פרויקט דיוואן הלב

לב גרופ מדיה LGM
5/5

משתתפים: גיל רון שמע, אלון אמאנו קמפינו, מארק אליהו, ינון דרויש, דביר כהן, ליאת ציון, ארז מונק, אמיר שהאסר. הפקה מוסיקלית: גיל רון שמע. משה דעבול. מפיק: גיל רון שמע. הוקלט בלול של דעבול, הוד השרוון ע"י משה דעבול.

"ויעבר ה' על פניו ויקרא ה' אל רחום וחנון ארך אפים ורב חסד ואמת, נוצר חסד לאלפים נושא עון ופשע וחטאה ונקה" (שמות פרק ל"ד פסוקים ו' ז')

אני מקשיב לקטע הפותח הקצר, לחן תימני מסתלסל במעין מאהוול אסלי כבד. לקחתי את הטקסט מהחוברת המהודרת. אנחנו ב"פרויקט דיוואן הלב". תפילת "שמעתי שמעך" (לחן: נתי לוי, חיים אשואל) ממשיכה את הדיאלקט הזה, עיבוד אקוסטי יפה לדרבוקה ולחליל. המתפללים מבקשים מהשם לזכור כי בסך הכל באנו מעפר ואל עפר נשוב, אז שיתחשב. "זכור כי עפר אנחנו" קינה מתערבבת ברננה – "ניי ניי ניי ניי"….

מודה ומתוודה: נדלקתי על זה. אני החילוני הגמור, נדלקתי על המוסיקה שאינני יודע אם לכנותה "דתית". אז נכון שנטו על הנייר המילים פחות מדברות אלי. אני מדבר בעיקר על החיבור של דיאלקט, הסלסולים, ההרמוניות הקוליות. באיזו שנה אנחנו? אוטוטו מסיימים עשור ראשון של מילניום, ותראו מה התרחש שם בלול של דעבול עם חבורה של חוזרים בתפילה, נעימי זמירות, שהתכנסו לפרויקט שמנסה להחזיר עטרה ליושנה, לגעת באמת מזווית המסורתית העתיקה, אבל לא לגמרי להתנתק מהחדש. לשיר שירת יחדיו טהורה, מתוך כוונה שבקדושה.

תקשיבו ל"נשמת כל חי" שהלחין ושר יניב סטרי. כאן מבצבצת אותה ליריות צנועה שיש בה נשמת אמת. "מור ולבונה" שהלחין גיל רון שמע על פי שיר השירים ("מי זאת עולה מן המדבר") בשירת ליאת ציון ואמיר שהאסר – הוא כבר שיר עכשווי כשסלסולי המאהוול של אמיר שהאסר מעניקים את הטון התפילתי האוריינטאלי-מיסטי משהו. שילוב של שירה עכשווית ומאהוול אותנטי קיים גם בשיר כ"לך אלי" (ר' אברהם בן עזרא-יאיר גדסי) בשירתם של דביר כהן, גיל רון שמע ואלי כהן עראקי.
האם יש פה משהו אמיתי, אותנטי? אז ככה: התחושה שלי, ואני מקווה שהיא נכונה – משהו קורה לדור הבנים – זה שירש מורשת שפעם אולי אנחנו בנים ליוצאי מזרח אירופה (ה"אשכנזים" לאמהות פולניות) התנכרנו לה, והנה היום אני מגלה אותה. "שבע" הלהקה שממנה הגיע גיל רון שמע הייתה בסיס קצת כזה שאנטיי לניסיון להגדיר מחדש את הווייתנו כאן. והנה מתחילים לגעת באמת, הגם שהיא לא הכי צרופה, יש כאן אמת.
נדמה לי שפרויקט דיוואן (הדיוואן נוצר בספרד, תימן, טורקיה ובארצות האיסלם במסורת רבת שנים במפגשים שמחוץ לכותלי בית הכנסת ובתי המדרש, במרחב שבין קודש לחול, כיסופים וערגה לשכינה ולשיבת ציון) ממשיך את זה, אבל לא כמשהו ארכאי לחלוטין, אלא במסגרת המגמה להעניק למוסיקה האתנית גוונים מוסיקליים שמקרבים לאוזן וללב. פרויקט "דיוואן הלב" אשר הוקם ע"י גיל רון שמע ואלון אמאנו קמפינו , ממקימי להקת "שבע" ומחבריה, הוא חלק מאוריינטציית מוסיקת העולם הישראלית, כשהמגמה הבולטת בה היא להיפתח, למזג מוטיבים, כלים מוסיקליים ממסורות (נהיי פרסי, קמנצ'ה, פח) שונות אסיאתיות וצפון אפריקאיות, סגנון תימני שפוגש את הספרדי והמרוקאי ואפילו חיבור זמר סנגלי ששמו שייח, שהחבורה פגשה בעת הופעות בסנגל ב-2007, שמצטרף ל"שר הממונה" (ר' שלום שבזי) בניב מורידי סנגלי, בעיבוד אקוסטי יפהפה, מה שהזכיר לי ניסיונות של הפופ המערבי לשזור את הניב הזה (הזמר והיוצר יוסו נדור עם ננה שרי)
היומרה של "דיוואן הלב" לחדש מסורת של פיוט ותפילה הופכת בפרויקט הזה למוסיקה שמגיעה ממקומות של אמת, לא מאיזו שאנטיות אופנתית מיופייפת, ששטפה בשנים האחרונות את ארצנו. זוהי יצירה מקורית של ממש, כולל שירים שנכתבו בהשראת המקורות כמו "הכל יעבור" של גיל רון שמע ללחן מקסים של ינון דרוויש ובשירתה הענוגה של ליאת ציון.
ואחרי כל אלבומי הפיוטים שיצאו לאחרונה בהשראת טרנד החזרה למקורות ששוטף את מקומותינו – "פרויקט הדיוואן" נשמע לי העשיר ביותר, גם המרגש ביותר.

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

18 תגובות

  1. אתמול 4/10/09 הייתי בהופעה שלכם (אחרונה לדיברכם לפני חופשה בחו"ל) פשוט מדהים, איזה נעימי זמירות אתם נהדרים כולכם, ריגשתם אותנו בהופעתכם בסלסוליכם פרויקט מצמרר (מזכיר לי את בית אבא בית תימני)נגעתם בנו וחממתם לנו את הלב , קשה להרדם לאחר מופע כזה, חבל ולא ברור לי מדוע לא משמיעים אותכם ברדיו , ברשת ג' , תחזרו מהר מהחופשה בחו"ל ותמשיכו במה שאתם עושים מצויין ועם המון כבוד ורגש למורשת…

  2. לחברי הלהקה היינו בזאפה הרצליה ,אתם נהדרים,הופעה מדהימה ומוזיקה יהודית המחברת עדות ותרבויות, נהננו מכל רגע ,מומלץ בחום רב,

  3. הדיוואן יוצרים גשר לעומקים ולרבדים עשירים של הנשמה. מכל המקומות שראיתי ושמעתי אותם בעיני הכי מדהים היה לשמוע אותם במדבר, אבל מי שעוד לא שמע ובעיקר לא ראה יש לכם שפע הזדמנויות בתקופה הקרובה… אל תחמיצו

  4. יקרים שלי,
    נכחתי אתמול ב- 24/11/08 בהפעה שלכם בהרצליה, עברו כ-24 שעות, ואני נרגשת מהאנרגיות שקיבלתי מכם בהופעה, זו הופעה עם שליחות מדהימה. הרגשתי שעברתי מקלחת לנשמה, הסתכלתי על ההרכב של הקהל שהגיע, מיקס של עדות, וזה חימם לי הלב.
    כבת לעדה התימנית חשתי גאה עוד יותר כמה המוסיקה הזאת "נוגעת" בקהל באלגנטיות מדהימה..
    תמשיכו להצליח, מתכוונת בע"ה להגיע להופעות נוספות – אני נשבתי.
    תמי

  5. יש רגעים שהקסם ננעץ בך. אני מאזין כרגע לניגון הדיוואני, והלב מתרונן. הצליל אופף ומחבר בין המוסיקה והתפילה ולוקחני מעלה מעלה. שאו ברכה, חברים אהובים, ואיחולי מרכבה שתיקח אתכם לעומק ולגובה.

  6. איזה כיף שאפשר להכניס הביתה את התרוממות הרוח, החום והאהבה שאפשר היה לחוש רק בהופעות.
    הדיסק הזה הוא מתנה לנפש ולנשמה, ועל כך תודה לחברי הדיוואן, ולך חרסונסקי על הביקורת האוהדת שבמפורש במקומה.
    מומלץ לכל מי שאוהב להתרגש ולהתענג. כי זה בדיוק מה שמגדיר את הדיסק הזה – עונג אחד צרוף.

  7. דביר כהן ינון דרויש אתם הלב אתם קדושת יהודי תימן פייטו נא כל עוד קולכם נשמע… במזרח מערב חזרתי לבית סבי. תודה על הנסיעה בזמן.

  8. מזל טוב לצאת הדיסק. יצירת אומנות ערבה לאוזן ומחברת את הנשמה.
    אתמול היתה הופעה חגיגית מדהימה ועוצמתית! והודיעו שיש עוד אחת ב 24.11 תבואו…

  9. כבר שנים שהחברה האלו מקסימים ומרגשים אותי כל פעם מחדש. איזה כיף שיצא דיסק סוףסוף.
    מומלץ מומלץ ושוב מומלץ.
    לקנות את הדיסק ולרוץ לאחת ההופעות הקרובות

  10. כל מילה חצובה בסלע
    חברים, הענין הוא דיסק הפורט על נימי הנשמה,וזהו רק קצה הקרחון של החומרים מהם עשויים החברה האלה.

    "משהו טוב הגיע"

  11. אני מברך על הזכות שנזדמנה לי לקחת חלק בפרוייקט של דיוואן הלב תודה רבה לכותב המאמר על הפירגון .גם לדעתי זהו דיסק בעל חומרים משובחים ואני ממליץ לכל מי שחפץ להינות ממוסיקה שורשית אמיתית להאזין לו.
    יניב מטרי

  12. קסם. בפשטות. קסם.
    כשמילה משתרגת בצליל אל מעמקי שורש הנשמה
    האוזן מרטיטה עלי הלב, ומשהו בפנים מלבלב שמחה דומעת אושר.

    זמן רב עבר מאז שמוסיקה סחפה אותי פנימה בכזו עוצמה.
    בדיסק של פרויקט דיוואן הלב, קיים איזה וייב של אמת, של בית אבא- משהו שלא ניתן לתאר במילים, רק בתחושה, תחושת השייכות. ההסטוריה. מסורת משפחתית מדורי דורות. אותה התחושה מרחיבת הלב המעלה דמעות בעיניים ברגעים שאנחנו כן זוכרים מי אנחנו, ומי אנו יכולים להיות. בימים טרודים, כשאני רוצה שניה הפוגה מהכאוס, אני שומעת את הדיסק והכל, פשוט הכל, מרגיש …פשוט. פתיר. 🙂 מומלץ עם כל הלב.

  13. מוסיקה שמגיעה מהלב ומרחיבה את הלב. חברי דיוואן הלב מצליחים לחבר מילים, צלילים ואת כל מה שמעבר לנראה ולנשמע לכדי חוויה המותירה רשימו עמוק. איכויות של נוכחות והפקה משובחת מאפשרות למבצעים לזהור את היכולות המרגשות ולחלוק את המתנות שבאו לתת. התפעמות של תודה, היא התחושה שעימה נותרתי בתום ההאזנה. אני מיד מתחיל האזנה נוספת. ישר כוח.

  14. שער הניגון סמוך לשער רוח הקודש.שירה במקורות/בגמרא נקראת צמיד:שהרי היא מסוגלת להצמיד האדם לבוראו.כידוע שהנביאים בכדי להיכנס להיכל הנבואה היו מקהילים הציבור ושרים ואז הנבואה פורצת לתוכם.וכן מהכיוון השני היתנבאות האז היתה פורצת השירה.יש חשיבות אדירה לאפקט שנוצר בקהל לפי.כוונת הזמר ומנגן הכשר התכנים וכדומה.ישר כח גדול על פרויקטים שכאלה שבעזרת השם יפעלו נכונה ללבבות מיחלים וכוספים לבעל הניגון

  15. אני מתרגש לקרוא כל מילה, תודה לך יוסי שאתה מזהה את היצירה הזאת ואת המקום הנפלא והחשוב שלה במוסיקה הישראלית . אין ספק שמדובר כאן בפרויקט מעורר השראה ומרגש. אני ממליץ לכל מי שטרם שמע או רכש את תקליט לגשת לחנות ולהתענג על המוסיקה המשובחת.
    קניה בטוחה.
    פרויקט דיוואן הלב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן