פסטיבל הג'אז הפולני אדם פיירונצ'יק ענת פורטצילום מרגלית חרסונסקי

פסטיבל הג'אז הפולני: אדם פיירונצ'יק ענת פורט

היתה תחושה של יצאנו עם חצי תאוותנו בידינו.

4.5/5

כשמדברים על "ג'אז פולני", השם הסביר ביותר להזכיר עשוי להיות קריסטשטוף קומדה, הפסנתרן החלוצי שכתב את מוזיקת הפסקול לכמה מסרטיו של רומן פולנסקי, כמו "תינוקה של רוזמרי" (1968) או  החצוצרן תומאש סטאנקו.
מאז שנות ה־60, כשהג'אז בפולין היה סמל לשאיפה לחירות מהמשטר הקומוניסטי, ועד היום, פולין היא מעצמת ג'אז. סצנת הג'אז הפולנית היא מהאיכותיות והחשובות בעולם. למרות זאת, קהל חובבי הג'אז בישראל כמעט ולא נחשף לג'אז הזה, ובוודאי לא לג'אז הפולני העכשווי, הנחשב מהחדשני והתוסס באירופה. אומני הג'אז הגדולים של המדינה מופיעים ברחבי האירופה ובארה"ב, מקליטים אלבומים בלייבלים החשובים בעולם, ויוצרים מוזיקה מקורית שמביאה לידי ביטוי את העושר המוזיקלי במדינה.
אם להתקדם לזמן הזה, אפשר ורצוי למקד זרקור על הסקסופוניסט אדם פיירונצ'ק, שיצר מחווה נפלאה לקומדה ב-2011, באלבום שנקרא: The Innocent Sorcerer.  פיירונצ'ק הוא הג'אזיסט הפולני היחיד בפסטיבל הג'אז הפולני שנערך בסוף השבוע הזה.
בטרמינל 4 יכולנו ללמוד כמה אמנות האילתור מקרבת בין נגנים שמעולם בעבר לא ניגנו יחד. הפסנתרנית מנגד: ענת פורט, מפסנתרניות הג'אז הורסטיליות הגדולות שיצאו מישראל, מי שהוציאה שלושה אלבומים בחברת ECM היוקרתית, ומוכרת משתפ"ים נפלאים עם שלום חנוך ושלמה יידוב.
נגינתו של אדם פיירונצ'יק (Adam Pierończyk ) תוארה על ידי מבקר  ג'אז בניו יורק כ"מתקרבת לאוונגרד מבלי ללכת לשם".  פיירונצ'יק מנגן גם סקסופון סופרן עם צליל בהיר יפהפה. בגדול, זהו סגנון בעל עוצמה רגשית, שנגינתו מבוססת עמוק על מסורת הסקסופון  לדורותיו עם קריצה לאורנט קולמן, הוא מאמני הג'אז החופשי, שניסו לשבור את המוסכמות מבחינת ההרמוניה, המלודיה והסולמות.
המפגש עם ענת פורט היה אינטרקציה צרופה של ג'אז יצירתי מקטע האלתור המורכב, מלא הדקויות בפתיחה שנמשך כ-18 דקות, דרך "Milarepa" המקורי של ענת, יופי טהור של מלודיה והרמוניה באינטרקציה בין פורט לפיירונצ'ק. בהמשך האילתור המשותף שהתמזג עם "אין לי ארץ אחרת" (א. מנור – ק.אלאל), שהסקסופוניסט הפולני הצליח ללמוד בשהותו הקצרה כאן, כשהמתין ב"בידוד", ולנגן בסקסופון סופרן. Lullaby של ענת הציג חיבור לירי בינה ובין פיירונצ'ק בשילוב של אלתור ומלודיה, שהיה בו הלך רוח של געגועים. יצירתיות ג'אזית ממדרגה ראשונה בשילוב הזה שבין פסנתר לסקסופון.
היתה תחושה של יצאנו עם חצי תאוותנו בידינו.

*** הפסטיבל מופק על ידי מכון "אדם מיצקייביץ' פולין" ו"המכון הפולני תל-אביב". הרוח והאנרגיה מאחוריו הוא של חבורה מקסימה של אוהבי ג'אז שמכנה את עצמה "קהילת הג'ז החברתית" בראשות ברק ויס.

צילום סטילס: מרגלית חרסונסקי

 

פסטיבל הג'אז הפולני אדם פיירונצ'יק ענת פורט  "מילרפה"  פסטיבל הג'אז הפולני טרמינל 4 נובמבר 2021

אדם פיירונצ'יק ענת פורט אילתור + אין לי ארץ אחרת פסטיבל הג'אז הפולני נובמבר 2021

אדם פיירונצ'יק ענת פורט Lullaby פסטיבל הג'אז הפולני נובמבר 2021

אדם פיירונצ'יק ענת פורט Just Now פסטיבל הג'אז הפולני נובמבר 2021

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן