עיר בלי זיכרון

אביב גדג'

מילים ולחן: אביב גדג' עיבוד וניצוח מיתרים: זיו קוז'ו.
4/5

הייתה לי דרך על שפת הים התיכון
סלעים ושמש, זהב של ים תיכון
אבל זאת דרך אל עיר בלי זיכרון
החול יבער מתחתייך…
חלומות בכיסים מתעייפים מהחושך
אין בהם צורך בעיר בלי זיכרון…

ים תיכון, עיר בלי זיכרון. חלומות מתעייפים מהחושך. הפכתי והפכתי והפכתי בשיר. מה רוצה אביב גדג' להגיד? בואו נאמר את זה ככה: כישרון פיוטי עדיין לא הופך אותך משורר. גדג' מנסה להתפייט על "עיר בלי זיכרון", שאין לה תשובה ל"חלומות בכיסים שמתעייפים מהחושך". גם אם אני משתדל להימנע מהמושג "פלצנות פיוטית" – הפעם קשה לי.

הטון שהזכיר לי רק בשורה הראשונה את ברי סחרוף – מלא כוונה. המנגינה מיוחדת. העיבוד הרוק ים-תיכוני ממתוזמר לחשמליות ולכלי מיתר – יפה. מי שמסתפק בעוצמות תחושתיות – יקבל את גדג' כמו שהוא. האם זה מספיק? בהחלט לא. לא שאני נגד פיוט ברוק, אבל אני נגד רוק שמנסה להיות פיוט בכוח. מה שבכל זאת חזק – זה הקצב הזה שמטעין את השיר, ככה שלפעמים התחושה מעבירה את האמת הפנימית, וזה לא מעט..

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

12 תגובות

  1. בעיני זהו אחד השירים המרגשים והמפעימים ביותר שהנפיק אמן ישראלי בעשור האחרון.
    ואביב הוא רב אמן והוא כה ייחודי שקשה לאמוד אותו לפי קני המידה והכלים אליהם התרגלנו.

  2. איזה ביקורת דבילית, מה הקשר לברי סחרוף,גם אם זה דומה קצת, אז מה,שיר טוב מאוד, אלבום טוב מאוד,וזיו קוז'ו לך לישון

  3. ממתי לברי סחרוף יש בלעדיות על אווירה ים תיכונית ומילים מהלבנט?
    ביקורת בגרוש

  4. שמעתי את השיר בפעם הראשונה ושאלתי "מה קרה לקול של סחרוב, קצת משונה פתאום".
    בפעם השניה הבנתי שזה לא סחרוב, זה פשוט מישהוא ששר שיר שסחרוב כתב ועיבד.

    בפעם השלישית הבנתי את גודל הבדיחה, זה לא "בהשראת", זה לא "בניחוח", זה פשוט מישהוא שמחקה אחד לאחד את סחרוף, אין פה אפילו צל צילו של אופי עצמאי בשיר הזה, 100% סחרוף.

    השאלה היא אם זה מחמיא לסחרוף או מעצבן אותו.

  5. הדבר הכי בולט שאפשר להגיד על אביב גדג' זה שהוא כותב אמיתי, מקורי, בלי טיפת פלצנות ובלי מחשבות איך ילך השיר ומה יגידו עליו. הבעיה שלך היא כנראה שאתה מאוד מקובע על זאנרים קלים יותר לניתוח ואני לא אתפלא על מה שיימצא אצלך במדף הדיסקים הביתי…

  6. האומן הכי מרתק היום במוסיקה הישראלית
    השוממת. חדשני, ייחודי לא דומה לאף שעמומון מהפלייליסט ומעל הכל נוגע ומרגש. המון רגש בשירה
    ובמילים שלו ומי שזה פלצני לו שיהנה עם קרן פלס או מירי מסיקה.

  7. על איזה פלצנות פיוטית אתה מדבר בכלל יא גנוב?? לפחות יש לנו אומן אחד בארץ שמצליח לכתוב משהו עם משמעות ולא איזה אידיוט (סליחה ארצי) שכותב סיפור דרך , מלחין איזה לחן קליט והופה יש לנו שיר "מנצח" . ולגבי ברי אין פה בכלל מה להשוות כל אומן ייחודי בפני עצמו , נכון שהסגנון דומה אז מה זה אומר שהוא לא טוב ? חבל שאנשים כמוך מכניסים אומנים מושלמים לכיסים בגלל ביקורות סובייקטיביות . להבא תרשום לדעתי בכל משפט ותדגיש את זה !

  8. אני לא מבין מה אתם רוצים
    הבן אדם פשוט כשרוני ברמות מרגשות
    עולה בכמה רמות על כל הקקי שאתם שומעים ברדיו כל היום
    לחנים ומילים מדהימות ושירה מטורפת כמו שאין במחוזותינו
    אז תפרגנו ותמחאו כפיים כי אתם לא יכולים לשיר כמוהו והוא מדהים

  9. זהו אביב החדש והטוב. מי שלא מבין את שיריו החדשים אין לו סיכוי להבין את אלג'יר ומי שלא הבין את אלג'יר לא יבין את הגדולה של אביב גדג' שהמילה פלצנות רחוקה ממנו כמו הפייליסט של גלגלצ…

  10. לא יודע מה אתה רוצה מחיינו. המילים של השיר אכן פיוטיות וגם מאוד מובנות. אם התקשת בניתוח השיר זו כבר בעיה שלך, בטח לא של גדג'. מה לא ברור ב"חלומות בכיסים מתעייפים מהחושך"? מאוד ברור. אני בטוח שייפול לך האסימון באיזשהו שלב. סינגל מבריק בדרך לאלבום אדיר!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן