נורית גלרון 2 צילום מרגלית חרסונסקי

ציפור שנייה

נורית גלרון

מילים: נתן זך לחן: מישה סגל עיבוד משה זורמן הפקה מוסיקלית גרסת 2013 – צח דרורי
5/5

“ראיתי ציפור רבת יופי” שרו בזמנן סוזן ופראן.   זהו יופי של מפגש דו כיווני בין אדם וציפור ( “הציפור ראתה אותי”), רגע נדיר וחד פעמי, כי “ציפור רבת יופי כזאת לא אראה עוד עד יום מותי”, והתוצאה היא התעלות הנפש – “עבר אותי אז רטט של שמש” שגורמת לדובר לשנות את תפיסת עולמו ולומר דברים חדשים: “אמרתי מילים של שלום/מילים שאמרתי אמש/לא אומר עוד היום”. זיכוך שלא יחזור עוד, כמו שמפגש כזה הוא אל-חזור.
לשיר שמדבר על חווית התגלות-התפעלות,  נולדו גרסאות נוספות: נורית גלרון החזירה את יופיו של השיר. ליופי הזה התאים מישה סגל מנגינה רבת יופי, חד פעמית, יחידה במינה. הביצוע של נורית גלרון (**)  – גם הוא חד פעמי ביופיו. ההפקה המחודשת של צח דרורי מייפה את השיר, יותר מאשר מחזירה אותו לחיים. גם חוה אלברשטיין הקליטה גרסה משלה לשיר. המלחין מישה סגל ה הקליט אף הוא גרסה משלו לשיר (האזיניו מטה).
"ציפור שנייה" מאת נתן זך שהתפרסם בקובץ שיריו "כל החלב והדבש" (1966) הולחן על-ידי מישה סגל לפסטיבל "מנגינות למילים: שירי משוררים"  ובוצע על ידי צמד הזמרות היהודיות קנדיות סוזן ופרן בבית החייל בתל-אביב ב-1972.

רָאִיתִי צִפּוֹר רַבַּת יֹפִי.
הַצִּפּוֹר רָאֲתָה אוֹתִי.
צִפּוֹר רַבַּת יֹפִי כָּזֹאת לֹא אֶרְאֶה עוֹד
עַד יוֹם מוֹתִי.

עָבַר אוֹתִי אָז רֶטֶט שֶׁל שֶׁמֶשׁ.
אָמַרְתִּי מִלִּים שֶׁל שָׁלוֹם.
מִלִּים שֶׁאָמַרְתִּי אֶמֶשׁ
לֹא אֹמַר עוֹד הַיּוֹם.

** הקלטה של גלי צה"ל מתוך מופע מחווה לנתן זך, ’צוותא’ 1979 .

“*** בשנת 1979 התקיים מופע השקה לספר חדש של נתן זך 'צפונית מזרחית'. במופע הופיעה זמרת צעירה, נורית גלרון, שהוציאה עד אז אלבום אחד ויחיד. בעקבות המופע והכימיה בין המשורר המוערך והזמרת הצעירה נולד אלבום האולפן השני של נורית 'שירים באמצע הלילה' שיצא ב 1981. בין מלחיני האלבום ההוא  יוצרים כסשה ארגוב, יוני רכטר, שלום חנוך, אילן וירצברג, מתי כספי שלמה יידוב. הוא הכיל שירים שהפכו אבן דרך במוסיקה הישראלית ביניהם 'עץ השדה', 'כולנו זקוקים לחסד', 'כשצלצלת רעד קולך' ו'עד מחר'.
במהלך העבודה על הוצאה מחודשת של האלבום במסגרת סדרת 'סימני דרך' של חברת אן.אם.סי יונייטד (הוצאות מחודשות של אלבומי מופת), נמצאו ב"מרתפי" גלי צה"ל הקלטות נוספות של שירים מתוך אותו מופע שקדם לאלבום. ההקלטות יצורפו כדיסק בונוס למהדורה חדשה. "ציפור שניה" ו'שיר לאוהבים הנכונים' עברו הפקת עידכון מיוחדת של היוצר והמפיק צח דרורי.

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן