שרים עוזי חיטמן

עבודה עברית

איי מיוזיק
2.5/5

עוזי חיטמן שייך רק למוסיקה הים-תיכונית? מישהו חייב להסביר את המהלך האפוטרופסי. נכון שהוא כתב לזמרי המוסיקה הים-תיכונית, אבל בטח לא רק. פרויקט שנקרא "עבודה עברית" חייב לשתף את המוסיקה הישראלית על שלל זמריה-הרכביה וסגנונותיה בלי להעדיף ז'אנר מסוים רק משום שהוא מוכר יותר טוב בסלולר ובהורדות.

 רשימת הזמרים יוצרת תחושה של מפיקים שהולכים בהפוך על הפוך. עד היום קבעו לנו. היום אנחנו נקבע. בסופו של דבר – מגמה שפוגעת באוסף. אמנם לסדרה קוראים "עבודה עברית" אבל באוסף שולטת לא מעט מוסיקה יוונית – גם כזו שעוזי לא כתב, אלא עשה לה גרסאות בעברית לפי הזמנת זמרים מקומיים. חיטמן התמחה בהזמנות מסחריות כאלה.

"עבודה עברית" אינה שייכת לז'אנר מסוים כמו שעוזי חיטמן אינו יוצר של ז'אנר מסוים. הוא כתב לכולם בסגנונות שונים (מוסיקה יהודית), למסגרות שונות (ילדים)

התוצאה:  מכופפים את "אדון עולם" לפי תכתיבי הז'אנר בביצוע מושיק עפיה. אחד הקאברים הגרועים ששמעתי לשיר הזה.

טריפונס עושה את "תודה". למה? כי המלחין הוא יווני? (סטאברוס קויומציס) סליחה, אבל להחזיר מיד לחיים משה. גם אבי סינוואני בחר שיר ללחן יווני עממי – "אהבתי הראשונה", וגם כאן נוכחותו של חיטמן אינה  משמעותית.

והנה חיים משה פה ב"תסלחי לי" של קונסטנדינוס לוגוטטידיס, ועוזי כאן רק משום שכתב את הגרסה העברית, ממש כמו שכתב את הגרסה ל"עוד יום עולה" לפי קוסטאס מאנסיס ותיאו דורס דרווניוטיס שמבצע פיני חדד לכפיים ולרגליים ולצלחות השבורות. כנ"ל – "על סף דלתך" של מאנוס קופיאקניס והריס קלודיס שעבר מחיים משה לליאור נרקיס, או "אהבנו"  ששר דוד אהרון לפי סקלירי ופאפאדופולוס. העיבוד הים-תיכוני מגיע עד "הילד הכי קטן בכיתה" – שיר ילדים שציפי שביט שרה בזמנה.

רגב הוד מערבב בין עוזי חיטמן של "זוג משמיים" ובין הז'אנר הים-תיכוני. רחמים על עוזי.

אביהו מדינה מחדש את "בארץ הזו" במעין מקצב רומבה. שירה מאופקת, כמעט שום ערך מוסף לביצוע המקורי של עוזי. סתמי. כנ"ל נתי לוי שר בעיבוד קצבי פשוט  את "רציתי שתדע". ושוב – געגועים לעוזי. ומה שעשו ל"שיר שלום" של אבנר גדסי שעוזי כתב רק את מילותיו.

את דיסק 1 פתח אייל גולן עם "מי ידע שכך יהיה" – הביצוע הטוב ביותר במארז הכפול. יוני רועה הפקיע לטובה את "כל יום אני אומר תודה לאלהים" מחלקתו הישנה של שימי תבורי. גם אביבה אבידן  התייחסה ל"נולדתי איתך" (במקור – חיים משה) בלי לפזול לתכתיבי ז'אנר כזה  או אחר. אבנר גדסי שר "ניגונה של השכונה" כזמר שמצדיע לעוזי חיטמן בלי למסחר לפי תכתיבי הז'אנר. וסוף סוף שיר מקורי של ממש שבוצע במקור ע"י "הפופולים".

ויש שירים שזוהו לפי המוסיקה שלהם עם מוסיקאים אחרים ונכנסו לכאן רק משום שחיטמן כתב מילים. למשל: "מה חשוב היום" של אבי טולדנו. מזלנו שהביצוע של שמעון בוסקילה טוב יותר מהמקור.

אוסף מאוד לא ממוקד, שמגמתיותו גרמה לעריכה גרועה, ולמעשה יותר עבודה "יוונית ים תיכונית" לא מקורית מאשר "עבודה עברית" נטו. מבחינת מורשתו של עוזי חיטמן – אפילו עבודה בעיניים. פספוס. חבל.

 

 

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

שיתוף ב facebook
share

0 אהבו את זה

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

תגובה אחת

  1. צודק, זוועה.

    באמת שמספיק לספק כמה דאנסים עלובים שנלווים אליהם בדר"כ טקסטים רדודים (ג'ונגל של אייל גולן, מקום שלא נמצא בגוגל ואין בו שטרודל).

    מה לעשות שהמדינה שלנו מורכבת מהמון "עמחות" שצריכים את המוזיקה הרדודה הזאת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות

דילוג לתוכן