Rumba flamenca רומבה פלמנקו פוטומיו

רומבה פלמנקו אוסף

מתאהבים בהם בהאזנה ראשונה, חמים, קולח. מלהיב.

פוטומיו Putumayo
5/5

את הג'יפסי קינגס אתם מכירים? הם לא פה. אבל הג'יפסי קינגס היו הראשונים שלקחו את הרומבה פלמנקו אל פסגות מצעדי הפזמונים. הנקודה היא שבעולם הגדול יש עוד עשרות ומאות הרכבים מלהיבים שמחברים בין הפלמנקו הספרדי הקאטאלני (הצועני) והאנדלוסי לקצב האפרו קובני.
להיתוך המלהיב הזה קוראים רומבה-פלמנקו. 13 הקטעים כאן הם תמצית מלהיבה של הרכבים המייצגים את הפיוז'ן או הקרוס-קלטשר הזה. שורשי הרומבה פלמנקו לוקחים מאות שנים אחורה והם נעוצים במיזוג של מסורות צפון אפריקאיות , מוסיקה ספרדית-צוענית ומוסיקה לטינית. Rumba flamenca או הפלמנקו רומבה (אפשר גם בפשטות – רומבה) הוא סגנון של הפלמנקו שהתפתח באנדלוסיה שבדרום ספרד.  ראשית הז'אנר במאה ה-19, כאשר המוסיקה הקובנית הגיעה לאנדלוסיה. הסגנון הושפע בראש ובראשונה מהגואראצ'ה, סגנון קובני קצבי, שהתהווה  באולמי הבידור של הוואנה, מהסון  ומהרומבה הקובנית, שהיא עצמה הושפעה מהפלמנקו האנדלוסי.  בתחילת המאה ה-19. הרומבה פלמנקה הראשונה שהוקלטה הייתה של La Niña de los Peines  ב-1910. הסגנון שאנחנו שומעים כיום התגבש בשנות ה-40 בספרד הקאטאלנית ובדרום צרפת. המוסיקה נהייתה יותר קליטה, פשוטה ומלהיבה.
הקטע הפותח Rankankin יחמם וירעיד כל רצפת ריקודים. ההרכב נקרא "מייטה ונדה סה". גם הקטעים הבאים הם רומבה פלמנקו של הרכבים לא הכי מזוהים, אבל כמה טוב ש"פוטומיו" חושפת אותם בדיסק האוסף הזה. המבינים יזהו ללא בעיה את Peret שנחשב המלך ומחלוצי הרומבה-פלמנקו בקטע "אונה צ'יקה מיי גואפה" בליווי אקוסטי. וזה נשמע הדבר האמיתי. יש לו גם את האקצנט הקאטאלני וגם את הרומבה הקצבית הקולחת. העיבוד האקוסטי נפלא. גם ההרכב נקרא Ziroq (אמריקני) מתמצת נהדר את החיבור בין הפלמנקו לקובני, עם רוח גבית מסחרית עכשווית. והנה גם הפתעה – קטע אינסטרומנטלי של אריק פרננדז הנקרא "שלום ישראל" – וגם כאן חיבור יפה בין המסורות. האלמנט הצועני בולט יותר אצל "צ'יקו והג'פסיס" שמזכיר את הג'יפסי קינגס.
עוד קטע אינסטרומנטלי – מעודן יותר שמזכיר את העיבודים של חוזה פליסיאנו הוא Canaveral של דה-מדרה. יופי. האלמנטים הצוענים היותר צרפתיים קיימים אצל "גי'טאנו פאמילי" (מלהיבים בקטע האקוסטי Hommage Aux Marquises ו"ריקאו". זה מסוג הדיסקים שמתאהבים בהם בהאזנה ראשונה, חמים, קולח. מלהיב.

1. Rankankan (Maita Vende Ca) – Maita Vende Ca
  2. Isla Mujeres (Javier Ruibal) – Javier Ruibal
  3. Vacileo (Ojos de Brujo) – Ojos De Brujo
  4. Lel (Wafir) – Wafir
  5. Una Chica Muy Guapa (Peret) – Peret
  6. Que Pena (Ziroq) – Ziroq
  7. Shalom Israel (Eric Fernandez) – Eric Fernandez
  8. Tengo Tengo (Chico and the Gypsies) – Chico And The Gipsies
  9. Canaveral (De Madera) – De Madera
  10. Tesoro (Ojos de Brujo) – Ojos De Brujo
  11. Hommage Aux Marquises (Gitano Family) – Gitano Family
  12. Malacutum (Ricao) – Ricao
  13. Joselito (Energipsy) – Energipsy

בתמונות מלמעלה למטה: פרט, מאיטה ונדה, ג'יטאנו פמילי

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן