Soof

גיל רון שמע

היי פידליטי
4.5/5

גיל רון שמע ("שבע", "דיוואן הלב") הוא מסוג המוסיקאים שאוהב לרקוד על הרבה חתונות באוריינטציה של מסע אקלקטי המסובב את הגלובוס העולמי. הוא יוצא מאדמתו המקומית עובר במזרח, משוטט באפריקה, מגיח לבלקן, נוחת בקאריבי וחוזר למערב. מחבר בין תרבויות שצמחו ביערות עד לכאלה שנושקות למדבריות צחיחות. מהות הפיוז'נים? יש כאן יותר מאשר מסר מוסיקלי קוסמופוליטי חוצה גבולות.
הדיסק החדש הוא כמעט אנתרופולוגי. באלבום שרים/מנגנים בין השאר מוסיקאים אפריקאיים, שהוקלטו ע"י שמע במהלך מסעותיו באפריקה. האתניות העברית הופכת ב – Dream למוסיקת אפרו-אמביינט שבטית, חוברת לטקסט נדודים סתמי שיש בו מדבריות וכוכבים. המילים חומקות, המוסיקה עוטפת בגוונים חלומיים.
גיל רון שמע יוצר מתוך מניעים של חבירה למיסטי שבטקסט העברי, עם פזילה לערוצי הוורלד מיוזיק. השיר Black Queen שמתחיל ב"שחורה אני ונאווה", מתפתח לאפיקי אפרו מיסטי בשירתם של שייח דיאנג'ה (שפת האולוף הסנגלית) ודביר כהן. את הקטע מעטרים קצב ההקשה של זוהר פרסקו וצליל הניי של אמיר שהאסר – במונחים של פיוז'ן – זהו אחד ההישגים הבולטים בדיסק של שמע. השילובים האתניים מביאים זמר כמו אלפא בלונדי בעל אוריינטציה אפרו קריבית לשיר "יה ראיס". גיטרה שמלית חוברת לטאר פרסי ולדרבוקה. מלהיב. עוד באותה אוריינטציה של אפרו מסורתי מחובר לפרסי הקטע המסורתי Prayer בשירתו האפריקאית של Adi בשילוב שירה פרסית וצליל ניי מאת אמיר שהאסר.
גוונים אחרים: הקטע "יה לילה" המוגדר "מרוקני ברברי", מנותב בעיבוד לאפיק רגאיי פאנקיי חפלאי שמשיב רוח חגיגית מבדרת ומחויכת במפרשיו (בהשתתפות מוש בן ארי) השמחה המרקידה נמשכת גם ב – "נביא" המבוסס על המסורת הסופית, נהנה ממלודיה קליטה ומלהיבה, אבל הקול הזה של אמיר שהאסר מעניק לו בכניסה מפתיעה גם אופי מיסטי תפילתי.
ניב פלמנקואי ספרדי נכנס ב – Dame La Libertad בשירת הפלמנקו הלוהטת של יהודה שוויקי וחובר לשירה אוריינטלית ולתזמור ערבי. ב"נסיך הצוענים באפריקה" – יש שידוך בין השבטי לפאנקי צועני נוסח גורן ברגוביץ' והבלקן ביט בוקס לפי לחן רומני צועני, שיכול ללא בעיה לעטר חתונה יהודית ברוח חסידית. כקונטרה – הניב הסנגלי חובר לליריקה נוגה בשיר Gili המחלחלת משירתו של Adi.
אמרנו דיסק אנתרופולוגי? חוזרים הביתה לקריה יפהפייה ב"בארכה" לפי ר' שלום שבזי אלא שגם כאן משלב גיל רון שמע בין המאוול הימני (Yemen) לשפת האולוף הסנגלית, כאשר העיבוד והפקה (גיל רון שמע ומשה דעבול) עושים מזה דאנס אתני מערבי אתני מלהיב. בגוונים הרמוניים מרהיבים. הסיום מיוחד, אפילו מוזר – שיר ערש וודאבי מאת משה דעבול השוזר את הקולות הגבוהיים של בני שבט הוואדבי מניגריה.
למרות שהאלבום שעטנזי מאד – הגוונים בו חוברים למסע מוסיקלי אתני אנושי צבעוני שרומס גבולות אתניים בגישה מוסיקלית של פתיחות מפתיעה. מסוג אלבומי מוסיקת העולם שראוי להגיע לעולם הגדול, ואף להעניק לגיל רון שמע את פרסי הז'אנר הבולטים.

הפקה מוסיקלית: משה דעבול וגיל רון שמע
ארט דיירקטור, עיצוב וצילומים: זוהר רון

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות