אביב גדג' ומאיה בלזיצמן צו השעה

צו השעה שומרים על הפסקול הישראלי

מה מושך לקאבר? הזמר, השיר? השאיפה לעשות את זה אחרת?

4/5

במציאות של ימינו המושג "קאבר" כבר אינו מילה גסה. תוכניות הריאליטי והרייטינג לגילוי זמרים חדשים הכשירוהו והפכוהו למרכז העניין במיינסטרים. אנחנו הופכים אט אט למעצמת קאברים. כולם שרים את כולם, בין אם אלה הכוכבים הנולדים או פרויקטים מהסוג של "צדדים למטבע" או "עבודה עברית". עכשיו אנחנו כבר באלבום  שלישי של "צו השעה", הפרויקט של הקרן המשפחתית של משפחת נכט, שבמסגרתו הקליטו יותר מ-80 אמנים ישראלים גרסאות חדשות לעשרות קלאסיקות של המוזיקה הישראלית, מקשת רחבה של סגנונות.
"גרסת כיסוי" מגיע מלעז – "קאבר ורשן" (Cover Version) למה "כיסוי" ? כי מדובר ב"כיסוי" המאפיינים המקוריים של השיר לטובת ביצוע חדש.
זוהי  יצירה מחודשת של שיר של אמן אחד על ידי אמן אחר. לעתים קרובות גרסת הכיסוי דומה למקור, אך מבוצעת בצורה או בסגנון מוזיקלי שונה, ולכן היא מוגדרת כגרסת כיסוי. ישנם מקרים בהם אמן מבצע גרסה שונה לשיר שלו עצמו, וגם גרסה זו נקראת גרסת כיסוי, למרות שהשיר מבוצע על ידי האמן המקורי. במקרים רבים האמנים המבצעים את גרסת הכיסוי נוטים להעניק לשיר נופך אישי, מה שעשוי להפוך את משמעותו מקצה לקצה. דוגמה לכך ניתן למצוא בשיר "בוא" שבוצע במקור על ידי ריטה, ולאחר מכן עברי לידר.
מה מושך לזה? הזמר, השיר? השאיפה לעשות את זה אחרת? יש שירים שמזוהים לחלוטין עם מבצעיהם. את "צמח בר" אי אפשר לקחת מחוה אלברשטיין. את "אפר ואבק" יכול לבצע הכי נכון פוליקר. את "יצאנו אט" לא תפרידו מאריק איינשטיין. לאופן שבו ג'ים מוריסון שר את שירי הדורז – אין שום כיסוי.מצד שני יש יוצרים ששיריהם הם "סטנדרטים", זוכים לאינספור ביצועים – ז'אק ברל, למשל. הביטלס היא הלהקה הכי מכוסה בהיסטוריה של המוסיקה. בישראל קשה להצביע על השירים היותר מכוסים, אבל בין המלחינים שזכו לגרסאות כיסוי רבות – נעמי שמר, סשה ארגוב, מתי כספי.

בחרתי בגרסאות המיוחדות מתוך צו השעה, אלה שמעניקות למקור חיים חדשים באינטרפרציה, בעיבוד, בהפקה  ומייצרים חויית האזנה מחודשת

צו השעה א'

פלד – אחלום לנצח חידוש מרענן לקספרים בגרסת ראפ-רגאיי. מילים ולחן: שי להב, אורן ברזילי, צביקה כהן
ביצוע מקורי: מופע הארנבות של ד"ר קספר (באלבום "הו הו" 1995) מילים נוספות: איתי פלד, אורי שוחט, מיכאל כהן, עיבוד והפקה מוזיקלית: מיכאל כהן, פלד ואורי שוחט
ריטה -אל נבקש (יש דברים נסתרים) יורדת מפסגות הרגשנות שלה לאיפוק מעודן בפרשנות לשיר של זוהר ארגוב. מילים: תמי לוי
לחן: משה נגר ביצוע מקורי: זוהר ארגוב. עיבוד והפקה מוזיקלית: עופר מאירי
ברי סחרוף – את חירותי שירו של ז'ורז' מוסטקי צרוב במודעות עם חוה אלברשטיין. באינטרפרטציה של ברי סחרוף יש עומק מיוחד, במבע המחוספס, בעיבוד קצבי הולם, שמעניק לשיר אותנטיות מחודשת – גם על רקע האירועים של 2020. מילים ולחן: ז'ורז' מוסטקי תרגום: יורם טהרלב. ביצוע מקורי: חוה אלברשטיין (באלבום "בתכנית יחיד א" 1971) עיבוד והפקה מוזיקלית: בנו הנדלר וברי סחרוף
קרן פלס ואלון עדר -בך לא נוגע שרים באיפוק מעודן את שירה של יהודית רביץ בעיבוד של רכות נוגעת ומגעת. מילים ולחן: דן תורן. ביצוע מקורי: יהודית רביץ (באלבום "געגוע" 2000) עיבוד והפקה מוזיקלית: גלעד שמואלי
דיקלה וזהבה בן – בראשית. הקול של דיקלה מייצר מלודרמה מהשיר שמזוהה עם גבי שושן. שהשתיים נמצאת כל אחת בעולם שלה, ומה שמעניק לשיר יופי מחודש את הנגעות המזרחיות בעיבוד בנוסחי האולד סקול של פסטיבל הזמר בסגנון עדות המזרח. מילים: אהוד מנור, לחן: צביקה נוי, ביצוע מקורי: גבי שושן (באלבום "נער שחור עיניים"  1973), עיבוד והפקה מוזיקלית: גיא דאן.
יסמין לוי ודויד ברוזה -דברים שרציתי לומר. הלחן של פוליקר לקח את מילות רוטבליט למקומות של תחליף למילים, או ליתר דיוק – מקומות שהמנגינה אומרת דברים שלא יכולת להגיד במילים, פוגשת במילים ומשלימה את החסר. זה שיר שמזמין גרסאות: שמענו גרסאות מצוינות של שלמה בר ועמיר בניון. יסמין לוי מכונת את השיר לחלקת הפלמנקו ספרדית שלה. החיבור לדויד ברוזה יוצר למעשה גרסה כפולה. זה שיר לביצוע יחיד. מפגש הקולות מעלה את מפלס הרגש. העיבוד העניק קווי מתאר אקוסטים מעדנים ויפים. מילים: יעקב רוטבליט לחן: יהודה פוליקר. ביצוע מקורי: דני בסן (באלבום "הילד שבי", 1989). עיבוד והפקה מוזיקלית: אורי אבני.
נגה ארז – הביאו את הסתיו זה שיר של התפכחות וגעגוע למשהו שלא נמצא בתל-אביב של להקת "איפה הילד". נגה ארז לוקחת את השיר לפינה אישת מאוד בטון הזוי משהו, ומעניקה לו איטרפרטציה ייחודית נפלאה. מילים: חמי רודנר לחן: אסף שריג ביצוע מקורי: איפה הילד (באלבום "מסעותיי עם עצמי", 1995), עיבוד והפקה מוזיקלית: אורי רוסו.
לולה מארש -היו לילות יעל שושנה כהן שרה את הקלאסיקה המזוהה בעיקר עם אסתר עופרים בטון מסתורי נמוך כמו על בהונות האצבעות ומעוררת בי אהבה מחודשת לשיר. גם ההפקה המוסיקה העניקה לשיר "ריחוק" שמייצר אווירהשמימית מהפנטת.
ג'ימבו ג'יי ואורית טשומה -לא גומר ת’חודש אריק לביא מתהפך ולא בגלל  שהקאבר רע, אלא דווקא משום הגרסה שיוצאת מהקופסה, ממלאת בחיים תאטרליים חדשים, מוסיפה ראפ אפקטיבי. מילים: חיים חפר לחן: דובי זלצר ביצוע מקורי: אריק לביא (באלבום "אני אשיר לך שיר" 1978) עיבוד והפקה מוזיקלית: רועי דורון וג'ימבו ג'יי.
אמיר דדון – לילות של ירח מלא "יש לנו אהבה / היית מאמינה / אחרי כל המדבר הזה / איזו נחמה"אמיר דדון לוקח את השיר לחלקה האמוציונאלית שלו בעיבוד עדין. יש משהו ממגנט בגרסה האיטית שלו לשיר, ועדיין האהבה לערן צור בשיר הזה חזקה יותר מכל גרסה ששמעתי עד כה, בביצוע תיאטרלי-מסתורי-תשוקתי שהופך את השיר לעוצמה אותנטית. מילים ולחן: ערן צור  ביצוע מקורי: ערן צור (באלבום ״תכלית בתחתית״ 2000)  הפקה מוסיקלית: ניר מימון, אמיר דדון
אתי אנקרי ומעיין ליניק – מסך עשן. לקחו שיר של אריאל זילבר, יוצר זרוק ומשוחרר, רומנטי והומוריסטי והעניקו לו טאצ' נשי ייחודי וחידוש מלבב. מילים ולחן: אריאל זילבר ביצוע מקורי: אריאל זילבר (באלבום "מסך עשן" 1999) עיבוד והפקה מוזיקלית: פטריק סבג
הדג נחש – עובדים עלינו עבודה עברית  חבורת ההיפ הופ עשתה לשירו של יוסי בנאי הסבה רוק -ראפ פאנקיית שמעקרת את השיר לחלוטין מאדמתו המקורית. קאבר שעושה שימוש במקור לסערה אקטואלית. מילים: יוסי בנאי לחן: יאיר רוזנבלום ביצוע מקורי: הגשש החיוור (בתכנית "עובדים עלינו עבודה עברית" 1977) עיבוד והפקה מוזיקלית: יאיא כהן אהרונוב ושלומי אלון
מירי מסיקה – קשר הירח  מילים: אהוד מנור לחן: קורין אלאל ביצוע מקורי: קורין אלאל (באלבום "שפת אימי" 1990) עיבוד והפקה מוזיקלית: אסף תלמודי. מירי מסיקה נישאת על עיבוד מזרחי מעורב מתוחכם שך אסף תלמודי שמעניק לשיר של קורין אלאל חיים חדשים של ממש.
אביב גדג' ומאיה בלזיצמן – שדות שבעמק  מילים: לוי בן אמיתי לחן: אפרים בן חיים ביצוע מקורי: מקהלות ותזמורות שונות (1937) עיבוד והפקה מוזיקלית: אביב גדג' הצדעה יפת צליל לשיר מהזמר הקהילתי שהולחן בקיבוצים. מסוג הקאברים שהם כמו גילוי מחדש של זן נכחד.
שולי רנד – שיר על התוכי יוסי  שולי רנד מחייה את התוכי יוסי של אברהם חלפי ומיקי גבריאלוב, הגם שגרסת אריק איינשטיין עדיין עומדת יציבה על שתי רגילה. מילים: אברהם חלפי  לחן: מיקי גבריאלוב ביצוע מקורי: אריק איינשטיין (באלבום "אוהב להיות בבית" 1986) עיבוד והפקה מוזיקלית: אסף תלמודי.
אביתר בנאי – שלח לי מלאך בוא נצא עם אביתר בנאי לאזור אפרו קריבי כדי לתת לשיר של משינה חיים מלהיבים בעיבוד שצןבע את השיר בצבעים פאנקיים מרהיבים. מילים: יובל בנאי לחן: אבנר חודורוב, איגי דיין, מייקל בנסון, שלומי ברכה, יובל בנאי ביצוע מקורי: משינה (באלבום "משינה 2" 1987) עיבוד: תמיר מוסקט ואביתר בנאי.
תומר יוסף ודניאל סאן קריאף – שני חלקים בתוך השלם הקאבר לוקח את אולארצ'יק לחפלה מדליקה, שיש בה שפע מטעמי מזרח, גרוב, רוח פרצים שמפעילה את השרירים והחושים גם יחד . מילים ולחן: אלון אולארצ'יק ביצוע מקורי: אלון אולארצ'יק (באלבום "שעשועי כאילו" 1987) עיבוד והפקה מוזיקלית: תומר יוסף


 צו השעה פייסבוק

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן