אגב, במה זה יעזור לכל הנזקקים שנמצאים מאחורי הקלעים – שהם מרכז הדאגה הגדולה של הזמרים והזמרות?
לא מתפקידה של התרבות להציל את התרבות. התרבות היא יישות עצמאית שקיימת בזכות רב תרבותיותה והיכולת לשמר את ריבוי הגוונים בה. פגיעה בפלורליזם תרבותי בשם צרכים כלליים היא צעד שגובל באי דמוקרטיות, בהפרת איזונים אומנותיים לצורך השגת מטרות שאינן כאלה.

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן