אנסמבל שם טוב לוי - יש שם

שם יש

אנסמבל שם טוב לוי

התו השמיני
4.5/5

ה"שם יש" לפי יונה וולך – כמעט משב רוח נוסטלגי. המוסיקה לוקחת את המילים לנופים מעוררי געגועים משנות השבעים. ה"קצת אחרת" הזה. אלתור החליל וקצב ההקשה הנהדרים שחוברים למרחב צלילי של אווירה טהורה. שם טוב לוי "מצייר" את הסיפור התשוקה הסקרנית של וולך במוסיקה,  שניסתה להכיל החוויה. המהלכים המלודיים המורכבים מזכירים ימי שירי משוררים שששם טוב לוי הלחין. יונה וולך כתבה על ניסיון לגעת / להגיע למקומות הרחוקים-הנחשקים. שם טוב לוי מנסה לגעת לא רק במילים, אלא מה שביניהן, כמו נגיעות של חליל מאלתר.
יונה וולך מעלה אפשרות של עולם אחר:  "שם יש חיים" ואילו כאן "שותקים ונחבאים", שם "יש קולות" – אותם קולות אלוהיים שחסרים כאן, שם "גופות שמימיים", "שם מחללים בחלילים לחללים" וגם דברים ש"נחבאים בממשיים" – בכל מה שהוא גשמי. שם יש "תנועות גלים" ו"כפל אהבים" וולך כתבה על העולם הנכסף, הנשגב, הלא מושג, שלא ברור היכן הוא.
כמו המשוררת, שם טוב לוי והאנסמבל שלו נמצאים כאן, אבל מנסים לגעת בשם. המוסיקה אכן מושיטה את ידה כדי לתת תחושה של מקום נכסף, בתנועת צלילים ובקולות שמנתקים מהכאן, מחזירים למקומות מ"השם" הקסום של שם טוב לוי.
אלבום חדש של אנסמבל שם טוב לוי. מחזיר לקשת הססגונית של טעמיו.  "ימי חרפי אהבתני" עפ"י ר' ישראל מנג'ארה הוא מבנה קצבי בלקני מוכר החביב של לוי המוגש בניחוח ים תיכוני. על כלי ההקשה נועם חן. הקולות, אילתור העוד והחליל נשזרים נפלא לקונטקסט המוסיקלי.
הצלילי הלירי המלודי הבוקע מחלילו מגיע ב"אינטרמצו". זהו גוון אקוסטי רב יופי ששייך אך ורק ללוי. את יופיו של צליל החליל משלים גדי בן אלישע בנגינת הגיטרה. 
"בנחת רוח" (יסוד החסידות) מאת הרב דוד מנחם עפ"י הרמח"ל הוא ניסיון לחבר דיבור (על העבודה בחייו של אדם) ושירה. מהקטעים שאהבתי פחות באלבום. ניסיון מעט עקר להפוך הטקסט הזה למוסיקלי.
לעומת זאת, ב"בעיניך" (הרב דוד מנחם)  הצליח שם טוב לוי להעניק תוכן מוסיקלי הולם לטקסט העוסק ביחס הדובר לחיים ולעולם דרך אמונתו באל, שאורו זורח למולו.
ל"אור הירח" אין תפקיד (כמו שרוב המשוררים חושים) פרט להיות אור ירח, כתב המשורר פרננדו פסואה. שם טוב לוי לקח את הטקסט למחוזות דרום אמריקנים, העניק לאור הירח מרקם מוסיקלי עשיר, קולח.
לחן נוגה עוטף את "מאחורי השער" של ח.נ ביאליק, משדר תחושות המשורר לארץ הסגולה/ הבחירה בצליל ים תיכוני אצילי בטון של שם טוב לוי, בצלילי פסנתר ובקישוט של עוד.
ה"רגיעה" ב"שיר צומת בחורף" של סמי שלום שטרית – מעין חשבון נפש העוסק במהות האדם בשעת גשם, מצטרפת ל"התרגעות", שיר הלדינו  הוותיק בעיבוד מעודן לפסנתר ולעוד. שירתו הצנועה והאינטימית של שם טוב לוי. נגינת החליל שצובעת בצבע מלנכולי עוררו בי געגועים של עצבות.
 שם טוב לוי ואנסמבלו מחזירים לסמטאות של מוסיקה צבועה בצבעים היוצרים קולאז', שאינו קיים על מדפי האופנות המתחלפות, אלא במדור מוסיקת עולם ישראלית חוצת זמן.

שירים: שם יש, ימי חרפי, אינטרמצו, בנחת רוח (יסוד החסידות), אור הירח, מאחורי השער, El dio disho (ויאמר אלוהים), בעיניך, שיר צומת בחורף, התרגעות

חברי האנסמבל: גדי בן אלישע – גיטרות ושירה, צור בן זאב – קונטרבס, נעם חן – כלי הקשה, שרלי סבח – עוד ,מנדולינה שירה, שם טוב לוי – חליל, פסנתר, שירה

צילומים: מרגלית חרסונסקי

"מאחורי השער" – בפסטיבל ג'אז ת"א

אינטרמצו

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן