סטן גץ צ'ארלי בירד ג'אז סמבה

סטן גץ צ'ארלי בירד ג'אז סמבה

האלבום נמכר כמו להיט פופ והפך את גץ לסקסופוניסט המוכר והאהוב ביותר בעולם בשנות השישים. 

4.5/5

Jazz Samba  פורץ דרך כאלבום הבוסה נובה הראשון שהוקלט אי פעם על ידי מוזיקאי ג'אז אמריקאים.  סטן גץ וצ'רלי בירדהשיקו אותו  ב-1962, הוא סימן את תחילתו של שיגעון הבוסה נובה באמריקה. סטן גץ היה הסולן, הגיטריסט צ'רלי בירד, ששמע לראשונה את הבוסה נובה במהלך סיבוב הופעות בברזיל ב-1961 – עשה את העיבודים.

את גץ ובירד ליוו שני בסיסטים: כתר בטס (Keter Betts) וג'ו בירד (Joe Byrd), אחיו של צ'רלי בירד שגם ניגן בגיטרה. אליהם הצטרפו שני מתופפים: באדי דפנשמידט (Buddy Deppenschmidt) וביל רייכנבאך ( Bill Reichenbach). האלבום הוקלט בכנסיית All Souls Unitarian בוושינגטון הבירה ב-13 בפברואר 1962 ויצא באפריל של אותה שנה.
ג'אז סמבה עומדת בזכות הייחוד האמנותי שלו כאוסף שמצטיין בעדינות – בהרמוניה ובקצב. לשניים היה את המגע המושלם ליצור מרקם עדין ואוורירי של בוסה נובה. בירדהיה אחד המוזיקאים האמריקאים הראשונים ששלטו בסינקופות הקשות והמבעבעות של הבוסה, ונגינת הסולו שלו מרגשת בקלילותה.  הנגינה של גץ מעולה, ומציעה בו זמנית גוון חם ומלא ושליטה מגניבה בדינמיקה. נראה שההרמוניות העדינות של בירד עוררו את כושר ההמצאה המלודי של גץ אפילו יותר מהרגיל. אבל מעבר לטכניקה, גץ הבין באופן אינטואיטיבי את הרומנטיות ואת זרם מהות המלנכוליה הטמונים במוזיקה, וזה מה שהפך את הג'אז סמבה לקלאסיקה חושפנית כל כך.

שני שירים, "Desafinado" ו-"Samba de Uma Nota Só" (One Note Samba) הולחנו על ידי אנטוניו קרלוס ג'ובים וצאו כסינגלים בארה"ב ובאירופה. צ'רלי בירד כתב שיר אחד, "Samba Dees Days", ואילו השאר היו של מלחינים ברזילאים.

סטן גץ זכה בפרס הגראמי להופעת הג'אז הטובה ביותר לשנת 1963 על "Desafinado" והמשיך לעשות הקלטות בוסה נובה רבות אחרות, בעיקר עם ז'ואאו ג'ילברטו ואסטרוד ג'ילברטו, אותה ליווה בלהיט הנצח "הנערה מאיפנמה". "Desafinado" היה מועמד גם לפרס הגראמי עבור תקליט השנה, בעוד "ג'אז סמבה "היה מועמד לפרס הגראמי עבור אלבום השנה. האלבום נמכר כמו להיט פופ והפך את גץ לסקסופוניסט המוכר והאהוב ביותר בעולם בשנות השישים.

 

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן