שלמה ארצי. צילום: מרגלית חרסונסקי

בגרמניה לפני המלחמה

שלמה ארצי מנסה לחזור למקום שלא רוצים/רוצים לגעת בו, שנראה ממרחק הזמן כהזוי, לפתוח צוהר קטן לדברים שאמא לא מספרת

מתוך "חום יולי אוגוסט"
5/5

שמעתי שיחה של בני הדור השני באחד הערוצים. יש הרבה מאוד שרוטים. שלמה ארצי שוחח בזמנו עם עם יאיר לפיד על רעידת האדמה הנפשית, שהם ממשיכים לחוות כבנים לניצולי שואה.
"בגרמניה לפני המלחמה", מתוך "חום יולי אוגוסט". הוא, לטעמי, מהשירים היותר אותנטיים של שלמה ארצי. שיר של תמיהות ביוגרפיות: "מי האיש בתמונה מי הילד בארון/ בגרמניה לפני המלחמה היה נדמה לך/ מה היה נדמה לך?"
"בגרמניה לפני המלחמה" כתוב בגוף שני, כפניה לאמו. ואולי מסיבה זו הוא מרחיק את עדותו, כאשר הוא אינו מדבר על בוקובינה הרומנית, משם באה האם, אלא על גרמניה דווקא.
זהו ניסיון לחזור למקום שלא רוצים/רוצים לגעת בו, שנראה ממרחק הזמן כהזוי, לפתוח צוהר קטן לדברים שאמא לא מספרת. כל מה שסיפרה היה על לפני המלחמה, היו רגעי אושר יפים. אבל אחרי המלחמה? כאן זה קשה עד בלתי אפשרי. ניסיון להתקרב בלב הומה של תהיה וצער. "האם הסתיימה המלחמה?" השיר מתאר את תחושות  הילד, שנמשך לסיפורה של אמו, אך גם מתרחק ממנו, כמו חושש ממנו, כי העיסוק בו, ממשיך כביכול את המלחמה.
השיר מספר גם את מהות סיפורה של האם. היא לא סיפרה על השואה. היא לא סיפרה על המלחמה. כאמור, הסיפור שלה נגמר לפני המלחמה. היא סיפרה על אהבה גדולה שהייתה לה, על נשף של מוסיקה וריקודים, סיפורים על אושר, בלי חשש ופקפוק, "בגרמניה לפני המלחמה. בגרמניה לפני המלחמה היית יפה", הוא שר לה.

פתיחה שקטה. רגועה. מרוככת. מהורהרת. אינטימית. מנגינה בלעדית. מעבר קצבי יפה וסולו סקסופון שובה, משאיר רגע להתייחד, כמו צפירת מיספד. שומעים ולא צריכים לדבר על הימים ההם. געגועים עזים מטפסים מהלב, או כמו שאמר באחד משיריו: לחבק את הצער.

 

שלמה ארצי – בגרמניה לפני המלחמה



***
כתב מישהו שביקש להישאר בעילום, שמעתי את שלמה ארצי ברדיו שר את "בגרמניה לפני המלחמה", ובחיפוש ברשת הגעתי לביקורת שלך. אכן שיר אותנטי ומרגש. יחד עם זאת ראוי לציין כי שם השיר, וכן מוטיב הפתיחה והסיום הם של רנדי ניומן In German Before the War – שיר מצמרר בזכות עצמו.

*** השיר העוסק באביו נקרא "רומניה", והוא מתאר נסיעה עם אביו, יצחק ארצי, שהיה ח"כ מטעם מפלגת הליברלים העצמיים (ל"ע), לביקור שורשים ברומניה. ארצי מתאר את האימה שפקדה את אביו בביקור, איך הוא ביקש סיגריה למרות שהפסיק לעשן. והוא מסיים: עודני זקוק לליטוף שאיחר לבוא, סתיו אחד הוא יבוא.
*** התקליט "חום יולי אוגוסט" יצא ב-1988. באותה שנה יצא גם תקליט המופת של יהודה פוליקר "אפר ואבק", העוסק אף הוא בשואה ובהתמודדות של שורדי השואה וילדות בצל השואה, בצלם של הורים ששרדו את השואה. את מילות שירי התקליט כתב יעקב גלעד, אף הוא בן לשורדי שואה, והשיר מבטא גם את חוויותיו. לאחר התקליט, יצא הסרט של פוליקר ויעקב גלעד, "בגלל המלחמה ההיא", כשם אחד משירי "אפר ואבק".

 

כשהייתי קטן היה לי טבע מוזר,/ לא לשמוע אותך אך כל מה שסיפרת נסגר,
אצלי בתוך הלב, הלב כמו תא מטען,/ כל מה שסיפרת מתחיל כשהיית צעירה.
כשהיית צעירה אהבת גבר אחד/ באה מלחמה, סגרה עליו בבת אחת.
צהרים אחד הוא נלקח/ ברכבת/ כמו כבש.
אך לפני המלחמה החצוצרות ניגנו,/ ורקדתם שניכם את והוא./ מאושרים בריקוד, בלי חשש ופקפוק,
בגרמניה – לפני המלחמה./ כל אחד זקוק לאמא, אמא מה אוכל אותך.
דלת המטבח נעולה גם עכשיו./ בחוץ שוקע שמש, העולם נרגע,
אצלך הכל אחרת, הכל לשוא./ האם הסתיימה המלחמה?
בגרמניה לפני המלחמה, היית יפה, זה מכאיב,
הזמן לא עמד,/ הגוף לא נצחי./ מי רוקד תחת ירח, רק הזכרון,/ מי האיש בתמונה, מי הילד בארון.
בגרמניה לפני המלחמה, היה נדמה לך/ מה היה נדמה לך?

שלמה ארצי פייסבוק

שיתוף ב facebook
share

1 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

1 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

6 תגובות

  1. ניתוח מחכים ומבריק.
    ארצי עם " חום יולי אוגוסט "
    פוליקר עם " אפר ואבק "
    חנוך עם " חתונה לבנה "
    3 יוצרים ב 3 אלבומי מופת ששינו והגדירו מחדש את פסגת המוסיקה הישראלית.
    כל מה שבא לאחר מכן שלהם ולא שלהם גם הטובים כשלעצמם היו במקום אחר .
    רומניה 'וגרמניה לפני המלחמה' הם 2 סיפורים הקשורים זה בזה..האחד צבוע בצבעים דהויים ואהובים של שכחה.. והשני בשחור ולבן המתכתב עם אותם ימים אפלים של המאה הקודמת..
    ..שניהם מצמררים.

  2. לא משנה כמה פעמים אני שומעת את השיר הזה הוא מעביר בי צמרמורת מחדש….

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן