אייל גולן, צילום: מרגלית חרסונסקי

בתיאטרון הקאמרי?

מה עושה אייל גולן

/5

תיאטרון הקאמרי בתל אביב יעלה בדצמבר מחזמר מאת מאור זגורי ובבימויו, המבוסס על שירי אייל גולן, המחזמר "זה אני",  לא יעסוק בחייו של הזמר המצליח. הוא יתמקד באב חרדי המעוניין להוריש לשלוש בנותיו את התזמורת האנדלוסית שבבעלותו, ובבתו הצעירה המעוניינת להתגייס ללהקה צבאית ולשיר, אף שהדבר אינו מקובל בקהילתה. לא קראתי את המחזמר, אבל אני תוהה מה הקשר שלו לשירי אייל גולן. מכל מקום לפי מה שצוטט מזגורי עצמו – מדובר בשני אלמנטים המצדיקים שימוש בשיריו של גולן: היחס האישי שלו, של זגורי, לשירי גולן והאספקט החברתי-תרבותי – כלומר – הצדק שנעשה עם המוסיקה הקרויה "מזרחית", או הניתוב של המוסיקה הזו אל הקונצנזוס היציב והמצליח ביותר בפופ הישראלי.
"הבחירה בכתיבת מחזמר בו שלובים שיריו של אייל גולן היתה טבעית לחלוטין עבורי — אלו שירים שגדלתי עליהם וליוו את התבגרותי", אמר זגורי. הוא גם בירך את הקאמרי והנהלתו החדשה על "הצעד האמיץ והחשוב שלקחו, כחלק מהרנסנס התרבותי־המזרחי של השנים האחרונות, שהביא את הפופ המזרחי החדש לקדמת הבמה". גם כאן – ברוח הצדקנות המתחסדת של מירי רגב – הצדיק את ההקשר בתיקון עוול תרבותי של "ייצוג הזמר המזרחי".
ומה עם הקשר של השירים למחזמר? מה עם המוסיקה האנדלוסית? האם מדובר בחיבור אינטגרטיבי אותנטי, או בהדבקה פופוליסטית לצורך משיכת קהל שאוהב את שירי אייל גולן? לפי זגורי, מה שחשוב הוא שכסאות הקאמרי יתמלאו בקהל חדש, שלא ידע תיאטרון מהו. שירי אייל גולן הם שיקרבו אותו לתיאטרון.
לעצם העניין: אין זו הפעם ראשונה שלוקחים להיטים ומחברים אותם למחזמר. “ממא מיה", המחזמר עשה שימוש בלהיטים של להקת "אבבא" השוודית,  "מרי לו", בלהיטי צביקה פיק לצורך  סיפור אהבה רומנטי, שיצא מהפרובינציה אל העיר הגדולה. שירי צביקה פיק היו אמצעי  להפוך את המחזר ללהיט. יוצרי "לילה לא שקט" בתיאטרון הקאמרי הפקיעו שירים מחלקתו האישית של שלמה ארצי ועיבדו אותם לטובת מחזמר רב משתתפים, שלא היה לו שום קשר לשלמה ארצי עצמו. בשני המקרים הנ"ל לפחות השירים היו מזוהים קודם כל עם היוצר (סונגרייטר) יותר מאשר הזמר. במקרה של "זה אני" מדובר ב-23 שירים שכתבו יוצרים שונים, שמזוהים עם הזמר בלבד. למעשה, אין להתייחס כלל אל אייל גולן  ואל השירים שלו בהקשר של "זה אני", המוגדר כמחזמר על פי שיריו.
התחושה היא של אקט חנפני מובהק כלפי הקהל. זהו גם ניסיון  לרצות את שרת התרבות, ששינתה מגמות בחלוקת תקציבים לתרבות. מה שאומר: אנשי התרבות מאמצים לעצמם נוסחאות פופוליסטיות, שהיו עד עכשיו נחלת הפוליטיקאים. האם התרבות תרוויח?  נמתין ל"זה אני". אולי מאור זגורי יצליח בכל זאת לחולל את הנס ולהפוך את "שירי אייל גולן" לחלק אותנטי מהמחזמר, ולהוכיח כי לא מדובר רק בשיקולים מסחריים-פוליטים פופוליסטיים המצביעים על התקרנפות.

אייל גולן – מחרוזת

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן