לאונרד כהן

לאונרד כהן מת בגיל 82

/5

כשבועיים לפני צאת האלבום הארבעה עשר שלו, You Want It Darker, הודיע לאונרד כהן כי  הוא מוכן למוות. מאוחר יותר, אחרי שהתקשורת סערה, מיתן את ההודעה, במפגש האזנה לאלבום בלוס אנג'לס אמר: "הגזמתי, תמיד נטיתי לדרמטיזציה עצמית. אני מתכוון לחיות לנצח"…
אז זהו: לאונרד כהן לא הגזים. לא יחיה לנצח. חש משהו שלא חשף עד הסוף. הזמר-יוצר המופלא, כן, כן – האגדי, הלך לעולמו בגיל 82 אחרי כחמישים שנות יצירה והופעות. חברת המוסיקה "סוני" אישרה את דבר מותו בדף הפייסבוק של הזמר. סיבת ומועד המוות – לא נמסרו.
בנו, אדם כהן, מי שהפיק את אלבומו האחרון אמר: "אבי נפטר בשלווה בביתו שבלוס אנג'לס, אחרי שהשלים את אחד מהאלבומים הגדולים שלו. הוא כתב שירים עד רגעיו האחרונים, שהיה  בהם חוש הומור יחיד במינו".
ללא ספק: האחד והיחיד, משורר, מוזיקאי וזמר שמעתה יחסר מאוד. לאונרד כהן היה אחד היוצרים הגדולים בפנתיאון המוסיקאים של שנות השישים ותחילת השבעים, שכלל גם יוצרים-זמרים כפול סיימון, ג'וני מיטשל ובוב דילן. רק בוב דילן השפיע עמוקות יותר על בני דורו מאשר לאונרד כהן. קול הבס הזה, שהעניק עומק לפואטיקה שלו, צלילי גיטרת מיתרי הניילון, שירים על אהבה, שנאה, מין, רוחניות, מלחמה ושלום, אקסטזה ודיכאון. כהן היה אחד בדורו, שהמשיך להנות מהצלחה עד יום מותו.
לאונרד נורמן כהן נולד ב-21 בספטמבר 1934 בווסטמאונט קוויבק שבקנדה. למד גיטרה בגיל העשרה והצטרף ללהקת פולק – "באקסקין בויז". הוא נחשף בצעירותו לשירי המשורר הספרדי פדריקו גרסיה לורקה, שעורר בו את הרצון לכתוב שירה. מורה לגיטרה ספרדית הציע לו להחליף את מיתרי הפלדה במיתרי ניילון. אחרי שסיים לימודים באוניברסיטת מקגיל, עבר להתגורר באי הידרה ביוון, שם כתב קבצי שירה – "פרחים להיטלר" (1964) ונובלות כמו "המשחק האהוב" ו"מפסידנים יפים". מתוסכל ממכירות חלשות של ספריו ומעבודתו בתעשיית הבגדים של מונטריאול, עבר כהן לניו-יורק ב-1966 כדי להתוודע לסצינת הרוק-פולק. הוא פוגש בזמרת ג'ודי קולינס, שמקליטה אחדים משיריו, ביניהם "סוזן". בסביבה החברתית-תרבותית שלו נמצאים אנדי וורהול, להקת "וולווט אנדרגראונד" והזמרת ניקו, המשתלבת באלבומו "שירים של לאונרד כהן" משנת 1967.
שני אלבומיו הבאים "שירים מהחדר" (1969) ו"שירים של אהבה ושנאה" (1971) קודמים לתחילת ההופעות שלו במהלך שנות השבעים. "אחת הסיבות שאני יוצא להופעות היא לפגוש אנשים", הוא אמר ב-1971. הפגישות היו מבחינתו מקור הפרייה, שהוביל לאלבום נפלא כמו  New Skin for the Old Ceremony, שיצא ב-1974. החבירה למפיק המוסיקלי המקסימליסטי, פיל ספקטור באלבום Death of a Ladies Man נחשבה ע"י מבקרים אחדים כקטסטרופה.
מיחסיו עם סוזן אלרוד נולדים במהלך השבעים שני ילדיו הצלמת לורקה כהן והזמר-מוסיקאי, אדם כהן, שהופיע בישראלבין הנשים בחייו – זמרות הליווי שלו, ביניהן ג'ניפר וורנס, שהשתלבה באלבומים Recent Songs משנת 1979 ו – Various Positions משנת 1984, שבין שיריו – "הללויה" – הרהורים על אהבה, שיר שהפך אחת היצירות היותר מבוקשות של כהן לא מעט בזכות גרסתו של  ג'ף באקלי מ-1994. ב-1988 יוצא I'm Your Man, אלבום של הומור שנון בעל מסרים חברתיים, שאפיינו גם את The Future  של 1992.
ב-1995 כהן עוצר את הקריירה שלו ונכנס לפרק של חיים סגפניים במרכז זן בודהיסטי מחוץ ללוס אנג'לס. יהדותו לא הפריעה לו לחבור לבודהיזם. הוא שובר את השתיקה המוסיקלית שלו רק ב-2001 עם Ten New Songs, שיתוף פעולה עם שרון רובינסון ועם האלבום Dear Heather  משנת 2004.
בשנת 2005 מתחולל ארוע דרמטי בחייו כמו גם בקריירה שלו, כאשר בתו לורקה כהן מתחילה לחשוד, כי מנהלתו הותיקה, קלי לינץ', מועלת בכספי אביה. לינץ' שדדה מלאונרד כהן 5 מיליון דולר! כדי למזער נזקים, יוצא כהן למסע הופעות עולמי, בו הוא מופיע 387 הופעות החל מ-2008 ועד 2013, ביניהן הופעה בלתי נשכחת באיצטדיון רמת גן.
כהן פעיל מאוד גם באולפן. הא מוציא את Old Ideas ואת Popular Problems אחרי יום הולדתו ה-80. חנויות המוסיקה מדווחות על מכירות שיא בקריירה שלו. גם עצמו מופתע מהיכולת שלו להמשיך ליצור בגילו כמעט כמו בתקופת צעירותו "כשזה נראה טבעי".
מסע ההופעות הסתיים ב-2013. כהן לקח את הזמן כדי לחזור באוקטובר 2016 עם  You Want It Darker בהפקת בנו, אדם כהן, שהקל על אביו כשיצר סביבה אולפנית בתוך חדר האוכל של ביתו. האלבום קיבל ביקורות מצוינות. במקביל פרסם עיתון הניו-יורקר ידיעה כי בריאותו של כהן אינה טובה. אז גם אמר את המשפט שצוטט בכל כלי תקשורת – "I am ready to die".

Leonard Cohen – Hallelujah

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן