Telveten

ינון מועלם שירין פאנג'אראוגלו

קאף Kaf
5/5

משתתפים: ינון מועלם – כלי הקשה שונים (כקנג'ירה, זארב), שירין פאנג'אראוגלו – נבל, אסלן האזראטי – קמנצ'ה

אין כנראה מחסום שעומד בפני חיבורים של עולמות מוסיקליים הרחוקים זה מזה כרחוק מערב ממזרח. והנה זה בדיוק כל העניין – האינטראקציה בין מזרח למערב, בין כלי פריטה כמו נבל בעל מרווחים דומים לפסנתר ובין כלי הקשה מהזן האוריינטאלי-ים-תיכוני. הנועדו זה לזה? תקשיבו לדיסק. הוא מספק תשובות.
ינון מועלם אשר על ההקשה הוא מוסיקאי ישראלי שהעביר את פעילותו – האישית והמוסיקלית לטורקיה. שירין פאנג'אראגולו היא נבלנית טורקיה קלאסית. אליהם הצטרף נגן הקמנצ'ה האירני (כלי מיתר אוריינטאלי) אסלן האזארטי. בטורקית Telveten – צירוף של המיתר והעור. צליל המיתר של הנבל שמיימי. צליל ההקשה האדמתי של מועלם.
החיבור – מעבר לכל הגדרה. אל תנסו להשתמש ב"מוסיקת עולם",יען כי זה כללי מדי וטרנדי מדי. גם לא ב"פיוז'ן", כי זה מושג שמתאר סגנון חדש. היפה באינטרקציות כאלה כמו של ינון ושירין, שאינן מנסות להיות "משהו" מוגדר או לרכב על גל, אלא הן נרקמות מתוך מה שהן – כל אחת בנפרד ואז שתיהן יחד, וכשכלי מיתר כמו הקמנצ'ה מצטרף זה נשמע עוד יותר התהוות מוסיקלית שהאוזן והלב מתאהבים בה בלי להבחין ב"פער תרבויות".
המטרה של ינון ושירין הייתה לחשוף מגוון של אפשרויות (סגנונות) בדיאלוג האתני-קלאסי שבין הכלים – כאלה שעדיין לא נחשפו. לשם כך בחרו קשת רחבה של סגנונות – קלאסית ספרדית (אלבניז), טנגו ארגנטינאי (קרלוס גרדל), מוסיקת עם אנאטולית, מוסיקה אזרית (מאזרביג'אן), בארוק (פרנסואה קופרין), מוסיקה מקורית של מועלם (Minor Variations).
תרצו – זה מסע בין מסורות מוסיקליות, אבל בדרך המאוד אקסקלוסיבית ואקזוטית בה בחרו השלושה. הכניסה של הקמנצ'ה ב"מלגניה" malaguena (מס. 3) נפלאה באוזני מאשר צלילי הנבל, כי הקמנצ'ה יורדת לאדמתו של מועלם. צלילי הנבל יפהפיים אם כי מרחפים ליד. בסך הכל – המרקם המוסיקלי הוא שעטנז מרהיב. האלמנט הריקודי הפולקלורי קיים ב – Basgali. זהו קטע ממוצא אזרי שמנוגן מלהיב, כשאת הצבע הדומיננטי מעניק נגן הקמנצ'ה. ינון מועלם לוקח כאן בסולו הקשה. הנבל – על תקן מעטר.
נתינת הטון אכן נקבעת בהתאם לקונטקסט המוסיקלי. לעיתים הנטיה לקלאסי, בפעמים אחרות לאתני – עממי. Asturias לאלבניז הוא כבר עיבוד קונצרטנטי מורכב עם הדגשים קצביים במינונים מדויקים, אלמנט פלמנקו, ושזירה מיוחדת של צלילי הנבל. בקטע האנטולי Kervan שולט הצליל הלירי של הנבל בליווי הצליל העמום-מאיים משהו של תוף הים. ב – Lejena Terra Mia הריקודי הקצר לפי גרדל – העיבוד מחבר הכי אפקטיבי בין הנבל לפרקשנס. ב – Minor Variations החיבור בין הכלים הוא ההיילייט הקצבי-מלודי-הרמוני של הדיסק. פשוט – עונג. ובסיום – עיבוד ל"החיים היפים", נעימת הסרט של ניקולה פיובאני, קינוח טיפה מתקתק לסיום. אחרי שלוש האזנות, הבנתי שיבואו הרביעית והחמישית ושאני לא נפרד מהדיסק.

צילום: Necmi Aydin

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

2 תגובות

  1. אני מתפללת לאלוהים שישים לי נגנים כאלה באמצע הדרך

    אני שרה, ויש לי רפרטואר גדול, ה' יברך אותך ואת הוריך

    אני ממש מתמוגגת. ( יש לי קשר לרענן מירושלים )
    בהצלחה בכל אשר תפנה

    ו דהאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן