צ'ט בייקר Oh You Crazy Moon

צ'ט בייקר Oh You Crazy Moon

שנותיו המאוחרות יותר של אגדת הג'אז צ'ט בייקר היו מאוד לא יציבות בלשון המעטה, אבל הסט הנחמד והמאופק הזה מסוף שנות ה -70  דווקא מציג צד סולידי ונעים להפליא שלו.

4.5/5

הייתם מאמינים? צ'ט בייקר הוציא בחייו 140 אלבומים! אילו חייו נמשכו היה מגיע למספרי שיא בג'אז. אבל הכל הסתיים ב-1988, כשהוא בן 59. בייקר נפל מחלון מלון בו שהה באמסטרדם אל מותו לאחר שנטל מנת יתר של הירואין. לא בכל אלבומיו משנותיו האחרונות הגיע לאיכויות נגינה כמו בשנות החמישים, אבל האלבום הזה היה יוצא דופן. הוא הוקלט לקראת סוף ימיו הטראגיים של צ'ט בייקר הקליט את המוסיקה בשטוטגרט, גרמניה עבור SDR, תחנ רדיו וטלוויזייה,  והתוצאה היתה – שירה ונגינה מהמובחרות בקריירה שלו. אוהבי השירה המסתורית-אפלולית שלו יקבלו בפתיחת האלבום קאבר לסטנדרט The Touch Of Your Lips של ריי נובל משנת 1936.
"Beautiful Black Eyes" בוסה נובה של ויין שורטר, היה בחירה לא שגרתית של בייקר, שהפך לאחד משיאי האלבום. הטכניקה של בייקר בנגינת חצוצרה מגיעה כאן לבשלות, מלאת ניואנסים. גם פיל מרקוביץ בפסנתר מעניק לקטע הזה טאץ' ייחודי.
צ'ט בייקר ניגן בצורה מסוגננת ללא גימיקים. הוא מוגדר החצוצרן הלירי ביותר בהסטוריה של הג'אז בזכות הלגטו העדין שלו. הא הצליח לפתח כשרונו כזמר. קולו המתוק-מר הייחודי, הפך שירים למעין לחישות, שלעיתים נשמעו כמעין וידויי לב.
צ'ט נלהב לנגן סטנדרטים מלודיים מספר השירים האמריקאי הגדול. "Oh, You Crazy Moon", סטנדרט שהמשיך לפרוח מאז שבוצע לראשנה ב-1939 ע" תזמורתו של טומי דורסי. צ'ט בייקר אימץ את השיר לגרסת סקטינג (*) מעולה שמובילה  לסולואים של חצוצרה ופסנתר.
הרביעיה (שאיתו כוללת את פיל מרקוביץ – פסנתר, סקוט לי – בס, ג'ף ברילינגר – תופים מעניקה לו מינונים מופלאים בהמשך ב- Love For Sale של קול פורטר, ב
– "Once Upon a Summertime" של מישל לגרן וב – "My Funny Valentine", הבלדה של רוג'רס והארט, שהפכה לאחד הסמלים המסחריים של בייקר, שיר שניגן גם עם נגן הסקסופון בריטון, ג'רי מאליגן.
Oh You Crazy Moon בטוח ישמח את מעריצי צ'ט המושבעים ביותר. נכון, שנותיו המאוחרות יותר של אגדת הג'אז צ'ט בייקר היו מאוד לא יציבות בלשון המעטה (שימוש בסמים, ישיבה בבית סוהר, נראה כמו צל מהלך בסוף חייו) , אבל הסט הנחמד והמאופק הזה מסוף שנות ה -70  דווקא מציג צד סולידי ונעים להפליא שלו.

* סקטינג: בג'אז ווקאלי, שירת סקאט היא אימפרוביזציה קולית ללא מילים, לעיתים שירה בהברות נונסנס או בלי מילים בכלל. בשירה סקאט הזמר מאלתר מנגינות ומקצבים באמצעות הקול כמכשיר ולא כמדיום דיבור.

** צ'ט בייקר: "לדעתי, מוסיקאים נמצאים מאה שנה לפני אנשים שמאזינים להם. אני מקווה שהפער הזה אינו מתרחב. זו שאלה של אוזן ושל יכולת להבין מוסיקה מהי. נראה לי שאנשים לא מעוניינים להקדיש זמן כדי ללמוד. הם רוצים למלא את הראש במתופפי רוק, ואין להם שום עניין לחשוב על המוסיקה. זאת הסיבה שהג'אז ייעלם עם הזמן ויהפוך לאמנות שאיננה" (Jazz Magazine 1986)

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן