גיבאן גספאריאן 3

מותו של ג'יבאן גספאריאן המוזיקאי הארמני האהוב על כוכבי רוק

גספאריאן שיתף פעולה עם פיטר גבריאל, מייקל ברוק, רביעיית קרונוס, נוסרט פאטה עלי ח'אן, ליונל ריצ'י ובריאן מאי מקווין. השבוע נודע על מותו בגיל 92.

/5

סביר להניח שאינכם מכירים את המוזיקאי והמלחין הארמני ג'יבאן גספאריאן בשמו, ואפילו לא בשם הכלי שהוא ניגן בו, אבל כמעט בוודאות שמעת את הדודוק שלו, עובר בין בהקלטות שונות מרוק דרך פסיקול של סרטי קולנוע. ("הפיתוי האחרון של ישו", "גלדיאטור"). גספאריאן שיתף פעולה עם פיטר גבריאל, מייקל ברוק, רביעיית קרונוס, נוסרט פאטה עלי ח'אן, ליונל ריצ'י ובריאן מאי מקווין. השבוע נודע על מותו בגיל 92.
גספאריאן נולד ב -12 באוקטובר 1928 בסולאק, ארמניה, בכפר הסמוך לעיר הבירה ירוואן. בגיל שש החל ללמוד את הדודוק – כלי בעל קנה כפול הקרוב לאבוב המערבי – מאביו, שהיה גם מוזיקאי. ההשראה הגדולה ביותר שלו הייתה כילד לקולנוע, כששמע נגני דודוק מלווים סרטים באלתורים משלהם.
בארמניה, הכישרון של גספאריאן הוכר בשלב מוקדם. הוא הוא הצליח לבטא עולם רגשי עשיר באמצעות הכלי הפשוט שלו – עשוי עץ מישמש, עם טווח של אוקטבה אחת בלבד. כשהיה בן 20, גספאריאן ניגן כסולן עם התזמורת הפילהרמונית של ירוואן. בשנת 1973 הוא היה המוסיקאי הראשון שקיבל את התואר האמן העממי של ארמניה.
בריאן אינו שמע את גספאריאן מנגן בהופעה במוסקבה בשנת 1988, והזמין אותו מיד ללונדון, שם הציג אותו בפני מייקל ברוק. ברוק הפיק את אלבומו הבינלאומי הראשון של Moon Shines at Night. אינו הצליח לרכוש זכויות על התקליט Will Not Be Sad in This World מהלייבל הממלכתי הסובייטי, "מלודיה", והנפיק אותה מחוץ לברית המועצות תחת הלייבל שלו – Opal Records.
בעולם התוודעו לראשונה למוזיקה של גספאריאן, באמצעות פסקול סרטו של מרטין סקורסזה משנת 1988, הפיתוי האחרון של ישו, במוסיקה שהולחנה ע"י פיטר גבריאל.
הוא הפך את הדודוק מכלי עממי שנוגן בדרך כלל ע"י רועים – לכלי בעל עוצמה על במת הקונצרט. למרבה הפלא, גספאריאן, שמעולם בילדותו לא למד מוזיקה (קריאת תווים) נרשם לקונסרבטוריון למוזיקה בירוואן בגיל 52; מאוחר יותר הוא הפך לפרופסור במוסד הזה. מה שהשיג במהלך הקריירה שלו היה מדהים – לא רק מבחינת ההישג האישי שלו, אלא גם בקידום הכלי בו ניגן.
גספאריאן היה גם שגריר חשוב של התרבות הארמנית, הן עבור ארצו והן עבור הפזורה הארמנית בעולם. עם היוודע דבר מותו, נשיא ארמניה לשעבר, רוברט קוכריאן, כתב: "ג'יבאן גספאריאן הוא מגדולי המוזיקאים שהעלו את אומנויות הבמה הארמניות ובמיוחד כלי נשיפה עממיים לרמה חדשה והעניקו להם שם עולמי והכרה"

Jivan Gasparyan – They Took My Love Away (Live in Concert from 65 Years on Stage – 2011)

Jivan Gasparyan & Brian May – Gladiator Theme

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן