אלונה טוראל נפטרה

אלונה טוראל איננה

/5

"נחבאת אל הכלים' יכול להיחשב לאנדרסטייטמנט של המאה, כשמדברים על הפסנתרנית, המלחינה והמעבדת אלונה טוראל. ייזכרו בה עכשיו. לא הרבה דיברו עליה בחייה. היתה רחוקה תמיד מאור הזרקורים. צנועה מאוד. מוזיקאית, מלחינה מעבדת.  בת 75 היתה במותה.  נפטרה בדרך להופעה של רונית אופיר מדום לב.
יוצרים נשארים בדרך כלל בצל המבצעים עד שמגיע הרגע הזה, ובאופן אירוני מסכמים את דרכם:  טוראל פעילה במוסיקה המקומית מאז שנות ה-60, הייתה שותפה לשינוים והתמורות שהתחוללו במוסיקה המקומית במהלך שנות ה- 70 וה- 80. ועד יותר מארבעים שנה היא עושה את זה, לרוב מאחורי הקלעים, כמעט ללא פרסום אישי, זוכה להערכה ולהכרה של מוסיקאים רבים אחרים. טוראל הלחינה את "אדבר אתך",ו"בשביל אל הבריכות" של חוה אלברשטיין, "הוא לא כל כך חכם" ו"גשם גשם בוא" של להקת הנח"ל, ניגנה בפסנתר במאות אלבומים, וליוותה כקלידנית בין השאר את אריק איינשטיין, שלום חנוך, נורית גלרון וחווה אלברשטיין.
התגלתה ב-  1961, כשהיתה בת 17. היא הלחינה את  לפסטיבל הזמר והפזמון השני את "כאשר אני ואת" לנחמה הנדל. אלונה הלחינה הרבה שירים ללהקות צבאיות – בין השאר את "גשם בוא" ו"אחד חולמני" ללהקת הנח"ל, את "קום לך אל נינווה" ללהקת פיקוד מרכז, ואת "שלושה חיילים" ללהקת פיקוד הצפון. בנוסף, הלחינה את "שיר שלכת אדומה", "שבוע האחווה" ו"מכתבי אהבה".
לאחר שחרורה מצה"ל עברה לבניו יורק שם למדה מוזיקה ועבדה עם שמוליק קראוס. ב- 1969 חזרה לישראל, עברה מפסנתר לאורגן והחלה להלחין בסגנון שונה וחדשני לתקופה, לעתים עם השפעות רוק וג'אז ולעתים בשירים שהפכו קלאסיקות ישראליות, ממחזמר הרוק"קרחת" ושירים כמו "עכשיו" ששרה תיקי דיין ועד "בשביל אל הבריכות" ו"אדבר איתך" ששרה חוה אלברשטיין. ניגנה ועיבדה מוזיקלית בהרכבי רוק וג'אז. היא נמשכה לג'אז בהשפעת ידידה, הפסנתרן זיגי סקרבניק.  היתה חברה בלהקת הפלטינה, בלהקת "שמיים"  ובלהקת "זיעה קרה", שליוותה את אושיק לוי. בנוסף, ליוותה כקלידנית בין השאר את אריק איינשטיין, שלום חנוך, נורית גלרון וחווה אלברשטיין. כנגנית ומעבדת היתה טוראל מהמוסיקאים הבולטים ביצירת הצליל החדש במוסיקה הישראלית. בשנות ה- 80 והלאה המשיכה טוראל לנגן ג'אז וליצור מוסיקה משלה, אך בעיקר התמקשה בעיבודים ונגינה ברבות מההפקות הבולטות ברוק הישראלי, ביניהן עם אריק איינשטיין, שלום חנוך, אסתר שמיר, מני בגר, שרי, יצחק קלפטר, נורית גלרון, מאיר אריאל, מזי כהן, קורין אלאל, יובל בנאי, אפרת גוש. 

 ראיון עם אלונה טוראל – במסגרת תיעוד יוצרים של מפעל הפיס עם יואב קוטנר

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן