נטע ברזילי

סולן להקת ה"וויט סטרייפס" יקבל תמלוגים על השיר

Toy מועתק?

/5

האם קטע מהשיר Toy, זוכה האירוויזיון של נטע ברזילי  מועתק מהשיר Seven Nation Army של ה"ווייט סטרייפס" (White Stripes) ? תשובה אחת מספקת הידיעה, כי שמו של ג'ק וייט, גיטריסט וסולן הלהקה, מי שכתב את המנגינה של  Seven Nation Army, יצורף לכותבי השיר דורון מדלי וסתיו בגר. זו ידיעה לא פחות מסנסציונית. אחרי הכל מדובר בזוכה אירוויזיון, שמביא את התחרות לתל-אביב. התשובה השניה קיימת בהשוואה בין שני השירים: כל אוזן – גם הלא מוסיקלית ביותר תבחין בדמיון.
הפשרה הזו מתרחשת, לאחר שתאגיד המוסיקה יוניברסל שלח מכתב התרעה לפני תביעה לכותבי השיר Toy, בחשד שהעתיקו חלקים בו מהשיר Seven Nation Army של ה"וויט סטרייפס" , חתמו הצדדים על הסכם כדי להמנע מהליך משפטי. הסכם זה כולל סעיפים שלא מאפשרים לצדדים לחשוף את פרטיו.  החשיפה הזאת העמידה בסימן שאלה גדול את זכייתו של השיר, ויש שטענו כי עלולה לגרום לביטול האירוויזיון בישראל.
כל מוסיקה זכאית להגנת זכויות יוצרים כדי למנוע שימוש לא מותר בה, בכל ז'אנר מוסיקלי. פופ, רוק, קלאסי. ועד  ג'אז.  ברגע שיוצר חש ש"גנבו" ממנו כדי ליצור שיר חדש, הוא רשאי לתבוע תביעה על הפרת זכויות יוצרים. בעבר נתבעו יוצרים רבים על הפרות זכויות , וביניהם גם ג'ורג' האריסון, איש הביטלס. ב -1976, תבעה חברת Bright Tunes Music את האריסון על הפרת זכויות יוצרים בשיר My Sweet Lord באשמת העתקה מ – "He's So Fine" של להקת השיפונז Chiffons משנת 1963. במשפט ניתנו עדויות מומחים שונים. הטיעון העיקרי של התןבעים היה כי המשפט "הוא בסדר גמור" "He's So Fine" חזר על מוטיבים שקיימים בשיר ארבע פעמים.  בית המשפט קבע כי "שני השירים זהים כמעט". השופט הרגיש כי האריסון לא העתיק במודע ובכוונה את השיר. מילים פשוטות: האריסון כתב את השיר בלי ששמע את השיר של התובעים.האריסון  הורשע על ידי השופט באשמה של "העתקה לא מודעת" מהשיר של השיפונז.
יתכן מאוד שזה המקרה Toy. השאלה היא עכשיו, האם ג'ק וייט יקבל את התמלוגים על השמעות השיר עד להחלטה להצמיד את שמו לכותבי השיר ולבעלי הזכויות עליו?

White Stripes – Seven Nation Army

נטע ברזילי – Toy

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן