לוקחים את אדון הסליחות למועדון הדאנס דוד ד'אור ועמיר בניון מופע סליחות משותף

לוקחים את אדון הסליחות למועדון הדאנס

אחד מפיוטי הסליחות העתיקים ביותר שנכתב מגיע לפופ, לדאנס ולהיפ הופ

4/5

מה בדיוק גורם ליוצרים וזמרים בני תרבות המערב שגדלו על רוק, פופ, ושירים ישראלים לשיר פיוטים ושירים מבית אבא וסבא, ולא סביב לשולחן השבת, אלא בגרסאות חדשות היוצאות אל תחנות הרדיו. מתברר שגם הדור שאינו קשור בטבורו הגיע לשירים האלה מתחבר חזק.  אבישי כהן הג'אזיסט המצליח, ששר משירי הלדינו ששמע בבית אמו כמו – כחלק מפלורליזם מוסיקלי, מאוריינטציה של חבירת הג'אזיסט למוסיקה העממית. האחים גיא ורועי זו-ארץ שרים פיוטים ומדברים על "שורשים".

"אדון הסליחות" הוא אחד הפיוטים היותר מכוסים במוסיקה המקומית. המחבר (עלום השם) עומד מול הקדוש ברוך הוא ומזכיר לו שבני האדם יודעים וזוכרים את היותו אל עליון, למרות שהם חטאו ולמרות שהכל גלוי לבפני הקדוש ברוך הוא ואין אפשרות להסתיר ממנו  משהו. הם מבקשים סליחה ומתחרטים על מעשיהם לפניו: "יודע כל הנסתרות מאז ולעולם, שהכל גלוי וידוע לפניו…"
כבר מעל עשור שדוד ד'אור מקיים מופעי סליחות בארץ ובעולם.   הפיוט בגרסתו החדשה יוצא לקראת תקופת הסליחות ועשרת הימים הראשונים של חודש תשרי. העיבוד העדכני ( גל ג'ו כהן ואיל ישי) ד'אור לקח השיר למועדון הדאנס, והפנה אותו מטבע הדברים  לקהל הגדול לאו דווקא ממגזר כזה או אחר. זהו "אדון סליחות" של  תחושת שמחה והתעוררות – גם בשירת יחדיו המבליטה את הצטרפות ההמון, בעיבוד מזרחי-בלקני תוסס.

חנן בן ארי והראפר איזי לקחו את השיר למועדון הראפ ועשו לו התאמות: שוב חוזר אליך אחרי שנה, מבקש סליחה // האם היא מתקבלת?/ בוא ונדבר על כל מה שהיה, על הטוב ועל הרע // אתה אבא וגם מלך איך הסתכלתי רק על מה שאין // הולך ומתרוקן // איבדתי את הדרך/ מה שקלקלתי, תן לי לתקן".
הם לקחו את "אדון הסליחות" צעד אחד קדימה: לצד בקשת המחילה, הם מבקשים לדעת, האם אחרי שנה לאחר הבקשה הקודמת – הסליחה מתקבלת.

דוד ד'אור ועמיר בניון – מופע סליחות משותף בהיכל התרבות ת"א

*** אֲדוֹן הַסְּלִיחוֹת הוא אחד מפיוטי הסליחות העתיקים ביותר שנכתב. מחברו של פיוט זה לא ידוע. הפיוט כתוב כאקרוסטיכון אלפביתי. המחבר מעמיד בסדר הא"ב את נוראותו של הקדוש ברוך הוא תוך כדי שהוא משבח ומהלל אותו. האותיות הראשונות בכל שורה מצטרפות ל- 22 אותיות הא"ב. נהוג לומר את הפיוט בקהילות הספרדים ועדות המזרח כל יום בחודש אלול ובעשרת ימי תשובה בחודש תשרי כאשר מתקיימות ה'סליחות'.

"אדון סליחות" מתוך מופע סליחות מושתף עם עמיר בניון, דוד ד'אור ישי ריבו, נתן גושן



אֲדוֹן הַסְּלִיחוֹת בּוֹחֵן לְבָבוֹת/ גּוֹלֶה עֲמוּקוֹת דּוֹבֵר צְדָקוֹת/ חָטָאנוּ לְפָנֶיךָ רַחֵם עָלֵינוּ

הָדוּר בְּנִפְלָאוֹת וָתִיק בְּנֶחָמוֹת/ זוֹכֵר בְּרִית אָבוֹת חוֹקֵר כְּלָיוֹת/ חָטָאנוּ לְפָנֶיךָ רַחֵם עָלֵינוּ
טוֹב וּמֵטִיב לַבְּרִיּוֹת יוֹדֵעַ כָּל נִסְתָּרוֹת כּוֹבֵשׁ עֲוֹנוֹת לוֹבֵשׁ צְדָקוֹת/ חָטָאנוּ לְפָנֶיךָ רַחֵם עָלֵינוּמָלֵא זַכִּיּוֹת נוֹרָא תְהִלּוֹת/ סוֹלֵחַ עֲוֹנוֹת עוֹנֶה בְּעֵת צָרוֹת/ חָטָאנוּ לְפָנֶיךָ רַחֵם עָלֵינוּ/ פּוֹעֵל יְשׁוּעוֹת צוֹפֶה עֲתִידוֹת
קוֹרֵא הַדּוֹרוֹת רוֹכֵב עֲרָבוֹת/ שׁוֹמֵעַ תְּפִלּוֹת תְּמִים דֵּעוֹת/ חָטָאנוּ לְפָנֶיךָ רַחֵם עָלֵינוּ


חנן בן ארי
את הראפר איזי –  "אדון הסליחות"


עידן עמדי "אדון הסליחות" בנוסח יהודי גאורגיה מתוך "צמאה 6"

אדון הסליחות, בוחן הלבבות // חטאנו לפניך רחם עלינו/ אדון הסליחות, יודע נסתרות // חטאנו לפניך רחם עלינו
אדון הסליחות, שומע תפילות // חטאנו לפניך רחם עלינו/ אדון הסליחות, סולח עוונות // חטאנו לפניך
ושוב חוזר אליך אחרי שנה, מבקש סליחה // האם היא מתקבלת?/ בוא ונדבר על כל מה שהיה, על הטוב ועל הרע // אתה אבא וגם מלך
איך הסתכלתי רק על מה שאין // הולך ומתרוקן // איבדתי את הדרך/ מה שקלקלתי, תן לי לתקן // מתחנן כמו בן // רק תפתח לי דלת…
אדון הסליחות בוחן הלבבות, חטאנו לפניך רחם עלינו…/ מסביבי יש דיבור כזה נגוע, שאני צבוע // ומה פתאום חזרנו לדבר //
ורק אתה רואה ת'לב שלי ויודע // כשאני דומע // אותך לא יכולתי לשקר/ איך הסתכלתי רק על מה שאין // הולך ומתרוקן // איבדתי את הדרךמה שקלקלתי, תן לי לתקן, מתחנן, כמו בן, רק תפתח לי דלת… אדון הסליחות בוחן הלבבות, חטאנו לפניך רחם עלינו…
ותן לי את הכח לרצות, את מה שטוב לי // להיות כמו שבחרתי // לחיות מה שחלמתי // למרות מה שפספספתי // לתפור מה שקרעתי // לחזור אל עצמי // אם רק תפתח לי דלת…
שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן