IMG_3179-001

"מכילתא" בדרך מטהרן לבית המקדש

פסטיבל מדיטרנה

מאי 2016
/5

הרב אייל סעיד מאני, המנגן על טאר, ממשיך מסורת מוסיקלית בת אלפי שנים שהועברה מאב לבן וממורה לתלמיד. ביצירתו  משלב מאני בין המסורת המוסיקלית הפרסית הקדומה, שעל ברכיה גדל, ובין קומפוזיציות קלאסיות ועיבודים מודרניים – שילוב שבא לידי ביטוי גם בכלי הנגינה המשתתפים במופע.
מאני, שהלחין את פסקול הסרט "באבא ג׳ון", זוכה פרס אופיר 2015, פותח צוהר אל המוסיקה השורשית דרך מסעו הפרטי מהאיסלאם והסופיזם ועד ליהדות. הרב מגולל סיפור של תרבות שלמה, וחושף יגונים נשכחים מיצירות מקוריות. המופע של אנסמבל מכילתא כולל חבורה גדולה של נגנים, המתלכדים סביב הרב מאני, ומשלבים נגינה בכלים פרסיים עתיקים כמו טאר, זארב, נאי – לצד הרמוניות מפתיעות של גיטרות, בס, קלידים וסט תופים מערבי.
עד גיל שש-עשרה גדל סעיד מאני כמוסלמי אדוק בטהראן שבאיראן. אביו היה מוסלמי סוּפִי, אמו יהודיה. לצד עיסוקו בדת נחשב מוזיקאי בחסד עליון. הוא התמחה בנגינה בכלים פרסיים מורכבים ובהם הטאר – כלי פריטה איראני עתיק. כאשר החלו הפגנות הסטודנטים הסוערות נגד משטרו של השאה הפרסי, והאווירה ברחוב נעשתה קשה ואלימה, החליטו הוריו של סעיד לשלוח אותו ללימודים בווינה, וכך מצא את עצמו עם אימו במטוס. אביו, שנשאר באירן, נרדף על-ידי המשטר החומייניסטי, וכעבור זמן נפטר. סעיד מאני מחליט להיות יהודי. הוא מבשר על כך לאמו, שהלכה אף היא לעולמה כעבור זמן קצר. הוא מוותר על הלימודים היוקרתיים בוינה, עולה לישראל, מחליף שמו לאייל, מבקר בפעם הראשונה בבית כנסת, מתוודע לתפילין מקדיש שנים ללימוד התורה.
כיום הרב אייל מאני (55) מתגורר באשדוד, נשוי ואב לשישה ילדים, חוזר למוזיקה, במסגרת להקת מכילתא. האיש, ששר בעבר יצירות מוסלמיות, שר כיום על כמיהה לבית המקדש ולביאת המשיח.

אייל סעיד מאני – טאר ושירה, יצחק ונטורה – חליל נאי פרסי, ערן בנימיני – תוף זארב, אסף רבי – בס, עומר ריז’ י – קלידים, יונתן פרץ – גיטרה

פסטיבל מדיטרנה אולם מונארט אשדוד 7.6

צילום: מרגלית חרסונסקי

וידיאו: איספהן

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן