לי קוניץ צילום יוסי חרסונסקי

לי קוניץ, סקסופוניסט הג'אז, נפטר מקורונה בגיל 92

/5

סקסופוניסט הג'אז לי קוניץ, בעל קריירה של 75 שנה, שראשיתה בעידן הלהקות הגדולות, נפטר בגיל 92 לאחר שחלה בקורונהבבית חולים בניו יורק. בנו אישר שגורם המוות הוא דלקת ריאות בעקבות הידבקות בנגיף.
קוניץ שהופיע לפני 10 שנים בפסטיבל ג'אז  תל-אביב, נולד בשיקגו בשנת 1927 להורים מהגרים יהודים, למד לראשונה קלרינט בגיל 11 ועבר שנה אחר כך לסקסופון אלט. הוא התפרסם בעיקר בזכות עבודתו עם מיילס דיוויס בסאשנים של 1949 ו- 1950 לאלבום Birth of the Cool, אך הקריירה שלו החלה קודם לכן: הופעותיו הראשונות היו כחלק מתזמורות הג'אז בהנהגתו של טדי פאוול. הוא למד והושפע מהפסנתרן העיוור המוערך לני טריסטאנו, התיידד עם חברו הסקסופוניסט צ'ארלי פרקר, ועבד תחת מובילי להקות כמו סטן קנטון וקלוד ת'ורנהיל.
קריירת הסולו של קוניץ החלה בשנת 1949 עם האלבום Subconscious-Lee, שיצא בשנת 1955. הוא היה בין מקדמי ה – “cool jazz” של שנות ה -50, ואז את הסגנון החופשי והאלתורי יותר שהפך לדומיננטי בשנות השישים. למרות שהוא כתב
מוסיקה, לרוב העדיף לאלתר על ג'אז של אחרים ועל סטנדרטים. "אני כל הזמן נדהם מהנס הזה של אלתור", הוא אמר בשנת 2000. "זה מה שמסקרן אותי כל חיי, מכיוון שבאלתור יש לי היתרון להמיא ולהפתיע."
קוניץ ניגן לצד צ'ארלס מינגוס, אורנט קולמן, אלווין ג'ונס, דיזי גילספי ועוד, ובהמשך עבד על שיתופי פעולה עם צ'ארלי היידן ובראד מלדאו, כמו גם ביצירת עבודות הרפתקניות ואוונגרדיות יותר.
במהלך חייו סבל מבעיות לב, אך עבר שני ניתוחים מוצלחים והחלים. הוא המשיך לנגן עד שנות ה -90 לחייו, כולל סיבוב הופעות אירופי בשנת 2018 והופעה פרטית ביום הולדתו ה -92.
הוא הותיר אחריו שני בנים, ג'וש ופול, ושלוש בנות, רבקה, סטפני וקרן. קוניץ הואהנגן השני ממשתפי הפעולה עם מיילס דיוויס, שנפטר מנגיף הקורונה.הראשון היה וואלאס רוני, שזכה בגראמי בפרשנויות ליצירתו של דייוויס, שמתמוקדם יותר החודש – בן 59 במותו.

על הופעתו בפסטיבל ג'אז ת"א ב-2010

לי קוניץ בפסטיבל ג'אז תל אביב פברואר 2010 עם יובל כהן

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן