משירי אברהם חלפי הוצאה מחודשת

אריק איינשטיין - האחרון

אן.אם.סי
4/5

אירוניה: אין כמו אלבום משירי אברהם חלפי להיות האחרון של אריק איינשטיין. חלפי כתב הרבה על ארעיות החיים, על המוות והגורל. השיר ה"חדש" שנמצא בארכיוני חברת המוסיקה – "ולמות" הוקלט ב-1991.

"ולמות, למות בסתר, פה בחדר, ולדעת
כי מחר עוד ישתאו למות זה – ולא יותר
ילווני אנשים (שטרם מתו) ובלי רעד
ידברו בינם בלחש על דבר-מה אחר, אחר"

סולו חשמלית של שמוליק בודגוב מעטר את קולו הנוגה של אריק. צביטה בלב. אריק איינשטיין אהב לשיר אברהם חלפי. שירי חלפי הם חלק מהזהות האומנותית שלו. מן בסתם, זו הסיבה שהוא הסכים לחזור אליהם.
לפני הכל, נעשה סדר: האלבום הראשון הוא כולו שירי אברהם חלפי מודל 1988 עם אריק ויוני רכטר. אליהם התווספו כבונוס שירים שהוקלטו ב-1991, "ולמות" ו"על ענף". רכטר סיים אותם לכבוד ההאלבום הזה.
האלבום השני מורכב משלושה שירים חדשים של אברהם חלפי, שאריק הקליט עם גאי בוקאטי לפני מותו, שניים "אדם בחדרו" ו"נותרו שנים ספורות" הולחנו ע"י בוקאטי והשלישי, "אמי", שהולחן ע"י עומר קליין. ההפקה המוסיקלית של השירים החדשים היא של בוקאטי.
עוד בחלק השני של האלבום – שירים שונים של חלפי שקובצו מתקליטיו השונים – "חלום עקבותייך" ללחנו של יצחק קלפטר מהאלבום "יושב על הגדר" (1982), "כוכבים התחבאו בדמי" ללחונו של פיטר רוט מהאלבום "שתי גיטרות בס תופים" (2004), "שיר בנלי" ללחנו של שם טוב לוי מתוך "תוצרת הארץ" (1985) ו"אדם האמין" גם הוא ללחנו של שם טוב לוי מ"יש בי אהבה" (1995)
חלוקה משנית: השירים הכי מושמעים ברדיו – "צער לך", "השיכור", "עטור מצחך", "שיר על התוכי יוסי", והשירים הפחות מושמעים, שיופים מתגלה מחדש – "אשר טייל עמך", "שיר על יונה בחלוני", "שיר על שלושה חתולים", "אז מה אם בן אדם", "סתו יהודי". כאן מתגלה יוני רכטר המלחין והמעבד, על פניו המוסיקליות השונות – ההרמוניה המיוחדת, הנגיעה הג'אזית, הנגינה בפסנתר. רכטר מצא בשירי חלפי בסיס מצוין לבטא את הורסטיליות שלו.
המפגש בין המוסיקה של רכטר, שירי חלפי והבריטון העמוק של אריק יצרו עולם שירי-מוסיקלי מיוחד. המוסיקה של רכטר לשירים של חלפי היא כמו היחס בין מחזה כתוב להצגה מבוימת. נוצר עולם חדש שמעניק לתכנים (זמן, מוות, גורל, שיכרות) קווים מלודיים הרמוניים שהופכים את השירים ליצירות חדשות.
גיא בוקאטי הלחין יפהפה את "אדם בחדרו", שיר חדש שנשמע איינשטיין הישן והטוב. גם כאן השורות מבליטות את גודל האירוניה: הגורל פתע נכנס הביתה ומודיע: "היכון בן אדם, היכון". אריק קורא את השורות הראשונות ללא מנגינה, בליווי פסנתר, כמו כדי לומר-לגלם את דברי המשורר בקריאה ישירה. אולי זה הכי נכון לשיר. מוסיקה עלולה להפקיע את השיר מחלקתו הראשונית-אותנטית. לחטוא לקונטקסט. זה אינו קורה כאן: השירה, הלחן הנוגה והגיטרות החשמליות משאירות את איינשטיין על הקו ההגותי מבלי להפוך את השיר ללהיט פופ מיופייף.
קולו של אריק פחות בהיר-יציב ב"נותרו שנים ספורות" – מהשירים הפחות טובים של חלפי על תחושת הפרידה מהחיים, שאינה מקהה את צימאונו לדברי רוח (קריאה) וגם ב"אמי" –בלחן ובמקצב ואלסי יפים.
חלפי, רכטר ואיינשטיין – חיבור משמיים. האלבום הוא אלבום טלאים, ועם זאת, יש כאן כמה שירים שבשבילם כדאי לחזור לישן והפחות מוכר, לטעום משהו מאלה שהתגלו, וגם לגעת בחדש.
אלבום 1: צער לך עם יהודיתת רביץ, אשר טיל עמך, שיר על יונה בחלוני, השיכור, עטור מצלך, שיר על שלושה חתולים, אז מה אם בן אדם, סתו יהודי, שתי יונים יונים, שיר על התוכי יוסי בונוס: על ענף, ולמות
אלבום 2 : אדם בחדרו, נותרו שנים שמפורות, אמי, חלום עקבותיך, כוכבים התחבא בדמי, שיר בנלי, אדם האמין.

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות