נדבר מחר

עמיר בניון מארח את אבי עברי

מילים ולחן: עמיר בניון. עיבוד: עמיר בניון, תומר מתנה אבי עברי.
4/5

חווית נסיעת לילה ומה שהיא חוללה במוחו הקודח של עמיר בניון. קולו הצרדרד של אבי עברי פותח את השיר. מה שרץ במהירות וחולף לנגד העיניים ומייצר תחושת אי נוחות – "עוד איש, עוד מטורף מחכה למשיח… עוד איש רוקד מול רמזור עם הרחוב מתבדח", ו"משוגע זו לא מילה גסה יותר".  ומול המוזר וההתרחשות ההזויה – מחפשים מקום לישון בלילה, להיאחז בו. קראתי השיר ללא לחן, הוא מיוחד, רק שבשורה השנייה נדמה לי – נכפתה על הטקסט שגיאה "אין איש כאן, כולם הלכו לישון כבר עוד קודם". כל מורה ללשון, נדמה לי,  היה מעמיד את הכותב בפינה. גם "כבר" וגם "עוד" לא הולך.
מוסיקה: מנגינה עגולה, מלטפת, חובקת, מתפתחת למקומות רומנטיים כאלה. הסלסול של עמיר יכול היה ללא הדואט של עברי, אבל גם בו יש איזשהו קסם. בכל השיר הזה יש קסם.

נדבר מחר – הוידיאו

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

11 תגובות

  1. יוסי אשמח עם תכתוב ביקורת על אלבום הרהורים שיר אחד שאורו 40 דקות אשמח עם תכתוב עליו ביקורת אני אוהב לקרוא את ביקורתך ניכר שאתה מבין במוסיקה אוהב ומעריך דודי

  2. אל תמהר לפסול דעתו של אף אחד. מוסיקה היא בסופו של דבר עניין של טעם. כך שמשפטים כמו "על מה אתה מדבר" קצת לא לעניין.
    לעניין ה"טעות הלשונית" – כבר הובהר מכל כיוון שהוא שאין המדובר בשגגה אלא ב"טעות" מכוונת שהיא טכניקה ספרותית ידועה.

  3. על מה אתה מדבר מבקר יקר מדובר בשיר ענק שמהווה את שיא כתיבתו הנהדרת של עמיר אכן מדובר בטעות אך זו לא טעות שמחייבת אותך להקליט שיר מחדש ראה מקרה הראל מויאל ……………. שיר זה הוא 5 מתוך 5 על פי דעתי

  4. הסינרגיה של המוסיקה… אהבתי… את אותו הדבר בדיוק כותב TS ELIOT באחד המאמרים שלו על שהמקצב והמשקל של השיר יוצרים את השיר ולא ההפיך.

  5. זה לא בעברית

    ועכשיו זה שלכת?

    ומזל שיש אותך?

    לא הייתי נכנסת לזה בשירים של עמיר.
    הדיבור הוא מעבר לשפה אצלו.
    זה בסינרגיה עם המוסיקה והכוונה והסלסול..

  6. אני מדבר בשימוש בשגיאות ככלל. מוטיב מיוחד שחוזר בשיר הזה הוא בעיטה בכל מה שמקובל ומן הסתם גם בעיטה ב"לשון" שהיא ה"מקובלת". הרי גם בשורה "גל ועוד גל ועוד גלים הרבה יש במים" – הרי גם "גלים הרבה" לכאורה זו שגיאה, והיא לא היחידה. לא אגיד שהשיר רצוף בשגיאות אבל הן בהחלט באות לכוון אותך בהבנה של השיר. הרי משוגע, שהוא כביכול שונה -"זאת לא מילה גסה", כלומר המשורר לדעתי אומר לך "מותר לי להיות הפוך ממה שמקובל". ואולי לא מותר אלא מומלץ…

  7. בלדה לביישן זו לא דוגמא מכיוון ששם בוודאות עמיר מודע לבעיה הלשונית וברור לכל שהוא התכוון אליה.
    מה המסר שמצאת בשגיאה בשיר הזה?

  8. שלום,
    אחד שמתיימר לבקר שירים ו/או מוסיקה צריך שתהיה לו ידיעה מינימלית בשירה.לכן לטובתך האישית וגם של שאר קוראי המדור אוסיף ואומר כי לשירה אין כללים, לא לשוניים ולא אחרים. בשירה אמיתית, כמו שרק משוררים גדולים כותבים – לכל טעות לכאורה בלשון יש כוונה. אני מזמין אותך לקרוא את משוררים אנגליים דגולים (ואם תתאמץ תמצא גם בשייקספיר) שבמשך מאות בשנים כתבו שירים עם שגיאות דקדוקיות צורמות ואילו רק כדי להעביר מסר של "כדי להבין אותנו אתה חייב לצאת מהקופסא". עמיר בניון מרבה להשתמש בטכניקה הזו (ר' מקרה בלדה ל"ביישן" שהוא כתב והלחין, שכמעט כולו מלא בשגיאות לשוניות אבל שגיאות עם מסר).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות