פאר טסי שחור או לבן

שחור או לבן

פאר טסי

שרית הפקות
3.5/5

לפאר טסי יש טנור נדיר, שהוא עושה בו שימוש לאורך, לרוחב, לגובה – פחות לעומק. 16 השירים באלבום (12 יספיקו) מגלים מעט מאוד חדש על טסי מהבחינה הזו (עומק). הוא שבוי במתכונים של טקסטים, לחנים, עיבודים ועריכה שממחזרים את מה שרוב זמרי ז'אנר הפופ הים תיכוני עושים – מזמינים מפס היצור של בעלי המקצוע המתמחים בהספקת שירים לפי ביקוש. גם במקרים שפאר טסי עצמו כתב – הוא לא חרג מהסטנדרטים המוכרים כדי לגלות משהו אחר על עצמו. המסלול המוכר – שבעה שמונה שירים שמחים ועוד כמספר הזה בלדות נוגות על אוהב מתגעגע שבור  לב – אין בעיה. האיזון השבלוני הושג גם באלבום הזה.
האלבום נפתח בשיר נוגה – "כמה טוב", הוא מחפש רק "פינה" בחדר ליבה, לא את "הסלון", יענו מסתפק במועט. אבי אוחיון הפעיל בנונשלנטיות  מטפורות מתחום הנדל"ן לצורך סלסולי האהבה של טסי. הלב בשירים פעיל מאוד. הוא גם משמש ל"חריטת שמה". הוא "מרכיב עתיד". להטוטי מילים שהם לא יותר מתרגילי מלל עקרים. מצד שני טסי שר את הווידוי השטחי נוגה, נינוח, באיפוק יפה. בשליטה ראויה לציון. העיבוד האקוסטי הסולידי של יעקב למאי מעניק לזמר את המרחב להביע תחושה במלוא המנעד הקולי והתחושתי.
ומיד בשיר השני – "תנגן לי". טסי יחליף הילוךויזמין לרחבות. רק שתיתן לו סימן. אף אחד לא ישיר איתה את השיר כמוהו. גם כאן בולטת ההפקת הדלוקס של יעקב למאי, אבל זה נשמע כאילו הוא מצויד בתוכנות EDM שכבר עובדות בשבילו. לא רק הוא גם ירדן "ג'ורדי" פלג עשה עבודה מקצוענית בעיבוד ל"מטר מהמים" – על הבחור שמודיע כי הוא מגיע לחגוג על שפת הים. גם כאן ההפקה מרימה את השיר. לאיזון – טקסט מחוץ לקופסא –  "סרט ישן" של אסי דיין – גם הוא על שבור לב, אבל שורה אחת בו מראה את כל ההבדל – "רק יופייך משוטט על קירות מוחי/ ולי נשאר להוסיף אמצע וסוף איתך ואיתי".
"כולנו נשתגע" (אבי אוחיון ומתן דרור) שבא אחריו, מחזיר לשגרת הרחבות ולאולם השמחות בחריזה סתמית של "לא שאנסון אין מצב לישון/ בחיי זה עושה לי טוב/ אז בואי/ תרימו ת'ידיים… אל תלכי מותק/ לא ארקוד לבד תני לי יד"…  ברור שבשיר הבא שבור הלב יתבכיין על מר גורלו – אז למה עכשיו  היא נותנת לו לסבול, ולמה היא פתאום שקטה ובכלל נגמרו לו המילים.
ב"שתיתי" עם אלון דה לוקו, הגבר הים תיכוני  לוקח  ראפר ויוצא לבלות.  בחורות "נמרחות" עליו. לפי השיר, לא ברור אם היא חסרה לו לפני או אחרי ששתה. תמיד קל להאשים ת׳אלכוהול.  מי שמרח את הטקסט, יודע למי הוא עמל. תן לכאב להרקיד ולהצהיל.  החיים הם שמח. לראש שיכור מותר. פאר טסי מיזרח את אלון דה לוקו. הוא חיפש להיט באובססיה, כי התחרות עם דור קשקשני ההיפ הופ הים תיכוני בעיצומה. כשיעקב למאי בתמונה, הנוסחה כנראה תנצח. איך אומר השיר: זה הזמן לצרוח. תשתה, תרגיש מלך העולם.
בשיר הנוגה המאזן  "רק עוד פעם", הוא בא לנגב לה את הדמעות ולבקש סליחה, וגם כאן הרגשנות העצובה היא מוטו, קונטרסט שבלוני לקראת השיר השמח הבא – "חלום ישן", בו מציע הגבר לגברת לקחת קצת זמן, ומול מרוץ החיים של הכלל להגשים את האושר שלהם שמסתכם ב"ג'יפ קטן ובית עם מרפסת מול הים". ואם היה לכם שמח, קבלו עוד נוגה אחד – "זה לא משנה", והפעם טסי מצטרף לליגת הזמרים הבוכים בלילה  – "בוכה לך בלילות/ רוצה אותך ילדה כאן/ נמאס לי לחכות"…
"מה עשית בחיים" (תמיר גלבוע-אריק זנתי) הוא שיר שמתחיל בסיפור.  לא עוד קינה של גבר אומלל על שהגברת נטשה אותו, כברוב השירים בז'אנר. הבנאדם מתלבש "כמו חתן" ויוצא לדייט. המתח עולה, אלא שאז נכנסים למסלול מה-זה-משעמם. היא שואלת אותו מה עשה-ראה-אהב בחיים, בודקת אם מתאים לה. והוא רק קובע "אני כל כך שונה". זה השיר. הטקסט דל, הסיפור חסר גיוון ועניין. רק המוסיקה מזכירה לנו, שבעסקי חתונות עסקינן. המנגינה, הקצב המרקיד, קולות הרקע המקהלתיים, הקישוט האתני לוקחים הישר לרחבה, שבה כולם מתכנסים כדי להרים את החתן כלה.  את מי מעניינת השאלה שהיא שואלת אותו. אפילו הומור אין כאן. פאר טסי לא כל כך שונה בהשוואה לשירים אחרים שלו.  השאלה אם הוא מסוגל לחשוב מחוץ לקופסה ולמצוא לעצמו שירים מקוריים יותר נשארת פתוחה עם סימן ספק גדול. בינתיים, קונה מכל הבא ליד רק כדי להישאר עם ראש מעל למים בהם זמרים ים-תיכוניים טובעים יום יום.

שירים: כמה טוב, תנגן לי, מטר מהמים, סרט ישן, כולנו נשתגע, שחור או לבן, בשלושים לעשירי, שתיתי עם אלון דה לוקו, רק עוד פעם, חלום ישן, מאמי שלי, מה נשאר לך, מה עשית בחיים, גדולה מהחיים HEY-YO, זה לא משנה, הכל זה בגללה

וידיאו: כמה טוב

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן