בפוטומיו, בית מוסיקת העולם, מצדיעים לבוב מארלי ביום הולדתן ה-64 (שחל ב-2 בפברואר) באוסף רגאיי שכולו מבוצע ע"י אמנים אפריקנים. הרגאיי התפתח מהסקה לאחר שג'מייקה קיבלה עצמאות ב-1963, זרע זרעיו בעולם המערבי בכלל ובאפריקה בפרט, שהיא היא למעשה המקור האמיתי של הסגנון. בוב מארלי שהתמקד באפריקה, באיחודה ובשחרורה, השפיע על האמנים האפריקנים שמאכלסים את האוסף הזה.
הקשר בין התרבויות הוא טבעי – בכלים המוסיקליים, במקצבים, בהמנונים. כמובן – במסרים החברתיים והפוליטיים. אמן הרגאיי הניגרי Majek Fashek, שנכלל באוסף בשיר המלהיב המסיים – Man of Sorrow , אומר: "אילו הייתי נולד בג'מייקה, הייתי אפריקני לכל דבר. רגאיי זה אפריקה". כדאי להקשיב למילים של השיר הזה – כדי להבין כמה קרבה אתנית-פוליטית יש בין התרבויות.
Ismael Isaac מחוף השנהב פותח ב- Magno Mako. (דוגמית למטה) בהמשך מגיע הסאונד הראסטאפרי של Kwame Bediako הגנאי שנקרא "להיכנס לציון" Steppin' into Zion (דוגמית למטה), שנשמע הדבר השורשי והכי אמיתי במסגרת הז'אנר עם האלמנט המובהק של רוק סטדי. אמן הקורה (כלי של 21 מיתרים, הנבל האפריקני) Nino Galissa מגיניאה ביסאו משתלב בסגנונו המיסטי ובמקצביו הפריכים, מלווה במקהלה.
ההשפעות של הרגאיי הג'מייקני על המוסיקאים האפריקנים באוסף (שרובם אינם מוכרים) כל כך עמוקות, שאין למעשה הבדלים משמעותיים בין הרגאיי האפריקני לרגאיי הג'מייקני. המוסיקה עשירה, פריכה, מודרנית, מתוזמרת נפלא, זורמת בקווים מלודיים יפים, טריה ורעננה. מדליקה!
בתמונות: נינו גאליסה נגן הקורה מגינאה ביסאו, איסמעאל איזאק מחוף השנהב.
1. Magno Mako – Ismael Isaac |
2. Vision – Mo'Kalamity & The Wizards |
3. |
4. Jabulani – Zoro |
5. Krebo Cheo – Nino Galissa |
6. Bô Ten Qu'luta' – One Love Family |
7. Steppin' into |
8. On Veut Se Marier – Ba Cissoko, Tiken Jah Fakoly |
9. Jah Libilé – Serges Kassy |
10. Man of Sorrow – Majek Fashek |