צ'אק ברי, הגיטריסט וחלוץ הרוק-אנד-רול, מת בגיל 90

/5

"אם היית צריך לתת לרוק-אנד-רול שם נוסף – היית קורא לו צ'אק ברי" – דברים שאמר ג'ון לנון על הגיטריסט וחלוץ הרוק האגדי שמת בגיל 90. קית' ריצ'ארדס, גיטריסט הרולינג סטונס, אמר כי הוא שתה בצמא את סגנון נגינתו של ברי. יש מקום להצדעה. דור נפילי הרוק-אנד-רול  הולך ונכחד. צ'אק ברי נחשב לגדול אמני הרוק-אנ-אנד-רול השורשי, מה שברוס ספרינגסטין מכנה – pure rock.
צ'אק ברי, בשמו המלא צ'ארלס אדוארד אנדרסון, נולד ב-18 באוקטובר 1926בסנט לואיס מיזורי. הוא נחשב לאחד מחלוצי הרוקנרול החשובים של דור המייסדים בשנות החמישים. מגזין "רולינג סטון" בחר בו למקום החמישי ברשימת 100 האמנים החשובים בכל הזמנים, מקום ה-41 ברשימת הזמרים הטובים ביותר ומקום שישי ברשימת הגיטריסטים הטובים ביותר בכל הזמנים.
גיטרה ראשונה בתיכון, נגינה במסיבות. סגנונו הריקודי המלהיב כונה "הליכת ברווז" – “the duck walk”.  כנער הוא נאסר על ניסיון לשוד. תוכנית השיקום כללה עבודה במפעלי ג'נרל מוטורס.
הוא הפך את המוסיקה למקצוע בתחילת שנות החמישים, כשהקים טריו עם המתופף אבי הרדינג ונגן הקלידים, ג'וני ג'ונסון. ההופעות נערכו במועדונים של סנט לואיס. כג'וב צדדי עבד כספר.
פריצת דרך: ב-1955, כשהוא פוגש את מוסיקאי הבלוז מאדי ווטרס והמפיק לאונרד צ'ס בשיקגו. נקודת המפגש הזו הולידה אצלו את החיבור בין קאנטרי ובלוז ונגיעות פופ.  שירים – "רול אובר בטהובן","ג'וני בי גוד", "סקול דייס". ב-1972 יצא השיר היחיד שלו שהגיע למקום הראשון במצעדים – My Ding-a-Ling.
הוא הסתבך לא אחת עם החוק. ב-1959 נעצר בסנט לואיס על הדחת נערה בת 14 לזנות. ברי שילם על כך ב-20 חודשי מאסר. מספרים כי הארוע הזה שינה את חייו מקצה לקצה.
גם בשנות השבעים שנים הסתבך עם החוק. ב-1979 הוא הואשם בהעלמת מס, וחטף 4 חודשי מאסר. ב-1990 פשטה המשטרה על ביתו ומצאה בו מריחואנה, כלי נשק וסרטים המכילים צחלומים של נשים בחדרי שירותים. 59 נשים האשימו אותו בהכנסת מצלמות וידיאו לחדר שירותים במסעדה במדינת מיסורי. הוא המשיך להופיע עד שנות התשעים למרות בריאותו הרעועה. מי שחשב שברי יתלה גיטרה וינוח על זרי תהילת העבר, לא ידע במי מדובר. צ'אק ברי הוא מסוג האמנים שלא הניחו לגיל להכניע אותם.
ב-2016 הודיע ברי על כוונתו להוציא אלבום חדש, הראשון מאז 1979 בהשתתפות ילדיו – בגיטרה ובמפוחית. "אני מזדקן. עבדתי על האלבום הזה זמן רב. עכשיו אני יכול להרשות לעצמי לתלות את הגיטרה".

Chuck Berry – Johnny B. Goode

https://www.youtube.com/watch?v=MEtLeoNW6Sw

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן