אלי מגן צילום מרגלית חרסונסקי

איש העולם הבא

אלי מגן

נענע דיסק
4/5

בסוף הערב שהוקדש לשיריו, הגיע לאולם רקנאטי במוזיאון אלבום האוסף החדש של אלי מגן  "איש העולם הבא", אריזה דיסק כפול המכיל שירים מכל התקופות.  סמיכות הארועים כמובן לא מקרית. גם כאן (באלבום) וגם כאן  (בהשקה) יש סיבה להתרגשות: סיכום דרך של האיש והקונטרבס, זמר ומוסיקאי ורסטילי, שפרש אחרי 32 מהתזמורת הפילהרמונית הישראלית, נושא עמו מטען של מוסיקה ישראלית, גם מחשב מחדש את מסלול היצירה שלו. אם איש העולם הבא – אז יצאו ניצוצות של ממש מהדואט שלו ושל ברי סחרוף לשיר "ניצוצות", גם הוא רגע מפעים בערב הזה בפרט ובמוסיקה הישראלית בכלל, ללא כל קשר לאלבום.
אלי מגן כתב את המילים והלחן של "איש העולם הבא" – על אדם בן דורנו שכל חייו הם מרוץ להישגים ותחרותיות שאינה מאפשרת לו ליהנות ממה שהחיים הפשוטים מציעים. מגן טוען, שהשיר אינו אוטוביוגראפי, אבל מסמל את התקופה הארוכה שלו בפילהרמונית, כמו גם התחלה חדשה עם היבט אופטימי.
אלי מגן נשען על העבר, אבל פה ושם מבצבצות התחלות חדשות, שגם הן פוזלות לאחור, כמו החיבור היפה בדואט עם שלום חנוך לשירו המיוחד "זה רק געגוע" מתוך "חתונה לבנה" בעיבוד שמדגיש את ההרמוניה של השיר ומקשט באלמנט ג'אזי.
הנבירה בהקלטות ישנות הובילה ל"יש תפילה" שמגן הלחין לפסטיבל "ג'אז סרטים ווידאוטייפ" ב-1998 למילים של אהוד מנור. שיר שראוי להיחשף מחדש. אני מתאהב יותר בלחן ל"לא ידענו תום" של עדי רנרט למילים של אברהם חלפי, גם הוא נשאב מתהום הזמן (הולחן בסוף השבעים) כדי החיות את תוגת המשורר נוכח שחיקת הרגש, האדישות, אובדן התום. מגן שר בטון הגבוה המיוחד שלו  – כמו המילים והמוסיקה זורמים בוורידיו. סאסופה השתלב גם   "דואט קונטרבסים בין אדי גומז ואלי מגן" שהוקלט ב-2011 בשיאו של שבוע סדנאות שערך בית הספר למוסיקה "רימון".
במדור שירי המשוררים יגיעו בדיסק הראשון (המכיל שירים חדשים/ לא מוכרים) שירים של מירון ח. איזקסון, משורר שלאלי מגן יש קשר מאוד מיוחד איתו מאז פרויקט השירים "אדם" משנת 2006.  "שתי נשים" "אדם" ו"לזכור" – האחרון בלחנה היפה של ורד קלפטר מתוך האלבום "סימנים" שהוקדש לאיזקסון, שיר ארספואטי שאומר: "ואולי רק זכרון נוח/ ממשפטי נערה אהובה" בטון שירה ובעיבוד המעצימים את הנרטיב.
ועוד אחד לאי בודד – "זו שעה נפלאה", מילים של חנוך לוין, לחן של שלומי שבן, שמגן ביצע ב-2013 בליווי הפילהרמונית בקונצרט הפרידה שלו מהתזמורת, כאשר משמאלו – יוני רכטר ומימינו שלומי שבן. רגעי חסד נפלאים של שירה, אולי הביצוע הקולי הטוב ביתר של אלי מגן בדיסק הכפול.
"איש העולם הבא" אינו אותו איש ללא שירי דיסק 2. אלא שהאיש של שירי דיסק 2 הוא זמר צעיר ולא יוצר, שבולט בקול גבוה תחושתי נדיר באיכותו.. הדיסק הזה הוא תמהיל של שירים משנות השישים דרך שנות השבעים, החל מ"ניסע  לים" (1967), שלישייה עם שלום חנוך ומנחם זילברמן, "שיר הדגל" (1973) שהוקלט לאלבום שיר זאב ז'בוטינסקי ועד שעותיו הגדולות כזמר בלהיטים הגדולים שהלחין מישה סגל – "שתי דפיקות לב" (עד סוף הקיץ) מתוך סרטו של שמואל אימברמן (1972) דרך שירי "אחרית הימים" שהלחין זהר לוי – "פתחי לי את הדלת", "העץ הוא גבוה" ועד שירי "כף התקווה הטובה" – "ד"ר יארינג" (רוטבליט-חנוך-האקסלי) ו"בלדה לעוזב קיבוץ" (רוטבליט-קראוס)
אלי מגן של הדיסק השני משלים את אלי מגן של הדיסק הראשון. הזמר של שנות השבעים פוגש את היוצר של השנים הבאות באוסף של סלט ושאר ירקות, שמכיל גם את הדה בסט אופ.

דיסק 1: איש העולם הגדול, זה רק געגוע, יש תפילה, לא ידענו תום, שתי נשים, טוב שהעולם גדול, ואלס לדניאל, שדמתי, אדם, לזכור, זו שעה נפלאה

דיסק 2: מלך ליום אחד, את קרן שמש, אלישבע מה נחמדת, שיר הדגל, דרך הברוש, יליד הארץ,

משתתפי מופע השקת האלבום: אלי מגן – שירה, קונטרבס, עדי רנרט – פסנתר והפקה מוסיקלית, יונתן אלבלק – גיטרות, קרו טפרברג – תופים, ערן ויץ – גיטרות, מיכל גיא – קולות, כרמל אקמן – קולות וכינור

אורחים: ברי סחרוף, שלומי שבן

וידיאו 1 – "העץ הוא גבוה

 

 

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן