זוהר לוי

זוהר לוי איננו

/5

הרבה שנים לא שמענו עליו, רק ההודעה כי הלך לעולמו בגיל 76 מסיבוך של דלקת ריאות – החזירה אותו לכותרות בפעם האחרונה. זוהר לוי, המתופף והמלחין, מחלוצי הרוק הישראלי בסוף שנות ה-60 וה-70 מהמובילים בשינוי פני  המוסיקה הישראלית,  לקה בשבץ והתקף לב לפני כעשור, שריתקו אותו לכיסא גלגלים.
תחנות בדרכו המוזיקלית:  להקת  "החלונות הגבוהים" של אריק איינשטיין, שמוליק קראוס וג'וזי כץ. ניגן בין השאר עם  חווה אלברשטיין, יוסי בנאי, אריק איינשטיין, במסגרת התיאטרון – הלחין ועיבד את המוזיקה למחזה "מלכת האמבטיה" של חנוך לוין, עימו המשיך לשתף פעולה. להקתו הראשונה נקראה "זהר השביעי". בשנת 1970, לוי הקים את להקתו השנייה "כיף התקווה הטובה" עם ג'וזי כץ, חנן יובל, אלי מגן ושלמה מזרחי, בין שיריה הבולטים "בלדה לעוזב קיבוץ". אורך חייה היה קצר. מעולם לא הוציאה אלבום.

התחנה הבאה – להקת  "אחרית הימים" עם גבי שושן, אלי מגן, יצחק קלפטר ומירי אלוני. לוי הלחין את כל שירי האלבום ביניהם שירי נצח כמו  "העץ הוא גבוה", "אין מקום לשניים על עמוד חשמל" ו"פתחי לי את הדלת". החבורה התפרקה לפני שאלבום הבכורה שלה ראה אור. המוסיקה של "אחרית הימים" היתה פריצת דרך של ממש במוסיקה הישראלית. באחת התחנות הבאות שלו, לוי לוי מצטרף להקלטות   "14 אוקטבות" של יוני רכטר ואבנר קנר. פעילותו המוסיקלית הצטמצמה בהדרגה, ולמעשה פסקה. בשנת 2012, בעקבות  משבץ והתקף לב, נקלע לוי לקשיים כלכליים. אמנים רבים התלכדו לערב התרמה מיוחד שארגן חברו דורי בן זאב. לוי הרבה להתבודד, נמנע לתקשר עם העיתונות, שקע בהימורים.

פרשנות: זוהר לוי הוא בעיני אחת ההחמצות הגדולות של המוסיקה הישראלית כמו גם אחת הטרגדיות הגדולות. הפרישה שלו ממוסיקה עצרה למעשה התפתחות מוסיקלית של אמן – שהיתה עשויה להוביל לפסגות חדשות. זוהר לוי היה במידה רבה קורבן של עצמו.  העובדה שבמותו זוכרים לו בעיקר את עבודותיו ויצירותיו מהשבעים אומרת הכל. מצד אחר מותו מהווה גם תזכורת לאחרית הימים של תור הזהב של הרוק הישראלי המתקדם של שנות השבעים – גרוניך,  שם טוב לוי, שלמה יידוב, הרכבים כ"קצת אחרת", "מאחורי הצלילים", ,14 אוקטבות"? "כוורת" איפה, איפה הימים ההם?

על להקת אחרית הימים

 

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן