שרית חדד - משיר ארץ אהבתי

משירי ארץ אהבתי

שרית חדד

מילים: לאה גולדברג לחן: דפנה אילת עיבוד והפקה מוזיקלית: יעקב למאי
4.5/5

שרית חדד נבחרה לפתוח את טקס המשואות בהר הרצל לציון 70 לישראל עם השיר הזה. בהודעה לעיתונות מצוטטת שרת התרבות מירי רגב, שמנכסת לעצמה השנה כל בחירה במסע חגיגות (בחירות) פופוליסטי, באיזונים קונצנזוסאלים בין עדות. איך אפשר לסרב לה? אז הכוכבים מתייצבים להאדיר אותה ולתפארת מדינת ישראל. באשר לבחירת השיר, מעבר למילים "מכורה שלי", והמספר "שבע", שמתקשר איכשהו לשבעים, הגב' רגב כנראה לא קראה את הטקסט או לא הבינה אותו כלל. העצב והכאב בשיר כל כך עמוקים, עד כי תמוהה הבחירה בו לפתיחת ארועי חגיגות העצמאות, ואולי לא…
לעצם העניין: השיר הופיע לראשונה בשנת 1951 בירחון אורלוגין כחלק מקובץ של שלושה שירים שכלל גם את "בארץ אהבתי השקד פורח" ואת "בארץ אהבתי האביונה". הוא הולחן על ידי דפנה אילת, עובד על ידי אלכס וייס והופיע באלבומה של חוה אלברשטיין משנת 1970 שנשא את שם השיר.
ללא ספק: אחד השירים היפים שנוצרו כאן. הדוברת בשיר פונה אל ארץ הנמצאת במצב של אבל, חורבן ואובדן עצמאות: "מכורה שלי, ארץ נוי אביונה, למלכה אין בית, למלך אין כתר"
הנטייה היא לזהות את אותה ארץ – עם ארץ ישראל, מולדתה הרוחנית של גולדברג. לפי הסבר זה, השיר מציג את ארץ ישראל כ"אביונה" הנמצאת בחורבנה ואינה מתגלה בהדרה הראוי לה. מלבד מספר ימים בודדים "שבעה ימים בשנה", שייתכן ומייצגים את מועדי ישראל,  המשיבים ל"קבצניה" מעט אור ותקווה.
ה"מלך", חסר הכתר,  כפי שכותבת גולדברג, הוא מלכו של עולם, שאינו מתגלה במלכותו חרף החורבן, ו"מלכה" שאין לה בית – היא מטפורה לעם ישראל, שעדין לא הקים את ביתו.  כמה אירוני לשיר את הטקסט הזה בארועי יום העצמאות. יש שזיהו את הארץ המדוברת עם ליטא, מולדתה הממשית של גולדברג, שכן תיאור האקלים החורפי אינו הולם את מזגה הקיצי של ארץ ישראל: "ושבעה ימים אביב בשנה וסגריר וגשמים כל היתר".
שרית חדד מעניקה לשיר אינטרפרטציה חדשה. היא שרה את השיר ברגש מאופק, בנימת עצבות מתכוונת שמחלחלת. העיבוד האוריינטאלי של יעקב למאי נע בין נגיעות עדינות לתזמור מעצים, מבליט את קווי המתאר היפים של השיר.

מכורה שלי, ארץ נוי אביונה – למלכה אין בית, למלך אין כתר/ ושבעה ימים אביב בשנה/ וסגריר וגשמים כל היתר.
אך שבעה ימים הורדים פורחים/ ושבעה ימים הטללים זורחים/ ושבעה ימים חלונות פתוחים/ וכל קבצנייך עומדים ברחוב/ ונושאים חיוורונם אל האור הטוב,
וכל קבצנייך שמחים.
מכורה שלי, ארץ נוי אביונה/ למלכה אין בית למלך אין כתר/ רק שבעה ימים חגים בשנה/ ועמל ורעב כל היתר/ אך שבעה ימים הנרות ברוכים/ ושבעה ימים שולחנות ערוכים/ ושבעה ימים הלבבות פתוחים/ וכל קבצנייך עומדים בתפילה/ ובנייך בנותייך חתן כלה/ וכל קבצנייך אחים.
עלובה שלי, אביונה ומרה/ למלך אין בית, למלכה אין כתר -/ רק אחת בעולם את שבחך אמרה/ וגנותך חרפתך כל היתר.

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

2 תגובות

  1. תת רמה של ביצוע!!! בדיוק כמו המבצעת !! לקחת קלאסיקה ולשחוט אותה עם יללות של צפרדע מעוכה!
    למה להרוס ? מה קרה חווהל'ה לא מספיק טובה לשיר ? אה שכחתי היא אשכנזייה …וחודדוב היא מזרחית וזה מה שסיבוני רוצה …. עדיף שתסתפק בשירי התת רמה שהיא שרה ולא תהרוס קלסיקות עבריות עם קול הקרפדה שלה כמו שהרסה את "נתתי לה חיי " של כוורת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן