נפטר אמן הבלוז והרוק קפטין ביפהרט

/5

דון ואן וולייט, המוכר יותר בשמו קפטין ביפהרט Captain Beefheart, אחד המוסיקאים היותר משפיעים של שנות השישים והשבעים, והזמר  האוונגרדי של להקת Magic Band, מת בקליפורניה בגיל 69 מסיבוכים כתוצאה מטרשת נפוצה.

ביפהרט, אמן של תערובות בין בלוז שיקאגו, ג'אז ורוק, מוסיקה ניסיונית שהשפיעה על קשת רחבה של מוסיקאים והרכבים כגרייטפול דאד, ג'פרסון איירפלן בארה"ב ועד ג'טרו טאל, הוקווינד, רוקסי מיוסיק בבריטניה, ובעיקר השפעה על מוסיקת ה- Punk, כולל ג'וני רוטן.

ביפהרט היה חברו הקרוב של פראנק זאפה. כבני עשרה, הם ניגנו באותה להקה. זאפה אף תמך בו לא פעם פיננסית והעניק לו חוזה הקלטות, כאשר חברות מוסיקה דחו אותו.כילדים, האזינו שניהם לתקליטי ריתם נ' בלוז ישנים וחלמו על פרויקטים גדולים שרובם לא התגשמו. זאפה הוא שנתן לו את שם הבמה – קפטין ביפהרט.

המוסיקה של ביפהרט התבססה אמנם על ריתם נ' בלוז אבל בדרך חדשנית – שבלטה גם בלבוש הביזארי שלו ושל להקתו Magic Band (גלימות, מגבעות, בגדים יד שנייה) ובהופעתו הפרובוקטיבית  והבלתי צפויה. ביפהרט שניגן מפוחית פה וסקסופון  הוציא כתריסר אלבומים בין 1965 ל-1982, כאשר הבולט הוא Trout Mask Replica, שתופס את המקום ה-58 ברשימת 500 האלבומים הגדולים של מגזין הרולינג סטון. ב-1980 פירק ביפהרט את להקתו, בחר להתבודד ולהתמקד בציור.

טום ווייטס, ממושפעיו אמר עליו: "מרגע ששמעת את ביפהרט, קשה היה לך לנקות אותו מבגדיך. הוא הכתים אותך כמו קפה, כמו דם"

ביפהרט, המוסיקאי, האמן, הצייר, ייזכר כמי שלא היה מוכן להתפשר על פסיק. זו הסיבה לעובדה שמסחרית – נכשל, הגם שאהב את החיים הטובים ובמיוחד מכוניות מהירות. מכל מקום, אמנות הציור הכניסה לו יותר כסף מאשר המוסיקה.

 

 

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן