Funky Dervish פאנקי דרוויש

אנסמבל ראסט של ינון מועלם

Ahenk Musik
4.5/5

טורקיה על הקו. זה לא ארדואן. אלא ינון מועלם. כשינון מועלם על הקו, אני יודע שהיחסים עם טורקיה יותר מאשר פורחים. ינון מועלם הוא נגן הקשה ישראלי (ממוצא עיראקי), שבשנים האחרונות חי ויוצר מוסיקה בטורקיה. ניסה לחזור ארצה. להכות שורש מחדש. הגיע עם משפחתו (אשתו טורקיה) חשב עתיד. כשמוסיקאי אותנטי כמו ינון מועלם "חושב עתיד" – הוא נראה הרבה יותר ורוד מאיסטנבול מאשר מתל-אביב.
האלבום שישי שלו מגיע משם. ההרכב נקרא "אנסמבל ראסט". מוסיקת עולם באוריינטציה של פיוז'ן המודרני. "ראסט" הוא מקאם (סולם מוסיקלי) – למעשה נחשב אחד המקאמים החשובים במוסיקה הערבית והטורקית, סולם שמעורר תחושת של טובות של אופטימיות, רוגע ושמחה. בגדול – זוהי הרוח הנושבת-זורמת מהאלבום העשיר למן קטע הפתיחה – Fire Picture בעל האלמנטים המיסטיים. הפתיחות של ינון מכוונת למרקמים מוסיקליים. הפסנתר מקבל תפקיד משמעותי במוסיקה החדשה.
הפתיחות של ינון מאפשרת לנגן העוד הנפלא Selim Koytak לקבל קטע סולו נטו – Hicaz Ud Taskim המדיף ניחוחות אוריינטליים משכרים.
צבעים מוסיקליים, מעברים מפתיעים, מוסיקת עם, מוסיקה לירית. מוסיקה של אווירה, התרחשות. המוסיקה כתובה ומעובדת – אבל יש בה משהו מאוד ראשוני ספונטני. Gypsy Soul הוא קטע של עמנואל מן (המוכר מ"הברירה הטבעית"), מלודי להפליא – שהעיבוד של ינון מועלם מעניק לו "טוויסט" כמו בסטנדרט ג'אז בנגינת קלרניט מלאת נשמה של  Hüsnü Şenlendirci.
הפתעה: "איסטנבול תל-אביב" קטע ביוגראפי מדובר ע"י ינון מועלם, שמנסה לתאר בארבע דקות של קטע פופ אוריינטאלי את מסעותיו של היוצר מאז ספטמבר 2002 מתל-אביב לאיסטנבול (כולל עקיצה פוליטית הנוגעת למשבר היחסים בעקבות אירועי המרמרה) בלי להיכנס למשמעויות האישיות של המסע. Kuzguncuk – מרקם יפהפה בין מזרח ומערב. Cenk Erdoğan בגיטרה, Sinan Cem Eroğlu בקאבל Haig Yazdjian – בעוד.
נגינת הבס של Hakan Gurbuz מובילה את Funky Dervish, נשמע כמו טקס כישוף מסתורי – בשילוב של קולות והקשה. נעימת "השפן הקטן" העתיקה פותחת את התזמור האוריינטאלי של Turkish Rabbit בפיוז'ן שהוא מסלול תנועה מוסיקלי חופשי עליו דוהר ים ינון והאנסמבל שלו. Golden Cage הוא דרך מוסיקלית שונה –סלסולה של מנגינה ענוגה בשילוב של פרטלס, עוד קאבל וכלי הקשה. מהקטעים הצרופים של הדיסק החדש.
Emirgan Muhtari מחבר למחוזות הפיוז'ן ושל הרוק המתקדם מהאייטיז + ים תיכוני + אלמנטים מהמוסיקה ההודית. ולסיום תרגום של שיר טורקי של Yunus שאומר: "אוהבים את הנברא מחיבתנו לבורא" – בתערובת של שירה עברית (מועלם) וטורקית (Mehtap Denis) – המוגשת באיפוק של ענווה. השיר חוברלשירים האחרים של ינון והאנסמבל בדיסק המיוחד הזה, שמסמן נתיבים חדשים מרתקים על מפת המוסיקה של ינון מועלם  בפרט ועל מפת מוסיקת העולם בכלל. טורקיה על הקו, וזהו קו שחוצה כל גבול, גובר על כל מחסום.

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות