מורין נהדר - גולה גנדום

גולה גנדום

מורין נהדר

הפצה: הליקון
5/5

לא מבין אף מילה בפרסית, ואני צריך להסביר לעצמי איך השירים האלה, ששרה מורין נהדר, מהלכים עלי קסם. תן לרגש ללכת לפניך, אבל לפני שנסחפים, נפעיל גם את ההיגיון. מורין נהדר, המוסיקאית, הפייטנית, דאגה להרחיב את הגבולות המוסיקליים של  השירים שהיא בחרה, עד כדי כך שהם לא תמיד נשמעים "מוסיקה פרסית". העיבוד לשיר הפותח Sar Kotal עושה שימוש בהרמוניה מערבית ובכלי קצב חשמליים. נהדר עסוקה בהנגשה של השירים לאוזן מערבית. Gole Sangam, משירי האהבה היותר מפורסמים במוסיקה הפרסית, סמל של סוף עידן השאח על רקע המהפכה האסלאמית, הזכיר לי יותר מוסיקת לדינו עברית מלודית בעיבוד אקוסטי פריך ומפנק אוזן. Gole Gandom בנוי משני  שירי עם, אותם חיברה  מורין לשיר אחד, המתאר את  הנשים שקוצרות את החיטה ושרות על התבואה שעלתה יפה. "פרח החיטה הנץ, אהובי/ התבואה שלי עלתה יפה/ עכשיו אין לי יותר דאגות ממה ילד יום". החלק השלישי של השיר הוא משפט מתוך ניגון ברסלב ל"ללכה דודי". ושוב – להתענג. כמה יפה השירה בעיבוד שעוטף את השיר בשעטנז של מערב מזרח (צליל הקמנצ'ה)
Mastom Asmar, המספר על בחור המאוהב בבחורה המדומה לניצן, נשמע מוסיקה הודית. כנ"ל Dochtare Man, פנטזיה מוזיקלית על נערה צעירה שרצה בשדות אחרי שהמלחמה נגמרה, והיא משוחררת מדאגה. "שיר חתונה פרסי" הקצבי מחזיר לניחוח העממי בצלילים של שמחה, ובניגוד גמור – . Sa'ri Name, שיר איטי וטעון  – "בוא מוזג היין ותן לי יין שינחם אותי", שרה נהדר בטון דרמטי.
כמכלול,  השירים של מורין נהדר נשמעים פסיפס מוסיקלי פוסט מודרני של מוסיקה פרסית בעיבודים מגוונים בהשפעות פולק-רוק-קלאסי לצד גרסאות אותנטיות כמו ביצוע האקפלה של Juni Juni, שיר אהבה בלחן עממי פרסי נוגה יפהפה. Lalaiy, שיר ערש, קינת אם המברכת אם את ילדה שלא ידע צער, הוא שמונה וחצי דקות של שילוב קולות מרטיט בין מורין לסבתא (מניג'ון) הומיון אוסטד.
אלבום מופלא של מוסיקה פרסית, אותנטי ומודרני, מזרחי ומערבי, ומורין נהדר בבחירות שלה, בעיבודים, בטון השירה המתכוון, באווירה המיוחדת – הפכה אותו ליצירת מוסיקת עולם נחשקת.

Sar Kotal, Gole Sangam, Mastom Asmar, Dochtare Man, Persian Wedding Song, Sa'ri Name, Gole Gandom, Juni Juni, Navaiy, Lalaiy, Ay Sarebam

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן