פסטיבל ישראל

שלישיית אנדז'יי יגודז'ינסקי פולין

תיאטרון ירושלים
4.5/5

ג'אז פולני איכשהו מתחבר עם שופן. זה אינו רק משהו תדמיתי. הג'אז הפולני חי יותר מאשר בשלום עם שופן. כנראה שהחיבור אינו מקרי. לא רק ממוצאו (הפולני) אלא רוח האימפרוביזציה על נושאים רומנטיים לכדה מוסיקאי ג'אז מודרניים בני פולין.
שלישיית אנדז'יי יגודז'ינסקי לא הראשונה שמייצאת שופן ג'אזי.  שופן – כמה לא מפתיע – הוא חלק מהחינוך המוסיקלי של כל פסנתרן בפולין, וגם אנדז'יי יגודז'ינסקי אינו יוצא מהכלל . אבל מה שמיוחד הוא בניסיון ובהצלחה שלו הוא בחיבור מסורות – מוסיקה רומנטית לפסנתר וג'אז, לכאורה מסורות שונות ומנוגדות, בפועל מתברר – יש בהן לא מעט מהמשותף לא רק במובן המוסיקלי הטהור אלא בכל שקשור להבעה, לנגינה תחושתית. יגודז'ינסקי הוא הפסנתרן והמעבד שנועד לזה.
יגודז'ינסקי, מהפסנתרנים המובילים בסצנת הג'אז בפולין הוא גם מעבד בחסד כשמדובר בטיפול ג'אזי בחומרים קלאסיים. הוא בחר לשלישייה שלו את הנגנים הכי אינטראקטיביים למשימה – אדם צגיילסקי – בס, צ'סלאב "מאלי" ברטקובסקי – תופים – שעשה עבודה יפהפייה. הערב נפתח ב – Prelude in E Minor Opus 28 מתובל בניואנס מבוסה נובה של אנטוניו קרלוס ג'ובים, וזה נשמע שופן מודרני למהדרין עם נגיעות מפסנתרנים גדולים כמו צ'יק קוריאה, קית' ג'ארט, הרבי הנקוק.
יגודז'ינסקי בחר נושאים שונים של שופן בהמשך יגיעו נוקטורן, פולונז, מזורקה,סונטה. הצלילים הם רבה יותר מאשר איזשהו אקספרימנט פסואודו ג'אזי עם המוסיקה של שופן. האימפרוביזציה של הטריו כל כך מסוגננת ומהוקצעת שהיא נשמעת קלאסיקה מודרנית.  יגודז'ינסקי הופך אותם לעיתים למעין סוויטות. זהו ג'אז אלגנטי מאוד, אירופאי מאוד. יגודז'ינסקי מטפל בשופן בניקיון ג'אזי מפתיע – גם במבנים, גם בצורות המלודיות, גם מבחינה הרמונית. ג'אזי אבל אינו מאבד את המקור הקלאסי, נשאר בתחומו. האינטראקציה עם הבסיסט והמתופף מושלמת. הטריו נשמע מהודק מאוד, יצירתי מאוד. ג'אז פוגש קלאסי – ויש קליק רציני.

אנדז'יי יגודז'ינסקי – פסנתר, אדם צגיילסקי – בס, צ'סלאב "מאלי" ברטקובסקי – תופים

גלריית תמונות

שיתוף הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הכתבות המומלצות

המשך קריאה לפי סגנונות