המשוררת רחל

רחל המשוררת מבחר משיריה סדרת המשוררים הגדולים

90 שנה למותה

אן.אם.סי
4/5

זוהי רחל שהשאירה שירים שמלחיננו כל-כך אהבו להלחין, שירים על אשה ערירית, עקרה  ובודדת, ש"רק על עצמה לספר ידעה", נואשת בתשוקתה לאהבה, לילד. משוררת שכתבה שירים אישיים נוגים, מנסה להיאחז בנופי הארץ ("שם הרי גולן, הושט הים וגע בם"), אבל בעיקר ידעה "תוגת דמדומים" ו"חדר קטן ודל", וגם אם מדובר בארץ האהובה – גם בה ראתה בעיקר עצב ונהגה בה הכי בצניעות וענווה – "לא שרתי לך ארצי/ ולא פארתי שמך/ בעלילות גבורה/ בשלל קרבות/ רק עץ ידי נטעו/ חופי ירדן שוקטים/ רק שביל כבשו רגלי/ על פני שדות".
חוה אלברשטיין ודני גרנות שרים "רק על עצמי ידעתי" (לחן: אלברט פיאמנטה) – אחד השירים האחרונים שרחל כתבה –  מתוך האלבום "בשירי רחל" שיצא מ-1968. ביצוע מיושן, אבל חומו נשמר. איפה דני גרנות היום? אריק איינשטיין שר "לא פעם בקיץ" (לחן: שולמית ליפשיץ") והקול הבריטוני מעלה את מפלס הנוסטלגיה של הדיסק.
אחינועם ניני שרה "עקרה" (אורי) – "בן לו היה לי" (לחן: אחינועם ניני, גיל דור) , מתוך אלבומה השני שיצא ב-1993, וכמו מילות השיר – יצא לה ביצוע רך, צלול ואחד המרגשים לשיר הזה. ההישג כפול – בלחן הנפלא שכתבה יחד עם גיל דור, המלווה הקבוע שלה.
חנן יובל נמצא באוסף רחל באחד השירים היפים שהלחין "פגישה, חצי פגישה"  שהוקלט לראושנה עבור "ערב שירי רחל" שיצא ב-1974 עם דורית ראובני ודני כץ. הביצוע היפה הזה הוא מהאלבום "אתם זוכרים את השירים" שיצא ב-1977. חנן הצליח להשיג כאן תחושה נוגה מחלחלת המבטאת את חוויית המשוררת בשיר קצבי. שוקי ודורית שרים "גן נעול" (לחן: שוקי שוקי)  בלחן, שירה בהרמוניה מהמזוככים שנשמעו בזמר המקומי, שלוקחים את רחל בצורה יפה אל תחום הפולק סונג. נורית גלרון שרה את "זמר" (לחן: נעמי שמר) מתוך תוכנית טלוויזיה שהוקלטה ב-1979. שיר כה יפה ראוי לביצוע ולהקלטה טובים יותר. שלישיית גשר הירקון מבצעת את "ואולי" (לחן: יהודה שרת) – "הו כינרת שלי היית או חלמתי חלום" – שהוקלט לראשונה ב-1964 לתוכנית של "קול ישראל ויצא על הדיסק "ניגון עתיק" רק ב-1993 עוד שיר שמעלה את מפלס הנוסטלגיה בדיסק. חוה אלברשטיין פורטת אקוסטית ושרה "שם הרי גולן" (לחן: נעמי שמר) ביצוע  תמים-ראשוני-נקי. השיר הולחן ע"י שמר עבור להקת פיקוד מרכז ב-1963. חוה הקליטה אותו ב-1968 עבור "בשירי רחל". וזו באמת, חווה של פעם.
אחד השירים המצמררים באוסף – "היה נא טוב אלי" (לחן: סשה ארגוב), שיר שפורסם אחרי מותה של רחל. נורית גלרון הקליטה אותו לאלבום "סימפטיה" שיצא ב-1982. לחן שמגיע עד עומקי תחושתה של המשוררת. השיר והביצוע הזה ממשיכים לחלחל אל מתחת אל העור. "כוחי הולך ודל", כתבה המשוררת, "היה נא טוב אלי, היה לי גשר צר מעל תהום תוגה". דמעות. ואני מעריץ את העיבוד שאילן מוכיח עשה לשיר הזה. מעצים את החוויה. (דוגמית סאונד למטה). בועז שרעבי שר את "הוי ארצי" (לחן: בועז שרעבי) שיצא לראשונה באלבומו "משאלה" – לחן לא מוכר בעיבוד בני נגרי, ושרעבי לראשונה כותב מוסיקה בלי ללכת דווקא על "להיט" אלא בניסיון לפרשן את רחל. נחמה הנדל שרה "אל ארצי" (לחן: יהודה שרת) – "לא שרתי לך ארצי ולא פארתי שמך" – זה נשמע אולי מיושן, אבל עם ניחוח מקומי, נקי מאוד בעיבוד של הנדל עצמה ואלדד שרים. הדודאים והפרברים שרים "אעולל כגפן/ שארית הרחש/ ואשלח מנחה/ מזמרת ליבי" – זהו השיר "שי"  בלחנו הבלעדי של לוי שער, מתוך אלבומם של הדודאים  והפרברים שיצא ב-1985.  לחן ענוג. שיר עברי.  "שלישיית צבע טרי",  שהוציאה אלבום בודד והתפרקה ב-1973 (יצחקי קורן, בן דודו – דני קורן וירון פוליצר)  באחד הביצועים האפרוריים  לשירי רחל – "אני ואתה" שהלחין שייקה פייקוב.
ירדנה ארזי, 
תחושתית דרמטית  מאי-פעם שרה  "יש ונדמה "("יהי כל עברי חלום נראה אי-פעם") ללחן נפלא של משה דניאל ומוטי לוי בעיבוד יפהפה של ירוסלב יעקובוביץ' לפלמנקו. השיר נכתב ע"י רחל ברוסית ותורגם ע"י תמר דולז'נסקי. מתוך אלבומה של ירדנה – "אתה לי ארץ" (1984)
חוזרים ל-1968 לביצוע נשכח של חווה אלברשטיין ל"הנה אקח" (לחן: דרורה חבקין) צנוע ולא להיטי – בעיבוד צנוע – "הנה אקח את מבט עיניך/ הנה אקח וצררתי בשיר". שיר רק בדיסק אוסף כזה הוא מוצא מקום. אחינועם ניני  שרה "אני" ("כזאת אנכי, שקטה/ כמימי אגם") בלחן שהיא וגילי דור חיברו – על אהבותיה הקטנות של רחל. ניני ניסתה להיכנס אל מתחת לעורה של המשוררת. מתוך אלבומה השני שיצא ב-1993. אחד מהישיגיה היפים של ניני. אפרת בן-צור בולטת באחד הביצועים המודרנים – חריגים בדיסק ל"במו ידי" (לחן: אביתר בנאי. עיבוד: אסף תלמודי) – "את דלתות לבבי אנעל/ המפתח הימה אזרוק" חריגים במהלך קצבי לא שגרתי ובעיבוד ג'אז פאנקי. גם "האחים והאחיות", נמצאם כאן  ב ביצוע ל"חופי ירדן" שהלחין גידי קורן. ביצוע ולחן שמעקרים משהו האיפיון האישי של השיר.
והנה עוד גרסה ל"עקרה" ("בן לו היה  היה לי") בביצוע חוה אלברשטיין בלחנה של דרור חבקין מתוך האלבום "בשירי רחל" (1968) – גיטרה בודדת, כמעט אקפלה. פרשנות דרמטית, שמכילה סערת נפש, געגועים עזים, ועם זאת אינטימית מאוד. חווה חודרת עמוק.  יוסף מוסטקי מסיים ב"זמר נוגה" – "התשמע קולי רחוקי שלי" בלחן (שלו) וביצוע שנוגע בקלאסי, בלדינו, עממי ומושר עם הרבה כוונה שבלב.

אחינועם ניני בן לו היה לי

רחל המשוררת פייסבוק

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן