Leonid Ptashka. צילום: מרגלית חרסונסקי

סטנלי ג'ורדן וביל אוונס פסגת ענקי הג'אז בתל אביב

לאוניד פטשקה מציג Grammy Jazz Summit

5/5

מתי שמענו לאחרונה ענקי ג'אז בישראל? מאז פסטיבלי הג'אז באילת סוף השמונים-תשעים של המאה הקודמת – פחות פחות מגיעים לכאן. אירוח של אגדות ג'אז הוא חיזיון כל כך נדיר, שצריכים לפנות לאיש בעל קשרים כמו הפסנתרן לאוניד פטשקה, שמנגן הרבה בניו – יורק, בעל חזון לייבא אמני ג'אז גדולים מאז ייסד את פסטיבל הג'אז באשדוד. פטשקה הוא פסנתרן  עתיר תארים בתחרויות בינלאומיות, וירטואוז פסנתר ברמ"ח אבריו, ניגן לצד ענקי ג'אז כרנדי ברקרמייק סטרןביל אוונס, ג'ו לובנו. מצטיין בהפקת פרויקטים מוסיקליים.
הייתי צריך להמתין ולראות, שאכן אין בלוף בידיעה שהגיעה אלי: כוכבי הג'אז וזוכי הגראמי, הסקסופוניסט ביל אוונס והגיטריסט סטנלי ג'ורדן התייצבו במשכן לאומנויות הבמה בת"א (31.1) פטשקה הבטיח וקיים בערב ג'אז יחיד במינו עם ההרכב שלו ובהשתתפות הסקסופוניסט ג'ייקוב יון נימן והזמר רוי יאנג.
אטרקציה בפתיחה: סטנלי ג'ורדן סולו. הוא ניגן  סוויטה מקורית שנקראת Invetation, ובהמשך Stars in Heven במפגן משולב של נגינה בו זמנית בגיטרה ובפסנתר וגם שירה ו – Cherokee יחד עם ההרכב של פטשקה. ג'ורדן הפגין את טכניקת ההקשה הייחודית שלו בשיטת ה"טאפ", טכניקה מיוחדת המשלבת מיומנות, שמאפשרת נגינה על גיטרה בעלת שני צווארים כמו על פסנתר. מה שגיטריסט-העל עשה באצבעותי,ו לא ניתן לתיאור מדויק, ואם אפילו אומר שהוא מנגן על גיטרה בשתי ידיים כמו על פסנתר – זה קמצוץ ממה שיש לספר מהחוויה של לראות/לשמוע אותו. הטכניקה הזו מאפשרת לו גישה לצורות מוזיקליות, שהן פשוט מחוץ להישג ידם של נגני גיטרה אחרים. הוא מגיע לרמה של ליווי עצמי בגיטרה ובפסנתר בו זמנית וגם מוסיף שירה. זה היה מפגן מעורר השתאות של נגינת גיטרת ג'אז חסרת תקדים.
הסקסופוניסט ביל אוונס לא פעם ראשונה בישראל. פטשקה אירח אותו בפסטיבל הג'אז באשדוד. "אנחנו מנגנים מוסיקה בחינם, משלמים לנו בשביל הטיול", הוא אמר בחיוך. אוונס בילה יותר משלושה עשורים בנגינה עם המיטב שבמיטב, כולל ענקי ג'אז כבדים, כמו החצוצרן מיילס דייויס, הגיטריסט ג'ון מקלפלין, הפסנתרן דייב גרוזין והגיטריסט לי ריטנור, הוא בלט לא רק בג'אז. הוא ניגן עם מיק ג'אגר, וורן היינס, האחים אולמן, בלה פלק ווילי נלסון.
סאונד ה"סולגראס" שלו מתוצרת עצמית ממזג רוק, ג'אם ואסתטיקה של ג'אז, עם נגיעות של פאנק. מעבר לעבודת הסקסופון המצוינת שלו (סופרנו, טנור) לאוונס יש נוכחות מאחדת, זו שבלטה באלבום כ-Soul Insider ובמפגש הזה, שיזם פטשקה, בקטע מקורי כמו Soulbop וב – All Blues של מיילס דיוויס ובקטעים מתוך אלבומו החדש של פטשקה.
רגעים לקראת סיום עלה על הבמה הזמר רוי יאנג. לשיר "הללויה" של ריי צ'ארלס, וקיבל גיבוי נפלא מאוונס, ניימן ופטשקה. יאנג הוא זמר קרוסאובר שחוצה גבולות בלוז ג'אז ורוק. הוא המשיך ב – I Feel Good של ג'יימס בראון וב – Lucille של ריצ'ארד הקטן, והעלה את הטמפרטורה של אולם המשכן בכמה מעלות. הקהל קם על רגליו .
זה היה סיום עוצמתי מלהיב לערב החד-פעמי הזה.

לאוניד פטשקה (ישראל) –  פסנתר סטנלי ג'ורדן (ארה"ב) – גיטרה, ביל אוונס (ארה"ב) – סקסופון, יעקב יון ניימן (ארה"ב) – סקסופון, רוי יאנג (בריטניה -ישראל) שירה.  להקתו של לאוניד פטשקה: ולרי ליפץ: קונטרבס, אלקס אקופוב: תופים, יעקב אולג ניימן: סקסופון.

צילומי סטילס: מרגלית חרסונסקי

סטנלי ג'ורדן – אלינור רגבי סולו 

סטנלי ג'ורדן בגיטרה, פסנתר ושירה 

Cherokee עם ההרכב של לאוניד פטשקה

ביל אוונס All Blues עם ההרכב של לאוניד פטשקה

 רוי יאנג, ביל אוונס וההרכב של לאניד פטשקה – I Feel Good

ביל אוונס עם הרכב של לאטניד פטשקה

רוי יאנג ביל אוונס וההרכב של לאוניד פטשקה – "הללויה" של ריי צ'ארלס

 רוי יאנג, ביל אוונס והרכב של לאוניד פטשקה – "לוסיל" של ריצ'ארד הקטן

 

 

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן