מוריסי צילום מרגלית חרסונסקי

מוריסי – 2 הופעות במאי

/5

מוריסי, אורח קבע, חוזר במאי לשתי הופעות, בתקווה שהקורונה תיעצר עד אז. ב-20.3 צפוי לצאת אלבומו החדש, שחלק ממנו ישתלב בהופעות, לצד ההצהרות, ההתחככות והטקסטים המיוחדים. מוריסי לא חצה מעולם למיינסטרים, נשאר "רוק אלטרנטיבי".  נסו לקבל  דו"ח גלגלצי על רשימות שירי מוריסי. לא בטוח שהוא תפוח האדמה הלוהט של התחנה.
לא לשכוח שהוא התחיל כאמן "אינדי" (Indie) של אחת מלהקות החשובות בתולדות הפופ הבריטי – The Smiths בשמונים, זמר תיאטרלי, משורר, משדר רומנטיקה דואבת עד חרדתית, גם ניכור אישי-חברתי. הוא פנה בעיקר לצעירים הרגישים האלה שהתחברו לרומנטיקה המלנכולית שלו. הם הם שהפכו את ה- The Smiths ל להקה שהשאירה חותם עמוק,  והמשיכה לעורר באז גם אחרי התפרקותה.  אחרי ש – The Smiths התפרקו ב-1987, הפופולאריות של מוריסי כאמן סולו צמחה בארה"ב אפילו יותר מאשר במולדתו, בריטניה. מוריסי בא במקום להקתו,  הפך את ארה"ב לביתו, והקריירה שלו נסקה. אחרי תקופה "שקטה" בסוף התשעים, מוריסי עושה קאמבאק ב-2004 עם You Are the Quarry.

מוריסי  בן 61, נולד בסטרטפורד, מנצ'סטר במאי 1959, כטינאייג'ר העריץ את ה – New York Dolls (היה נשיא מועדון המעריצים שלהם, ואף הוציא מגזין מיוחד) ואת אליל הקולנוע ג'יימס דין (פרסם ספר תחת בשם "ג'יימס דין לא מת") , קרא מחזות של אוסקר וויילד והיה פריק של עיתונות רוק (שלח מכתבים למערכת עיתון הרוק Melody Maker) בתקופת הפאנק בשבעים, הוא עשה אודישנים ללהקה שנקראה Slaughter & the Dogs ונכשל. במשך תקופה קצרה הסתפק בלהקה קטנה ששמה היה Nosebleeds.
את הגיטריסט ג'וני מאר פגש ב-1982. מהר מאוד התברר כי מדובר בזוג יונים יצירתיים. השיתוף ביניהם הוליד את Hand in Glove ב-1983,  סינגל ראשון במסגרת להקת הפוסט-פאנק – The Smiths, שיר אהבה הומוסקסואלי – שהפך אותם בן לילה לסנסציה בבריטניה. מוריסי לא פספס את ההזדמנות. הוא סיפק לתקשורת ראיונות מלאים בהצהרות חריגות, הפך לסלב אפרופו הקטע הנ"ל (הומוסקסואליותו) השירים שלו הציגו טקסטים ציניים קודרים, הוא חשף את דעותיו הפוליטיות, ביקר קשות את ראש ממשלת בריטניה דאז, מרגרט תאצ'ר, הצהיר על תמיכתו בצמחונות, (האלבום שנקרא Meat Is Murder שיצא ב-1986 ונחשב למסטרפיס של מוריסיי). הקרע בין מוריסי למאר הוביל לפרישת מאר מהלהקה ב-1987. זו הנקודה שבה מוריסי מפרק את הלהקה, שהשאירה אחריה עוד אלבום מופת – The Queen Is Dead.
שני הסינגלים הראשונים בקריירת הסולו Suedehead ו- Everyday Is Like Sunday לא אכזבו במצעדים. הם השתלבו באלום הסולו הראשון שלו, Viva Hate שיצא ב-1988 והתייחס להתפרקות The Smiths.
Kill Uncle שיצא ב-1991 נקטל ע"י הביקורת הבריטית. כתבו בין השאר שהאלבום – מציין את סוף דרכו כיותר ושהשירים לא מגיעים לרמתם של השירים שכתב יחד עם ג'וני מארYour Arsenal בהפקת מיק רונסון שינה את התמונה לא מעט בזכות שיתוף הפעולה בכתיבה עם הגיטריסט Alain Whyte, אלבום שנחשב הכי רוקרי בקריירה שלו. כמעט במקביל, הכרטיסים להופעותיו של מוריסי בארה"ב נחטפו כלחמניות חמות.
ההופעה ב"הוליווד בול" בלוס-אנג'לס הייתה סולד אאוט מהר יותר מאשר הופעת הביטלס באותו אולם. אין ספק כי בטחונו של מוריסיי שב אליו בעקבות ההצלחה בארה"ב. שיר כמו "The More You Ignore Me, the Closer I Get. מתוך האלבום Vauxhall and I זכה לשידורים תכופים ב- .MTV לא כל כל אלבומיו זכו להצלחה גדולה. זו מן הסתם הסיבה שהחליף חברות תקליטים (Sire, RCA, Island, Sanctuary) פופולאריותו במהלך התשעים נשמרה על אש קטנה עם התפרצות של להבות פה ושם, כאשר ב-2004 הוא מוציא אלבום סולו אחרי 7 שנים של בצורת – You Are the Quarry, וחוזר להופעות (הופעה חיה באלס קורט בלונדון – שהוקלטה לאלבום)?
את מוריסי ראיתי בפעם האחרונה בהיכל התרבות בת"א ב-2016. World Peace is None of Your Business האלבום הסוציו פוליטי עומד במרכז ההופעה. הוא עוסק בין השאר באדישות האנושית בעולם האלים בעידן המודרני. גם בהופעות של 2020 משורר הפופ של השמונים נחשב כבר קאלט נוסטלגי,   הרוקר שממשיך הרומן עם קהל שמתרפק על מוריסי הישן והטוב, שנשמע ונראה תמיד טעון אנרגיות מחודשות. מבחינה זאת,
מלאי הכרטיסים הפעם מוגבל מאד, עם כ-1,500 מקומות בלבד באמפי שוני (9 במאי)  ו-5,000 כרטיסים בלבד בביתן 1 (11 במאי)

על ההופעה בהיכל התרבות 2016

וידיאו: Irish Blood, English Heart (צילומים יוסמיוסיק) 

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן