רביעית אוריאל הרמן - Face To Face

Face To Face

אוריאל הרמן

Laborie Jazz
4.5/5

זהו אחד האלבומים העשירים, היצירתיים והמעניינים ביותר ששמעתי לאחרונה בתפר שבין ג'אז, מוסיקה קלאסית, אתנית ורוק. תקשיבו לחדש של רביעיית הפסנתרן אוריאל הרמן.  מבין שמונת הקטעים – 3 מתבססים על מוסיקה של מרדכי זעירא ("היו לילות", "לא אמות כי אחיה", "שירת החליל"), קטע אחד על The man who sold the world של דיוויד בואי. ארבעה נוספים – מקוריים של אוריאל הרמן.
מה שמרתק באלבומו השני של הרמן (מתגורר כיום בישראל,  מרבית פעילותו בחו"ל) הם העיבודים היצירתיים, שמובילים את השירים מהדרך הראשית אל שבילים צדדיים, מהסוג שנדיר לטייל בהם. ב"היו לילות" בולטים המעברים בין הלירי והאינטימי לקצב הדינאמי, היחסים הנפלאים בין כלי אתני כמו הבנסורי לבין הפסנתר, בשזירה של עולמות שכביכול לא נועדו זה לזה. כמעט 10 דקות של דקויות, ניואנסים.
ב"האדם שמכר את העולם" לדיויד בואי יצר הרמן תזמור אוונגדרי מרתק לכלי נשיפה, בלי לוותר על הליריות של הפסנתר. גם כאן – פיתח שכבות מוסיקליות לא צפויות ביצירה המקורית, והעשיר בצלילים אתניים כמו של הקומוז (בטורקית – קופוז), כלי פריטה טורקי – בנגינתו של אביב בכר.
"שבע עשרה" (קטע מקורי) הוא מפסגות האלבום בסולם שנבחר, בשינויי מצבי הרוח, בשילוב של מנגינה, מקצב ואילתור, בהתפתחות מפתיעה שפותחת את הקטע כמו פרח באביב. צליל הקומוז נשמע גם ב"שעת הזאב" – קטע מורכב, שנשמע כמו תסריט מתח בקורלציה בין פסנתר לקונטרבס וצליל המונד שנשזר יפהפה בסיומו.  עוד קטע מורכב ומענג – Winter Light – חיבור בין מערב למזרח, בנגינת הסקסופון סופרן של אוריאל ויינברגר. כמו בשאר היצירות, הרמן ידע להפיק כמעט את המיטב מכל כלי  – גם מלודית וגם אלתורית.
אלמנט ווקאלי קיים בשני שירים – ב"לא אמות כי אחיה" עפ"י תהילים לפי מוסיקה של זעירא בשירתם של  דניאל קרייף ואביב בכר, שיר שאני מכיר בביצוע קרן הדר באלבום "מוסיקת לילה זעירא" בעיבוד של רפי קדישזון.  השיר קיבל אופי אקזוטי בטון הזעקתי של הזמרת, בעיטור של קלרינט טורקי ובצליל אורגן המונד שנשמע כנסייתי.  "שירת החליל" (מרדכי זעירא), בביצוע קולי של יהודה שויקי ודניאל קרייף, שזור אלמנטים של פלמנקו ושירה ימנית, שמבליטים אף הם את מגמת הרב תרבותיות במוסיקה של האלבום.
כשהוא מתוגבר בלהט ובמיומנות של הנגנים המקיפים אותו, הופך אוריאל הרמן לאחד הפסנתרנים היצירתיים המלהיבים ביותר של סצינת המוסיקה הנוכחית. אסור לפספס.

על אלבומו הקודם Awake

Uriel Herman – Piano
Avri Borochov – Contrebasse & Oud
Uriel Weinberger – Bois
Haim Peskof – Batterie

נגנים נוספים

Chant : Daniel Krief
Chant & Guitare : Yehuda Shuki Shveiky
Chant, Kopuz & Guitare électrique : Aviv Bahar
Trompettes : Arthur Krasnobaev
Guitare électrique : Ilan Bar-Lavi
Cajon : Maayan Doari

1. (Hayu leylot (9:43
2. (The man who sold the world (6:27
3. (Ballad for Yael (3:10
4. (Shva Esre (5:42
5. (I shall not die, but live" (6:44"
6. (Winter light (8:44
7. (Hour of the wolf (9:31
8. (Shirat hachalil (5:19

 

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

תגובה אחת

  1. יצירתי אבל גם דודתי באותו הזמן. תנופה כלית שנגמרת בהרמוניות לא מסעירות, ואפקט הלא-שירה, מזיק כמו תמיד והופך את העסק למעשמם גם. לאוהבי ג'אז בלבד. חבל שהרכבים מאין אלה לא משפתים פעולה עם משוררים עירים וזמרי מזרחית, לסולני רוב הפופ המזרחי אין כלום מלבד קולות, לאוריאל יש הכל חוץ מקולות, ומשוררים צעירים יתנו את הברק במים צעירות וחדות יותר. שת"פים !! גם אם זה נדמה שהעולמות מרוחקים כעת- זה גם היופי ואלמנט התעוזה. לצאת קצת מגבולות הפופיק המוכר לי, מה שאין ממש שמאזינים לחומרים פה \ רוב הפופ המזרחי. השילובים שאמרתי יולידו את קפיצת המדרגה. כבר יש אינדי מצוין בישראל. שמבקר זה פספס.. מיקה דוארי ואפרת בן צור בחדשים שלהן. ועוד. ועוד. ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן