ענק הג'אז ויין שורטר איננו

ענק הג'אז ויין שורטר איננו

ויין שורטר נחשב לאחד מנגני הג'אז והמלחינים הבולטים ביותר מאז שנות ה-60 כנגן המוביל וכמשת"פ, אחת מהדמויות החשובות בג'אז בכלל ובהארד בופ ובפיוז'ן בפרט.

/5

"פעמים רבות אני שואל את עצמי: האם מה שאני עושה שווה משהו? בשבילי, יצירה בעלת ערך בחיים מביאה לתחושת אלמותיות. זו ההרגשה שאתה נצחי ויכול לחיות ללא פחד". ויין שורטר מן הסתם התכוון לתחנה האחרונה בדרכו. בגופו מת השבוע בגיל 89. במוסיקה שלו – חי וקיים. נצחי.
נכתב עליו: "ביצירותיו ובנגינת הסקסופון המסותת להפליא, שורטר חקר את ארץ החלומות הנצחית". שורטר יליד ניוארק (1933)  בא מדור של מוזיקאים שחורים צעירים שהעריצו את צ'רלי פארקר ולמדו אלתורים מורכבים ומאתגרים מבחינה טכנית בעל פה מתקליטים של 78 סל"ד.
הוא הופיע עם "שליחי הג'אז" של ארט בלייקי מ-1959 עד 1964, הפך למנהל המוזיקלי של ההרכב. בקיץ 1964 קיבל הזמנה ממיילס דיוויס להצטרף לחמישיה שלו. גם כאן כמו אצל המסנג'רס של בלייקי הטביע חותמו כיוצר במוסיקה ייחודית באילתורים, גם בנגינה משותפת.  ב-1968 עבר לסקסופון סופרן שצליליו היוו קונררסט יצירתילכלים האלקטרוניים בהם השתמש דיוויס. הוא תרם להתפתחות ההרכב לכיוון ג'אז – רוק לפי הקונספט שהיתווה דיוויס.
עם אשף הקלידים ג'ו זאווינול הקים שורטר את "תחזית מזג האוויר" במטרה למצוא אפיקי ג'אזיים חדשים. המוסיקה החדשה ששלו היית אוורירת כמו ב"הנווד המסתורי" או מרקידה ופאנקית כמו ב"מזג אוויר קשה". גם בשנים הבאות חיפש שוטר אתגרים עם מוסיקאים שונים והקליט עם הברזילאי מילטון נסימנטו או האיטלקי פינו דניאלה.  הוא הצטרף ל V.S.O.P של הרבי הנקוק. מאז 1985 ניגן בהרכבים אלקטרו אקוסטים עם מוסיקאים צעירים יצירות חדשות שהקרינו איכות פיוטית.

ויין שורטר  תיעד ב -Footprints Live דוגמיות מהקונצרטים שלו במהלך 2001. זו היתה הזדמנות לחזור להנהיג הרכב בחי.  מה שאולי מדהים יותר מהמקוריות והמורכבות של המוזיקה של נגן הסקסופוניסט-טנור הוא שהתקליטור הזה היה ההקלטה החיה הראשונה שלו כמנהיג. ההרכב עורר התרגשות: שורטר בטנור, דנילו פרז בפסנתר, ג’ון פטיטוצ’י בבס, בריאן בלייד שום מלכודת נוסטלגית לא תפסה את שורטר. הוא חיפש פתיחות ורעננות. , המלודיות האפלולית של "אטלנטיס" ונגיעות האפרו-אסיאתיות של Aung San Suu Kyi", על שם הפעילה הפוליטית הבורמזית, הן מהקלטות של Shorter מ-1985 ו-1997. שורטר אינו מעוניין להשמיע את הקטעים הללו  כפי שביצע אותם במקור. הבדל קטן אחד היה  ששורטר ניגן כאן גם סקסופון טנור וגם סקסופון סופרן. הנה הקלטה שתציג תמצית מיכולותיו כנגן וכמנהיג.

ויין שורטר Wayne Shorter Quartet – Footprints

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן