משיבת יתר Double Exposure

Double Exposure

משיכת יתר

הפקה עצמאית
4.5/5

ב- 1989 חנך אלבום הבכורה של משיכת יתר את העידן הדיגיטלי, והיה אלבום הג'אז הראשון  בישראל אשר יצא לאור בפורמט של תקליטור. שני סאקסופוניסטים בכירים – גורי אגמון ועמיקם קימלמן, פסנתרן מוסיקאי ורסטילי ירון גוטפריד, אריה וולניץ בבס ורוני הולן בתופים, יכולים כבר להיחשב סופרגרופ ישראלי. עקבתי אחרי הרכב הפיוז'ן הזה מאז הקמתו לפני כשלושים שנה ועד פירוקו לפני 19 שנה. גם באיחוד של 2016 בפסטיבל ג'אז קיץ בים האדום נשמעה החבורה רלוונטית במקוריותה, יצירתית, מהוקצעת, רמה בפני עצמה בגיוון היצירתי, בנגינה, בעיבודים.

עכשיו, לראשונה אחרי 25 שנה, יוצא אלבום כפול – אריזה אחת המכילה את שני האלבומים שההרכב הוציא: Sweet Beginning משנת 1989 ו – Breeza  משנת 1992. המבחר האקלקטי מעיד על דור נגני הג'אז הישראלים, שצמח אחרי דור האבות המייסדים – מל קלר, פי.סי אושרוביץ, דני גוטפריד, אלברט פיאמנטה, ארל'ה קמינסקי, זיגי סקרבניק, מרטון קם – והושפע ממנו. מבחינה מוזיקלית החבורה הזו לקחה את הג'אז למבנים יותר מורכבים, לקומפוזיציות של היתוך, בחומרים מקוריים ויצירתיים ממדרגה ראשונה.  המוסיקה בשני הדיסקים היא מרובת סגנונות, ועם זאת ההרכב נשמע יחידה אחת, מהודקת מאוד באינטרקציה הנגינתית.
אני אוהב במיוחד את האלבום  Breeza בזכות היצירות הבשלות יותר מלודית והרמונית. לטעמי, מהאלבומים היותר יצירתיים ששמעתי בג'אז המקומי בזכות גווניו הקונטרסטיים המיוחדים. Sweet Pianola של גורי אגמון (לחן ועיבוד) נשמע סטנדרט ישראלי, שיש בו שילוב מיוחד בין פשטות מלודית למורכבות א-סימטרית. גם Spring Of 83, גם הוא של גורי אגמון, בעל הניחוח הלטיני, מצטיין באותה מורכבות של מלודיה והתפתחות. אותה מורכבות קיימת גם בקומפוזיציה של Empty Space מאת ירון גוטפריד ובעיבודו –  ניגוד בין צלילי האווירה במקצב איטי ובין הפיוז'ן הקצבי באלתורים המצוינים של גוטפריד בפסנתר. Riga Blues  של עמיקם קימלמן הוא 7 דקות של ניגודים המשלימים עצמם ליצירה מרתקת. כך גם Panti  של אריה וולניץ – 9 דקות קצביות של מעברים מרתקים בפיוז'ן מאזורי ברזיל, פאנקי, אלתורי סינטיסייזר, סקסופון אנרגתי וקולות שמשתלבים. יופי.

גורי אגמון סקסופון סופרן, סקסופון אלט
עמיקם קימלקמן סקסופון אלט, סקסופון טנור
ירון גוטפריד פסנתר, סינתיסייזר
אריה וולינץ בס
רוני הולן תופים

"משיכת יתר" קטעים מפסטיבל ג'אז אילת קיץ 2016

https://www.youtube.com/watch?v=PE9MEajz-9k&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=33tKkH2Z_nU&feature=youtu.be

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן