tamuz-all2-b.jpg

תמוז: מה שיותר עמוק יותר כחול

הנה בא הרוק הישראלי

מילים ולחן: שלום חנוך הפקה מוסיקלית: לואי להב
5/5

הנה בא הרוק הישראלי. שחר של יום חדש. זה קרה לפני 44 שנה, נכון לכתיבת שורות אלו. השנה 1976. שלום חנוך כתב. ההרכב: תמוז. פריצת דך של ממש. אורך השיר: 8:40. יש לכם שיר ארוך יותר ברוק המקומי? שלום חנוך, אמצע השבעים, רוקיסט מקומי צעיר, מוכשר, יודע להתחבר למקורות השפעותיו.
הטקסט? פסיכודליה בשתי אגורות. אבל במוסיקה יש חידוש, פתיחה אמביינט בסינטיסייזר הזוייה, כניסה של גיטרה אקוסטית ומוסיקה ההולכת ומתגברת, צוברת תנופה וכוח, גיטרות חשמליות שנכנסות במקום הנכון בעיבוד מדהים. איפה שמענו במוסיקה המקומית אוברטורה של שתי דקות לשיר, לפני ששלום נכנס עם "היא – באה השמש", שיר אהבה בתחילת יום חדש. השמש שמאירה הכול באור חדש. ואז מגיעה גם הרמוניה בנוסח קרוסבי, סטילס ונאש, שהופכת את השיר הראשון בדיסק של "תמוז" למאסטרפיס.
"תמוז", יצרה סטנדרטים חדשים בהפקת רוק ישראלי (תקליט, מופע). זו אולי הפעם הראשונה שלצד שם המחבר של השיר, הופיע גם שמו של המפיק המוסיקלי. העידן החדש ברוק הישראלי מתבטא במרכיב ההפקה המוסיקלית בהשוואה לעיבודים הפשוטים-פשטניים של "שבלול". בהפקתו של לואי להב, מוצג ההרכב של "תמוז" כיחידה מנגנת למן הפתיחה האינסטרומנטלית הכבדה ואלמנט הגרוב. גם שירת הסולן הפכה פחות צמודה למנגינה, ויותר רוקית במונחים של רוק אמריקאי.
כמה חבל ש"תמוז" לא האריכה ימים. אחת הסיבות: מתיחות בין חברי הלהקה, ובמיוחד ביניהם ובין אריאל זילבר: באמצע שנת 1976 הציג זילבר בפני הלהקה את השיר "רוצי שמוליק", שכתב שמוליק צ'יזיק. בהצבעה בין חברי הלהקה הוחלט כי השיר אינו מתאים לקו המוזיקלי שלה. מאיר ישראל טען, כי הוא מתאים יותר לכוורת. זילבר הקליט את השיר בעצמו, שהפך ללהיט ענק, והחליט לפרוש מהלהקה לקריירה עצמאית. הוא לא חזר בו גם לאחר הבטחתם של אנשי חברת CBS כי באלבום הבא של הלהקה יינתן דגש רב יותר לשיריו.

תמוז – הרכב: שלום חנוך, אריאל זילבר, מאיר ישראל, איתן גדרון ויהודה עדר

תמוז – סוף עונת התפוזים

היא – באה שמש / וזה סימן שכבר מאוחר / היא – באה שמש / כבר לא אתמול ועוד לא מחר / היא – באה שמש / עם הקפה אלי למיטה / היא – באה שמש / אני יכול לאכול אותה
וכשאפתח את הדלת / ואסתכל על הכל / הכל נראה כמו שמיים / מה שיותר עמוק יותר כחול
היא – באה שמש / כל הלילה הייתי ער / היא – באה שמש / והיא כל מה שהיה חסר
וכשאפתח את הדלת / ואסתכל על הכל / הכל נראה כמו עיניים
מה שיותר עמוק יותר כחול
מה שיותר עמוק יותר כחול

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן