נינט, ראדה אלקיים צילום מרגלית חרסונסקי

סימפטיה לשירי משוררים

בפסגת הגן ביפו

ערב שירי משוררים 4
/5

קובי מידן שהנחה עשה חשבון: זהו ערב שירי משוררים מספר 4 אחרי שלושה ערבים של גל"צ (1972-1980), כאילו המסורת נמשכת. בואו נדייק: המופע בגן הפסגה ביפו לא נוצר והופק ע"י גל"צ אלא ע"י פסטיבל "מי-ם אל ים" של בית אבי חי בשיתוף עירית ת"א, ולכן הוא אינו יכול להיחשב כמס. 4 במסגרת הסדרה ההיא של גל"צ, בניהולו האומנותי של מנהל מחלקת  תרבות, אמנות ובידור של גל"צ, מולי שפירא, ששמו משום מה, לא הוזכר ברשימת הקרדיטים של מידן, וגם לא בתכנייה.
שלפתי מהארכיון ביקורת שכתבתי בינואר 1972, שכותרתה היתה פשוטה: "ערב משוררים בגלי צה"ל". לשון הפתיח: "היחלצותם של אנשי גלי צה"ל להפיק ערב מנגינות למילים של שירי משוררים (נתן זך, דוד אבידן, דליה רביקוביץ, יהודה עמיחי) היא יוזמה שיש לברך עליה. זהו ניסיון ראשוני, חיוני ועדיין חד-פעמי, שאם יתפתח בעתיד, הוא יביא להיחלצות ממסגרות מקובלות של פסטיבלים ומצעדים".
אנחנו בגן הפסגה ביפו 3 באוקטובר 2019, 47 שנים אחרי. בתוכניה שחולקה חינם לקהל לקראת ההופעה לא נכתב דבר על הערב הראשון ההוא. קובי מידן  שדפדף בדפי ההסטוריה של האירוע, אמר כי המבקרים שקטלו אז את המיזם, בטענה שאין להלחין שירים שלא נועדו להלחנה, אכלו במקרים לא מעטים את הכובע. חלק מהשירים שהתנגנו על הפסגה ביפו העידו – אכלו גם אכלו. שירים מולחנים רבים עמדו במבחן הזמן והקהל.
לא כל השירים הישנים הם מ"ערב שירי משוררים" של גל"צ. למשל: "לא יכולתי לעשות כלום" של יונה וולך ללחנו של אילן וירצברג הוא מהאלבום האלמותי "בציר טוב" של אילן וירצברג ושמעון גלבץ. "בשעת התבהרות" של יאיר הורוביץ הולחן ע"י שלמה גרוניך ונמצא באלבום "נטו Live" משנת 1991.
זה לא היה רק אירוע נוסטלגי הנשען על השירים הישנים, אלא ניסיון לחדש את המסורת בלחנים חדשים לשירי משוררים. כמו אז, הערב נפתח  ב"כשאלוהים אמר בפעם הראשונה" של נתן זך ומתי כספי בביצוע אסתר רדא מתוך שירי משוררים מס 1 והסתיים ב"יש לי סימפטיה" מתוך ערב שירי משוררים מס. 3. העיבוד ל"כשאלוהים אמר" האט בשני הילוכים  את הקצב של כספי והעניק לרדא אפשרות להיות יותר ג'אז גרובית. הגרסה המעניינת לכשעצמה צננה את הביצוע המקורי. רדא תחזור באינטרפרטציה דרמטית ל"הרחובות ממריאים לאט" של דוד אבידן שהלחינו יוני רכטר ושם טוב לוי – ששודרג בעיבוד רוקיסטי.

אסתר ראדה – כשאלהים אמר בפעם הראשונה"

אסתר רדא –  "הרחובות ממריאים לאט"

הגרסה של שלומי שבן ואלון עדר ל"הבלדה לשיער הארוך והשיער הקצר" היתה מעט אנמית מבחינה ווקאלית ועוררה געגועים לביצוע המקורי של "הדודאים".
את "אם אדם נופל ממטוס באמצע הלילה" של דליה רביקוביץ הפקיעה נינט טייב מחלקתה המוכרת של דורית ראובני כדי להעבירה לחלקת עצמה בעיבוד רוקיסטי ובפרשנות שנתנה לשיר כנפיים חדשות.

נינט – "סוף הנפילה"


אלון עדר כיוון גיטרה אלקטרונית ל"זה מכבר" של לאה גולדברג ומתי כספי המוכר בביצוע אושיק לוי, והתוצאה – גרסה אינטימית מיוחדת בשילוב גיטרות וקולות עם ערן וייץ. אהבתי גם את הביצוע של עדר לסמבה – "יום יום אני הולך למעונך" (יעקב פיכמן את מתי כספי).

אלון עדר – "זה מכבר"


הגרסה של נטע אלקיים ל"יש אשר שקטים הם השמיים" עוררה געגועים לביצוע המקורי של יהודית רביץ, שהלחינה את השיר למילים של אברהם חלפי.
נינט בדואט עם גרוניך ל"בשעת ההתבהרות" החזירה לקווי המיתאר המקסימים של השיר על "לואיס ילדת חלום". ריגוש מחדש.

נינט טייב – "בשעת התבהרות"

שמעון בוסקילה כנראה זיהה קהל פסיבי, וניסה לעוררו ברוח ים תיכונית וכפיים ב"אומרים ישנה ארץ" של שאול טשרניחובסקי ושלמה ארצי ובהמשך ב"משירי ארץ אהבתי", וגם כאן עודד את הקהל בפזמון להרים ידיים, כאילו כדי לשחרר העניבה  מ"ערב שירי משוררים".

שמעון בוסקילה – אומרים ישנה ארץ

"שחרור" יותר מיוחד ומשמעותי היה בגרסת טריו הזמרות נינט-אלקיים-רדא ל"לא יכולתי לעשות כלום" של יונה וולך ואילן וירצברג, שהעניקו גוון חדש מרהיב לשיר מתוך "בציר טוב". במיוחד בלט הקטע הרוקיסטי של נינט.

נינט-אלקיים-רדא – "לא יכולתי לעשות עם זה כלום"

מהשירים המולחנים החדשים – "אני סוחבת" שיר ארס פואטי יפהפה של המשוררת איאת אבו שמיס על "סל השפות השותקות" שלה, שהולחן ע"י נטע אלקיים, מוסיקה אוריינטלית, קצב, שאלקיים הפיקה מהתוף שבידה, שחבר לקולה הנואש-דרמטי. אלון עדר הצליח לשדר את תחושת הניכור של המשורר יואל הנרי טייב ב"שיר ערש מעבר לואדי", בלחן למיטיבי לכת, שלא יתפוס, ככל הנראה, תאוצה של להיט חדש.
קובי מידן קרא נכונה את "היתה לו ארובה לבנה" של חנוך לוין באינטונציה, שמדגישה את הפער בין דברי "הזקן" הנלהבים ובין דברי "הזקנה" הציניים באשר למראה הים, ניגוד, שלא זכה להארה בלחן החדש של שלמה גרוניך, ששמר על נימה נוגה רומנטית שאינה נכנסת לדקויות הטקסט של לוין. השינוי למקצב ואלס בסיום לא ממש סייע.
שלומי שבן הצליח לחדור אל שורותיו ואל בין שורותיו של דורי מנור ב"פרימה" ("איך יכול אדם לשיר שיר ערש לעצמו.") בלחן נוגה ש"מספר" נפלא את הסיפור מהזווית של המלחין המקרב את השיר אליו בליוווי פסנתר.
מסוג הפרשנויות שייכנסו לרשימה האלמותית של שירי משוררים מולחנים.

שלומי שבן – "פרימה"


אם דורי מנור – אז נינט טייב שנכנסה בעוצמה רגשית לשירו הקצר "היתה לאבי, היתה לאמי". ("אם לא אאלף את מפלצת עצמי/ לא אהב לעולם") אלא שהעוצמה נשארה, והשיר קצת הלך לאיבוד.
"יש לי סימפטיה" בסיום הערב עם כל המשתתפים החזיר לפסטיבל שירי משוררים 3 שהוקדש לעיר תל-אביב בפתיח פסנתר בארבע ידיים של שבן את גרוניך בפינאלה. גרוניך לקח אז את השיר האירוני של מאיר ויזלטיר ועשה ממנו חגיגה מוסיקלית קצבית, קופצנית, מלהיבה. כמעט קונספציה מוסיקלית חדשה בתל-אביב בביצוע המקורי של נורית גלרון  נולד שיר שלעולם לא התיישן/יתיישן.
אחת האטרקציות בפופ המקומי לדורותיו, טוב לתל-אביב של כל הזמנים, גם זו של יפו בגן הפסגה מול הכנסיה והמסגד.

שלומי שבת וקרן טפרברג – נתפייסה

שלמה גרוניך וכל השתתפים – "יש לי סימפטיה"

ניהול מוזיקלי ועיבודים: שלומי שבן וערן וייץ.
השתתפו: שלומי שבן, אסתר רדא, שלמה גרוניך, נינט טייב, אלון עדר, שמעון בוסקילה, נטע אלקיים.
נגנים: שלומי שבן – פסנתר, ערן וייץ – גיטרה, גלעד אברו – בס, קרן טפפרברג – תופים, אביב בכר – עוד, גיטרה וקופוז, נועם מבקין – מקלדות.

שירי משוררים – לחנים ותיקים 
"כשאלוהים אמר בפעם הראשונה" (נתן זך – מתי כספי) ביצוע מקורי: מתי כספי. ביצוע חדש:  אסתר רדא,
"הבלדה לשיער הארוך והשיער הקצר" (יהודה עמיחי-מוני אמריליו) ביצוע מקורי: הדודאים ביצוע חדש:  שלומי שבן ואלון עדר
"ואולי" (רחל-יהודה שרת) בין הביצועים הישנים – שמשו ן בר נוי, אסתר עופרים ביצוע חדש: נטע אלקיים.
"סוף הנפילה" (דליה רביקוביץ – יאיר רוזנבלום) ביצוע מקורי: דורית ראובני. ביצוע חדש: נינט טייב
"זה מכבר" (לאה גודברג-מתי כספי) ביצוע מקורי: אושיק לוי ביצוע חדש: אלון עדר
"יום יום אני הולך למעונך" (יעקב -פיכמן – מתי כספי) ביצוע מקורי: מתי כספי ביצוע חדש: אלון עדר
"אומרים ישנה ארץ" (שאול טשרניחובסקי-שלמה ארצי) ביצוע מקורי: שלמה ארצי ביצוע חדש: שמעון בוסקילה
"הרחובות ממריאים לאט" (דוד אבידן – יוני רכטר ושם טוב לוי) ביצוע מקורי: יוני רכטר ושם טוב לוי ביצוע חדש: אסתר רדא
"אשר שקטים הם השמיים" (אברהם חלפי-יהודית רביץ) ביצוע מקורי: יודית רביץ ביצוע חדש: נטע אלקיים.
"נתפייסה" (מרים ילן שטקליס-שמויק קראוס) ביצוע מקורי: ג'וזי כץ ושמוליק קראוס ביצוע חדש: שלומי שבן וקרן טפרברג
"לא יכולתי לעשות כלום" (יונה וולך-אילן וירצברג) ביצוע מקורי: אילן וירצברג ושמעון גלבץ  ביצוע חדש: נינט טייב
"משירי ארץ אהבתי" (לאה גולדברג-דפנה אילת) ביצוע מקורי: חוה אלברשטיין ביצוע חדש: שמעון בוסקילה
"בשעת התבהרות" ( יאיר הורוביץ –  שלמה גרוניך) ביצוע מקורי: שלמה גרוניך ביצוע חדש: שלמה גרוניך ונינט טייב.
"יש לי סימפטיה" (מאיר ויזלטיר-שלמה גרוניך) ביצוע מקורי: נורית גלרון  ביצוע חדש: שלמה גרוניך, אסתר רדא, שלומי שבן ואלון עדר

שירי משוררים – לחנים חדשים
"אני סוחבת" (איאת אבו שמיס – נטע אלקיים) – נטע אלקיים
שיר ערש מעבר לואדי" (יואל הנרי טייב-אלון עדר) – אלון עדר.
"היתה לה ארובה לבנה" (חנוך לוין- שלמה גרוניך) – שלמה גרוניך.
"פרימה" (דורי מנור-שלומי שבן) – שלומי שבן
"היתה לאבי, היתה לאמי" (דורי מנור-נינט טייב) – נינט טייב

צילומים: מרגלית חרסונסקי

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן