דע מאין באת

ישראל בר-און

Play
4/5

כוכב נולד הוציאה את ישראל בר-און לעולם. אני אומר את הדברים דווקא משום שאני בטוח שלשירים שאני שומע בדיסק הבכורה שלו – כנראה לא היה סיכוי להיחשף בקלות בנסיבות רגילות. מבחינה זו – תרומתה של התוכנית לישרא בר-און לא תסולא בפז.

הטון של בר-און נינוח מאוד כשהוא שר "בואי ננסה לדמיין מציאות אחרת" ב"מצילה אותי", שיר פסנתר נוגה שפותח את אלבום הבכורה של הכוכב שכבר התבגר. אני חש את חיוכו החם כשהוא שר את הגעגוע למציאות אחרת.

בר-און שר שירים המעמתים אותו עם מציאות לא נוחה, מדומה. סקרן מצד אחד – "יצאתי לרחובות לגלות תרבויות חדשות" וספקן מאידך – "ואיך זה שאני מתעייף מהכל". ומצד אחר מתייחס למציאות בהומור קליל. 

המוסיקה מלודית להפליא, משרתת את הנאראטיב שלו – עימות עם עצמו וסביבתו.

יום שישי משמש השראה לתיאור מציאות מקומית שבה אף אחד בחיוך בשיר רוק שנקרא "משיגנע קופ" (ראש משוגע – ביידיש), על מציאות מקומית מדומה. בר-און לא ממש הקפיד על טקסטים שיריים. אחד השירים בדיסק – "האיש הצהוב" מתחיל במילים "מדובר ב…".  ביטוי שאני לא אתחיל בו סתם כתבה לעיתון.

בר-און בחר לספר סיפוריו-תחושותיו בחופשיות, ובשיר הזה הוא אפילו מרשה לעצמו להתפרע קמעה. זווית ראיה צינית נמצא בשיר על אותה בחורה שהטלפון שלה "לא מפסיק עשרים ושמונה שעות ביממה". מה מיוחד בה? זה שכלום. גם היא תצא לטיול בעולם כדי שיהיה לה מה לספר (כמה טוב היה שם) לכשתחזור. גם ב"החיים על פי מזל" – דמות האישה מצטיירת כמי שחיה על show off . בר-און מצטחק ומצחקק ונהנה להיטפל לגברת אחת שלא ברור מה תהיה תחנתה הבאה בחיים. השיר הזה מעובד באוריינטציה של סגנון הפולק האמריקני המוכר כבלו גראס. שנעצור כן להגדירו מוסיקלית? – מה זה ייתן?  אבל למי שמתעקשים – בר-און מאוד מרגיש נוח במתחם הפולק-רוק סינגרס. מבחינת העיבודים הוא מסתובב באזור הזה. ברצועה המסיימת מס. 13 – אם תמתינו דקתיים אחרי שהשיר הסתיים תשמעו אותו שר בליווי אקוסטית – blowing in the wind  של דילן.

מצד אחר – "הנני מצהיר בזאת", שיר אהבה מחויך, מזכיר בקצב המארש ובעיבוד שירים של ברסנס, כלומר שנסון.

"יצאתי להתלכלך" הוא שוב שינוי כיוון – שיר אווירה עגמומי, מהלכים פשוטים, טון גבוה וטעון-רגש על בנאדם שמתבונן בסביבתו הזרה בתחושת אין ישע, שמפלטו בלא יפה.  בלא נקי. מול אנשים שמחפשים סיבה לשמוח, שמדברים בכוח – הוא מחפש להתלכלך כי "זה לא טוב להיות תמיד נקי" בר-און ספקני, נטול תקווה פסימי – "משיח לא יבוא הלילה". ו"אני חוזר עייף ורעב", שגם היציאה "להתלכלך" לא תושיע. זה שיר שמשדר מצוקת אמת של בלבול-תסכול בתוך עולם שהתבלגן לו, והעיבוד לוקח לפינק פלויד באובר-דרמטיות.  בביקורת על הסינגל, כתבתי אפרופו "יצאתי להתלכלך" – "כשאני שומע את השיר הזה, אני יכול להבין שפסיכולוג היה מת לקבל את המקרה שלו".

והנה השיר הבא באלבום הרגיע אותי. הוא נקרא "טיפול פסיכולוגי" – קצב פריך, סגנון קברטי. ישראל מספר על סביבת הספה וכמה הסיטואציה קשה עליו וגם מגייס את פרויד לצורך הבהרות.  מעניין מה היה אומר הפסיכולוג על ישראל בעקבות השיר הזה ( הצעה:  "עזוב אותך מפסיכולוג. חבל על הכסף") אבל בסך הכל יצא לו משהו קליט עד מלהיב שאינו מעיד על תסבוך.  

ומספת הפסיכולוג לכורסת הפילוסוף – "דע מאין באת" מתפלסף ישראל בר-און על מהויות חיים, על בסיס מסכת אבות – "דע מאין באת, ולאן אתה הולך, ולפני מי אתה עתיד לתן דין וחשבון" –  הצליל פולק אמריקני, הפזמון החוזר יכול בקלות להפוך המנון.

"בדיוק כמו פעם", שיובא מכוכב נולד, מתיישר על הקו של בדיסק, אם כי לא משוכנע שהוא מהטובים שבו.

דיסק צנוע, משרטט קווי המתאר העכשוויים של ישראל בר-און ללא פזילה למשהו שאינו הוא. סלט ירקות ופירות של נגיעות במציאות הכללית והאישית, בין פיקחון מול מציאות להתפלספות על מהות חיים. מסקרן לאן הוא הולך מפה. בינתיים – חמים ונעים, אבל (עדיין) לא יצירת החיים.

הפקה מוסיקלית: יוני בלוך, דודו חמד, ישראל בר-און

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

13 תגובות

  1. בואנ'ה אחי שמח שנצחת !
    פשוט תותח, מאיפה כל הכישרון הזה? שירים מקסימים ומיוחדים. אוהבת אותך אחי בא לי הופעות

  2. יאו נתקע לי בראש "טיול פסיכולוגי" .
    יש לו הופעות או משהו ? ועדיין נשארו דיסקים בחנויות ?

  3. סוף-סוף כותב המביע את עצמו בצורה מעולה, וכותב דברים נכונים !
    ישראל?! תעשה לי תאומים !!!!!!!!!!

  4. הדבר היחיד שיש לי להגיד זה :
    ואוו
    כ"כ הרבה שירים מדהימים ומיוחדים בדיסק אחד !

  5. בחיים לא התרגשתי מלשמוע שירים.
    הפעם, החלטתי שאני קונה את הדיסק ואני לא יכולה להפסיק,
    השירים פשוט מ ד ה י מ י ם אחד אחד
    עושים לי טוב, גם כשאני הכי עצובה בעולם
    והלוואי שיוציא עוד דיסק !

  6. ל-4

    ממש מוכשרים יוצאי כוכב נולד!
    הראל מויאל והראל סקעת מזכירים לי את מקרטני ולנון,מעודה זה השלום חנוך הבא,שירי מימון ונינט
    הן בול יהודית רביץ וריקי גל.

    נו באמת!!!!!!!!!!!!!
    אח"כ מתפלאים כולם ,למה המוזיקה המזרחית השתלטה פה חזק.אין מספיק יוצרים ושירים טובים בעשור האחרון במוזיקה הישראלית.אז באופן טבעי,אם האוכל שאתה רגיל לאכול במסעדה הקבועה שלך כבר לא משהו,אתה תחפש מסעדה אחרת!
    מסעדת קובי פרץ משה פרץ אבי פרץ ו…שיראל.

  7. לגבי הפופוליסט.

    כוכב נולד התחילה כתחרות תמימה לחלוטין של אנשים צעירים ומוכשרים שבעולם הציני הזה לא היו מקבלים צ'אנס בשום מקום.

    מי היה משתין לכיוון של זמרים ובעיקר זמרות מבצעות לפני כוכב נולד?

    וכשמדברים על ציניות ורואים את צביקה הדר מייבב כמו ילד כשהוא מכריז שנינט מקבל חוזה לתקליט בהליקון, או שרוני דלומי זוכה ומתחבקת עם אמא שלה, או שג'קו אייזנברג מתחבק עם אמא שלו – מי פה הציני?

    הציניקנים הם אלה שמזלזלים בחבר'ה הבאמת מוכשרים האלה, והם לא צריכים להתנצל על זה שחלקם ניחנו בכריזמה ויופי מהפנט בנוסף לכישרון גולמי טוב.

    אין אף אחד שיצא מהתכנית הזו ולא הצדיק את הסיבה שבגללה אנשים הרימו את הטלפון והצביעו. אף אחד מהזוכים לא דומה לשני, כל אחד הביא משהו מעצמו.

    ונכון, זו לא תחרות מוזיקלית. לא של יצירה, לא של ז'אנרים – זו תחרות על הלב של הקהל, וכשהקהל מתאהב אין פה ציניות. הציניים הם אלה שמזלזלים באהבה האותנטית של הקהל.

    ותודה לאל שיש אנשים כמו חרסונסקי ששופט את האנשים האלה כמוזיקאים לגיטימיים ולא כפליטי ריאליטי כמו ששאר כתבי התרבות עושים, ובכך מנציחים את ההתנשאות על החבר'ה האלה שמובילה לאינפלציה של כוכבים חסרי ערך. מדובר באנשים מוכשרים מאוד שמגיע להם להצליח.

  8. אדון חרסונקי היקר

    רק בגלל שאתה מתלהב מכוכבים, יוצאי כוכב נולד,
    אתה עושה הנחות ליוצר בינוני בהחלט!!!

    ישראל בר-און מנסה להכנס לנעליים שקצת הרבה גדולות עליו!!!
    ישראל כריזמטי? נכון! ישראל נראה טוב נכון! ישראל
    מוכשר? תלוי את מי שואלים.ישראל מלחין טוב? האאאא הוא בוסרי לגמרי.הטקסטים שלו טובים? בשביל ילד בן 21 ברדידות הישראלית שלנו היום, הוא בסדר!מה זה אומר על התופעה ההזויה שנקראת -"כוכב נולד"???
    תוכנית טלויזיה,שבאופן מקרי קשורה גם למוזיקה,שהוציאה כוכבים נטו! אין שם שום עומק!אם אתה מייצר וכואב על מצב המוזיקה בארץ בעשור האחרון ,תפנה אצבע מאשימה לטמירה ירדני יואב צפיר ול"בובה על חוט"-צביקה הדר!מוזיקה ויצירה זאת אומנות! באו כמה אנשים שמאד אוהבים כסף והפכו את המוזיקה והיצירה לזנות!!!והתוצאה של כל העיוות הזה- ישראל בר-און.נינט,שירי מימון ,הראל סקעת ועוד ועוד קורבנות תאוות הכסף של טמירה יואב וצביקה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן