joey-defransecso

גם לתל אביב יש פסטיבל ג'אז בינלאומי

/5

אני חוזר  להצהרה של רון חולדאי, ראש העיר של תל-אביב,  שהגדיר פעם את תל אביב כעיר הג’אז של ישראל. בהמשך החליט מי שהחליט כי ג’אז לא מספיק חשוב כדי לתקצב פסטיבל. בארבע השנים האחרונות – מסורת 30 השנה מנצחת, ואנחנו מקבלים אותו בשלל הרכבים מהארץ ומחו”ל בין ה-18עד ה-20 בדצמבר באולמות מוזיאון תל-אביב . שנחזור על הקלישאה כמו “תל אביב שוב על מפת הג’אז”? אז  לא רק אילת.

ג'אז בינלאומי 

אני קורא את התוכניה של הפסטיבל השנה ומחפש את מופעי החובה שלא אחמיץ: נתחיל ב – ג'ואי דה-פרנצ'סקו, עילוי אורגן ההאמונד B3, שיגיש 2 מופעים: מוסיקה מאלבומו האחרון In The Key Of The Universe  ומופע נוסף המוקדש לנגן האורגן האגדי ג'ימי סמית' ולסקסופוניסט סטנלי טורנטיין.  דה פרנצ'סקו נבחר  11 פעמים כנגן ההאמונד הטוב במשאל השנתי במגזין הדאונביט היוקרתי.

עוד נגן עילוי  – האקורדיוניסט הצרפתי, רישאר גליאנו, שיגיע לפסטיבל עם  עם רביעיית "המוזט החדש" שלו. כאשר רישאר גליאנו  פגש את אסטור פיאצולה, ענק הטנגו הבינלאומי, הוא קיבל ממנו עצה מצוינת לחיים, בסגנון “כמו שאני המצאתי טנגו ארגנטינאי חדש, תמציא אתה מוזט צרפתי חדש”. המוזט בצרפת הוא כמו הבלוז בארצות הברית והטנגו בארגנטינה. ב -30 שנות הקריירה שלו, וירטואוז האקורדיון הצרפתי, עשה מה שאסטור פיאצולה עשה לטנגו – חשף מוזיקה מסורתית – המוזט הצרפתי (French musette) – בצלילים שלא נפלו למלכודת ההתרפקות הנוסטלגית.

את הפלמנקו הספרדי תייצג Los Aurora, שילוב   בלתי שגרתי  של טריו ג'אז, זמר פלמנקו ורקדן פלמנקו. חברי הלהקה נפגשו כתלמידים בביה"ס הגבוה למוזיקה Taller de Músic בברצלונה. ההתחלה היתה ניסיון כניסיון לשבור את גבולות הפלמנקו והג'אז כאחד, וליצור מיזוג אמיתי בין שני סגנונות. אלבום הבכורה של הלהקה, שראה אור בשנת 2017, נבחר כאחד מעשרת אלבומי הפלמנקו הטובים של השנה, וגם כאחד מאלבומי הג'אז הטובים בספרד.

אתיופיה על מפת הג'אז: מולטו אסטטקה, Mulatu Astatke מוסיקאי ומפיקשלמד מוזיקה בברקלי ובניו-יורק, מגיע עם 8 נגנים כדי להציג את ה – Ethio-jazz – גשר בין הג'אז והתרבות המוזיקלית של אתיופיה.

רביעיית הסקסופוניסט הפולני האלט מאצ'י אוברה היא מהשמות העולים בג'אז האירופאי בשנים האחרונות. הרביעיה חצי פולנית חצי נורבגית מקליטה בחברת ECM, התומכת הגדולה של הג'אז האיכותי באירופה. היא תגיע עם אלבום חדש Three Crowns אחרי שהראשון Unloved  זכה לביקורות מהללות.  הרביעייה יוצרת סאונד מהודק ומדויק, לעיתים לירי ומהורהר ולעיתים מתפרץ באנרגיה סוחפת ותזזיתית.

ג'אזנובה Jazzanova הוא קולקטיב ג'אז המגיע מברלין עם אלבום חדש  – The Pool. זהו הרכב של 9 נגנים: זמר, 2 די ג'ייז, חטיבת כלי נשיפה,  קלידים, גיטרה, בס תופים וכלי הקשה המנגנים  בסגנונם המיוחד המשלב נו-ג'אז, צ'יל אאוט, היפ הופ ולטין.

ג'אז ישראלי

ברי סחרוף – עם איתמר דוארי, עומרי מור וגלעד אברו.  המופע הייחודי נבנה על רפרטואר השירים של סחרוף לצד שירים ואלתורים חופשיים. השירים יזכו לעיבודים וביצועים חדשים במשולש של גיטרה, פסנתר וכלי הקשה. 
אדם בן עזרא – Hide and Seek. הקונטרבס הבינלאומי חוזר לפסטיבל הג׳אז במופע סולו אלקטרוני חדש המתבסס על אלבום שעתיד לצאת  במרץ 2020 בהפקתו המוזיקלית של איציק פצצתי (עומר מור).
שלישיית ארי ערב פוגשת את Freddie Hendrix והדר נויברג – הפסנתרן ארי ערב, המשלב בנגינתו אלמנטים קצביים של המוסיקה הלטינית ינגן עם נגן החצוצרה פרדי הנדריקס הוא אחד מהנגנים המבוקשים ביותר בעולם הג'אז ועם החלילנית  הפועלת בשנים האחרונות בניו יורק.
רביעיית דניאל זמיר 13 שנים לאלבום "אמן" ומארחת את יוני רכטר.  זמיר חוזר לאלבום שהציג סגנון ה"ג'אז היהודי", שבאותה תקופה היה מוכר ופופולרי בסצינת הג'אז הניו יורקית.  דניאל זמיר (סקסופון), עומרי מור (פסנתר), גלעד אברו (קונטרבס), דניאל דור (תופים). אורח: יוני רכטר (פסנתר ושירה)
הפסנתרן עומר קליין חוגג יומולדת 120 לדיוק אלינגטון. ומארח את קרולינה. זו פעם ראשונה שקליין מעלה קונצרט שלם המוקדש  למלחין אחר. עם קליין יופיעו הבסיסט ברק מורי והמתופף אמיר ברסלר
קותימאן אורקסטרה  
שילוב של רגאיי-פ'אנק-פסיכדלי ואלקטרוני.
ניתאי הרשקוביץ טריו – Lemon The moon אורח: ריג'וייסר.  אלבומו השלישי של הפסנתרן והמלחין שהוקלט במשך שלושה ימים באולפן  באירופה, המוסיקה הושלמה בעזרת ההרכב בהפקתו המוזיקלית של Rejoicer (יובל חבקין), מתוך כוונה למצות ולתעד מגוון של תמונות מוסיקליות המשקפות את החיבור המיוחד של ניתאי וחברי הטריו שלו עם Rejoicer.
באטרינג טריו פלוס אחד – Live ג׳אז, סול, פאנק, ביטים ומוזיקה מהעתיד. סיפור של ניסוי ותהייה שהתחיל כג׳אם-סשנים אקספרימנטאליים במרתף מעושן בברלין והתפתח ליצירה מוזיקלית חובקת עולם. ההרכב:  ריג׳ויסר (יובל חבקין), בנו הנדלר וקרן דן (קרן דוניץ)
ערן צור ודור ההמשך – מופע חדש בו משלב ערן צור את בנו ליאם,  גיטריסט, בוגר מגמת ג׳אז של תלמה ילין  שבחר את החומר לערב ואת הנגנים – בני דורו של ליאם צור – דור ההמשך.
עמיר בניון – אלקטרו-ג'אז  עיבודים חדשים שיתנו לשיריו המוכרים פרשנות חדשה עם נבחרת מוזיקאים הכוללת את פסנתר/סינטיסייזר נעם חבקין, קונטרבס ובס גלעד אברו, כינור אלעד לוי, כלי הקשה הלל אמסלם תופים אמיר ברסלר, שמנצח גם על ההפקה המוסיקלית. יחד הם יפרקו את הקלאסיקות של עמיר בניון וירכיבו אותן מחדש.
רביעיית ספי ציזלינג – Expanse החצוצרן מגיע לקדמת הבמה, ומשיק את אלבומו השני – Expanse, המציג שילוב ייחודי וסוחף של ג'אז ספיריטואלי, אפרו-ביט ופ'אנק פסיכדלי.
מאיה בלזיצמן ומתן אפרת – Crazy He Calls Me. אורחת: אסתר רדא בערב, שכולו סיפור אהבה לשירים  של זמרות וזמרי הג'אז בתחילת המאה ה-20, כמו The Man I Love, Nature Boy, I Fall in Love Too Easily,

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן